מלחמת חרבות ברזל: גרמניה קראה היום (שלישי) לכבד את החלטת התובע בבית הדין הבינלאומי בהאג, אך באותה נשימה תקפה את ההשוואה בין מנהיגי ישראל לארגון הטרור חמאס. משרד החוץ הגרמני הבהיר שההשוואה של בית הדין הפלילי הבין-לאומי בין מנהיגי ישראל לחמאס שגויה. איטליה תקפה את האג, שר החוץ האיטלקי מסר, כי "ההשוואה בין ממשלה דמוקרטית וארגון טרור אינה מקובלת".

אולטימטום נוסף לנתניהו מכיוון לא צפוי: "יש לו 24 שעות לקבל החלטה"
בניגוד לביידן: המעצמה האירופית שלא מגנה את החלטת בית הדין בהאג

נציגי הקרמלין בבית הדין הבינלאומי בהאג אמרו על הוצאת צווי המעצר למנהיגי ישראל וחמאס: "איננו מכירים בסמכות השיפוט של בית המשפט".

ספרד התייצבה לצד האג, בהודעה שפרסם משרד החוץ נכתב: "ספרד חוזרת על מחויבותה לעצמאות עבודת ה- ICC, מהרגע שפורסמה הבקשה לצווי מעצר, יש לאפשר לבית הדין לבצע את עבודתו ללא הפרעה". צרפת, סין ואירלנד וצרפת הצטרפו לעמדת ספרד. סין אומרת שהיא מקווה שה-ICC יהיה "אובייקטיבי" לאחר הוצאת צווי מעצר.

מיהאל מרטין, שר החוץ של אירלנד, כתב בטוויטר: "חיוני שנכבד את עצמאותו וחוסר הפניות של בית הדין הפלילי. אירלנד מגנה את האיומים נגד ה-ICC ועובדיו - תפקידו בהפסקת הפטור מענישה חיוני".

ראש ממשלת הונגריה אורבן ויקטור: "הצעת התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי נגד ראש הממשלה נתניהו היא אבסורדית ומבישה. יוזמות כאלה לא יקרבו את המזרח התיכון לשלום, אלא רק ידליקו מתחים נוספים".

בנימין נתניהו תוקף את האג. קרדיט: משרד ראש הממשלה (צילום :משרד ראש הממשלה)

למרות הגינויים במערב: צרפת פרסמה הודעת תמיכה בבית הדין הפלילי בהאג לאחר בקשת התובע להוציא צווי מעצר לנתניהו ולמנהיגי חמאס. ״בית הדין יקבע אם להוציא את הצווים לאחר בחינת הראיות. הזהרנו במשך חודשים רבים על הצורך לעמוד בחוקים ההומניטאריים הבין-לאומיים, וכן מהיקף הנפגעים ברצועת עזה״, נכתב בהצהרה רשמית שפרסמה המדינה.

בבית הלבן נרשמה תגובה תומכת ומצדדת בישראל המתנגדת להטלת צווי המעצר נגד ישראל בהאג: "היינו מאוד ברורים לגבי חקירת ה-ICC. אנחנו לא תומכים בזה. אנחנו לא מאמינים שיש להם את סמכות השיפוט. ואני רק אשאיר את זה שם לעת עתה", אמרה מזכירת העיתונות בבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, באפריל.

דובר מחלקת המדינה, מאט מילר התנער ואמר שהוא לא יכול "לצאת בתחזיות או הודעות כלשהן", כשנשאל אם ממשל ביידן יטיל סנקציות על בכירי ה-ICC אם ימשיכו להגיש כתב אישום בישראל. קנצלר אוסטריה: "אנו מכבדים באופן מלא את עצמאותו של ה-ICC. עם זאת, העובדה שמנהיג ארגון הטרור חמאס שמטרתו המוצהרת היא הכחדת מדינת ישראל מוזכר במקביל לנציגיה הנבחרים הדמוקרטיים של מדינה, אינה מובנת". שר ההגנה הבריטי גרנט שאפס: "בקשת צווי מעצר נגד נתניהו וגלנט לא תשפיע על המשך ייצוא הנשק שלנו לישראל".

התובע בהאג על צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט (צילום:יחצ)

ראש ממשלת צ'כיה פטר פיאלה שחתומה על אמנת רומא: "בקשת התובע מזעזעת ובלתי קבילה. עלינו לזכור מי פתח במלחמה ומי אחראי לה. אסור לשכוח שחמאס הוא זה שתקף את ישראל באוקטובר ורצח, פצע וחטף אלפי חפים מפשע. מתקפת הטרור הזו היא שהובילה למלחמה הנוכחית בעזה ולסבל של אזרחים בעזה, בישראל ובלבנון".

כזכור, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שחרר אתמול הצהרה בנוגע להחלטת בית הדין הבינלואמי לצדק בהאג לפיה יש להוציא צו מעצר נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט. מזכיר המדינה האמריקאי בלינקן גם אמר: "החלטת בית הדין הפלילי הבינלאומי עלולה לאיים על המאמצים בנוגע להסכם חילופי בני הערובה והפסקת האש בעזה".

שגריר ארה"ב ג'ק לו אמר בשיחה הצהריים עם יוחנן פלסנר נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה בכנס אלי הורביץ לכלכלה וחברה שעורך המכון: "כפי שהבהירו הנשיא ביידן והמזכיר בלינקן, ארה"ב דוחה את התפיסה לפיה ניתן להשוות את הפעולות שנוקטת ממשלת ישראל הדמוקרטית עם פעולותיו של ארגון טרור שנלחם באופן שיצר את התנאים בעזה. הם לא רק לקחו בני ערובה, אלא הם עדיין מחזיקים אותם. אנחנו לא אומרים שאין לנו דאגות לגבי המצב ההומניטרי - אנחנו עושים כל שביכולתנו כדי להבטיח שהסיוע ההומניטרי יגיע לעזה. מאז שהגעתי, אני חושב שלא עבר יום שלא עבדתי לא עם ראש הממשלה או שר הביטחון או עם העוזרים הקרובים שלהם, כדי לחשוב איך לקבל סיוע הומניטרי לאנשים מורעבים. אפשר לעשות יותר כדי להתמודד עם הבעיה יוצאת הדופן הזו, אבל חשוב לזכור היכן התחיל המשבר הזה - עם חמאס. הרעיון שיש משהו בר השוואה בפעולות שננקטו על ידי שני הצדדים האלה - אנחנו פשוט דוחים את זה. זה מביש, וזו בושה".