יממה לאחר מותו של נשיא איראן אבראהים ראיסי בהתרסקות מסוק מספרים תושבי הרפובליקה האסלאמית, מוסלמים ויהודים, בשיחות דרך הטלגרם, על האווירה ברחובות לאחר מותו של מי שכונה “התליין מטהרן", מנסים להעריך מי ייבחר במקומו. הם מקווים שאולי זה יהיה מישהו שיקדם את נושא זכויות האדם במדינה ומדברים על אי־הוודאות בקרב הקהילה היהודית.

ביידן נכנס לאירוע ותוקף את האג: "בקשת התובע מקוממת"   
106 ח"כים גינו את בית הדין בהאג; מי לא חתם? "הצהרה ריקה של ביבי"

"הרפובליקה האסלאמית איבדה לא מעט דמויות בולטות בשנים האחרונות, ועכשיו, כשהנשיא, האייתוללה ראיסי מת, זו מכה חזקה לרפובליקה ולאיראן", מספר לי חביב (כל השמות בכתבה בדויים), איראני מוסלמי, בראיון שנערך דרך הטלגרם, יממה לאחר התרסקות מסוקו של נשיא איראן אבראהים ראיסי.

חביב הוסיף: “הימים האלה מאוד קריטיים עבורנו כאזרחים ברפובליקה האסלאמית, ואני לא יודע מה יהיה. מדברים על מוג’תבא ח’אמנאי, בנו של האייתוללה ח’אמנאי כמי שיתפוס את התפקיד, אבל אני לא חושב שהוא מתאים. אני חושב שצריך לבוא מנהיג יותר רפורמיסט, מישהו שינסה לקחת את איראן לכיוון יותר מודרני. קשה לי להאמין שזה יקרה כי ח’אמנאי האב מחפש מישהו שיענה בדיוק לדרישותיו ולרצונותיו".

איראן ביום שאחרי מות ראיסי  (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)
איראן ביום שאחרי מות ראיסי (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)

הוא תאר את האווירה ברחובות: “בהתחלה אנשים, בעיקר תומכי הרפובליקה הקיצונים, הלכו לכיכר אזאדי כדי להתפלל למען הנשיא ראיסי וקיוו שהוא יינצל. כשסיפרו בטלוויזיה על מותו, ראיתי חלק שבכו, חלק שתקו ברחוב אבל בבתים שמחו על זה שהוא מת. יש גם כאלה ששמחו בפומבי, בעיקר מתנגדי המשטר שלא מפחדים.

בסיום דבריו אמר חביב: "יש אנשים שבטוחים שישראל או ארצות הברית עשו את זה או אנשים מהאופוזיציה, אבל כולם יודעים שזה לא נכון. יש כאלה שאמרו שטוב שהוא מת כשאהיד. אני לא יכול להגיד שהרבה אזרחים אהבו אותו. הרבה תיעבו אותו כי הוא לא דאג לצעירים, לא דאג לנשים, לא דאג לכלכלה וחשב שרצח ואלימות יכולים לפתור בעיות עמוקות יותר. זו המדיניות אבל הגיע הזמן לשינוי ואני מקווה שמהטרגדיה הזו יצמח שינוי. או שיהיה יותר גרוע".

בהתרסקות מסוקו של נשיא איראן שלשום נהרגו גם שר החוץ האיראני חוסיין אמיר עבדוללהיאן וכן שישה נוסעים ואנשי צוות נוספים. ראיסי (63), מהדמויות האכזריות ביותר ברפובליקה האסלאמית, כונה “התליין מטהרן", בשל היותו אחד מארבעת האנשים שהיו אחראים להוצאות להורג של בין 4482 ל־30 אלף פעילי ותומכי ארגון הטרור השיעי מוג’אהדין אל־ח’לק ואחרים. ראיסי נחשב לבן טיפוחיו של האייתוללה עלי חוסייני ח’אמנאי וכיהן כנשיא איראן בשלוש השנים האחרונות.

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

“גרוע ליהודים"

ראיסי נתפס כאחד המנהיגים השנואים באיראן, לא רק בשל אכזריותו, אלא גם בשל תפיסתו השמרנית כמי שתמך בהפרדה מגדרית, באסלאמיזציה של האוניברסיטאות ובהטלת צנזורה על תרבות המערב. למותר לציין כי גם טען כי יכונן קשרים עם כל מדינה מלבד ישראל, וכשונא ישראל גם נתפס כמכחיש שואה.

“זה יום משמח עבור העם האיראני ובעיקר עבור הנשים האיראניות", אומרת פאטמה, איראנית מוסלמית שלטענתה מתנגדת למשטר הרפובליקני באיראן. “ראיסי היה אדם נוראי, אדם שרמס את זכויות הנשים ורצח אזרחים. הוא היה אחד הדברים הגרועים שקרו לאיראן ואולי עכשיו יש תקווה או סיכוי למישהו שיהיה יותר קשוב לאזרחים. אני וחבריי פתחנו שמפניה כשנודע שהוא באמת מת ואני חושבת שהרבה מרגישים כמוני. לא היה לו שום כבוד לזכויות האדם ולזכויות המיעוטים, והוא רצח או דיכא כל מי שלא הסכים איתו. אסור לשכוח את מה שקרה ב־2022 כשמהסה אמיני נרצחה משום שסירבה לעטות חיג’אב".

מה לדעתך יהיה עכשיו? “אי אפשר לדעת, עוד חודש וחצי יהיו בחירות ואז נדע. אני מקווה שהנשיא החדש יהיה פחות גרוע מהנשיא ראיסי, ובעיקר יקדם את נושא זכויות הנשים וזכויות המיעוט אבל אני חוששת שזה לא יקרה, כי ח’אמנאי מחפש יורש יותר אכזרי מראיסי".

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

מטעם הקהילה היהודית באיראן, בראשות הרב הראשי של איראן הרב יהודה גראמי, המונה כיום כ־8,500 יהודים, נמסר בהודעה רשמית: “אנו מלאי עצב ועינינו דומעות, על מות הקדושים של האייתוללה איברהים ראיסי, נשיא העם ומשרת האומה של איראן, יחד עם מדינאים ופקידים אחרים של האסלאם. ללא ספק, ההיסטוריה של איראן לעולם לא תשכח את זכרו של הנשיא הצנוע והמעונה".

“ההודעה הזו של ראש הקהילה היא רק כדי לא למשוך אש", אומרת ג’, יהודייה מאיראן. “לא הזלנו דמעה. להפך. הוא היה מהמנהיגים שדאגו לפגוע בזכויות של היהודים באיראן, שיבח את הטבח של חמאס בשביעי באוקטובר והכחיש את השואה. הוא היה גרוע ליהודים, ובכלל לכל המיעוטים. למרות שהוא היה אכזר ונוראי, אני לא יודעת מי יבוא במקומו. לפעמים עדיף להישאר עם מישהו שמכירים את האכזריות שלו ורגילים אליה, מאשר לקבל מישהו שיכול להחליט פתאום שאין זכות קיום ליהודים או יחליט לרצוח יהודים או מיעוטים אחרים. אי אפשר לדעת לאן זה ילך. זה החשש העיקרי כרגע של הקהילה היהודית".

לדברי ג’, לצד מתנגדי השלטון ששמחו על מותו של ראיסי, נשמעים ברחובות גם קולות אחרים, זועמים: “מאתמול אתה יכול לשמוע שאנשים צועקים שהגיע הזמן שיבוא נשיא שיסלק את היהודים מאיראן, שינקום בישראל על מה שעשתה, ושינקום על הפשעים שישראל מבצעת נגד העם הפלסטיני. זו קבוצה קטנה של אנשים, אבל היא מאוד רעשנית וזה בדיוק מה שמפחיד אותנו - שאנחנו, היהודים, נשלם ראשונים את המחיר על המתיחות בין איראן לישראל וארצות הברית. אני לא יודעת מה יהיה, יש אי־ודאות גדולה בקרב בני הקהילה היהודית עכשיו".

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

“היהודים חוששים מהעתיד"
גם א’, יהודי מאיראן, טוען כי בקרב בני הקהילה היהודית יש חשש: “אין ספק שראיסי הוא אחד הנשיאים השנואים באיראן ובכלל בעולם, אבל בגלל המורכבות של היחסים בין איראן לארצות הברית ולישראל, ובגלל המלחמה, הפחד הוא שמוג’תבא ח’אמנאי, הבן של עלי ח’אמנאי, יתפוס את מקומו, ובגלל שהוא הבן של אבא שלו - זה יכול להיות יותר ברוטלי כלפינו. מדברים בשטח גם על עלי לאריג’אני (לשעבר יו"ר הפרלמנט האיראני), אחמד חאתמי (איש דת שמרן וראש מועצת המומחים) וסאדק אמולי לאריג’אני (לשעבר ראש הרשות השופטת) שיכולים להיבחר". 

א' מוסיף: "אני חושב שעלי לאריג’אני יותר טוב מהשאר, כי הוא מבין את נושא זכויות האדם וההשלכות של דיכוי הזכויות האלה בטווח הארוך, אבל אני מאמין שהבן של ח’אמנאי ייבחר, וזה מאוד לא טוב.  בקשר לקהילה היהודית, כמו שאמרתי, יש חשש לגבי מה יהיה הלאה. אני לא חושב שיהיה שינוי משמעותי במשטר האיראני. קשה לי להאמין, למרות שאני מקווה שכן". 

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)