באיראן ממשיכים לחקור ביתר שאת מה הוביל להתרסקות המסוק שבו היו נשיא איראן איברהים ראיסי ושר החוץ חוסיין אמיר עבדוללהיאן. על פי ההערכות תנאי הקרקע ומזג האוויר הקשה הם שהובילו לתאונה הקטלנית, אולם עם זאת יש כאלה הסבורים כי לא מדובר בתאונה מקרית. 

מי ירצה בחיסול ראיסי? הספקולציות האפשריות על ההתרסקות המסתורית
פרשן איראני משוכנע: "התאונה תצית מחדש את המשבר במדינה"

מהניסיון שלי עם המציאות והתאונות שארעו באיראן, בפרט פעולות החדירה מצד ישראל, בד"כ איראן נקטה במדיניות של המתנה או של ערפל חיובי. כלומר יש ציוצים מכלי תקשורת כאלה ואחרים שמאשימים את ישראל מחד ומאידך את דאע"ש ואת אל קאעידה, כאילו יש חלוקת תפקידים בניסיון להסית את תשומת הלב מהאמת בנוגע למה שאירע ולמה שיתרחש באיראן", מסביר מנהל התכנית ללימודי איראן במרכז ללימודים אזוריים, ד"ר נביל אלאטום. 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

מטוסו של נשיא איראן (צילום: רשתות חברתיות)
מטוסו של נשיא איראן (צילום: רשתות חברתיות)

עוד אמר כי "כשהמטוס האוקראיני הופל פורסמה הודעה בנוגע לכך שהפלת המטוס נגרמה על ידי כשל טכני בזמן ששר החוץ האיראני דאז מוחמד ג'וואד זריף יצא בהצהרה בה האשים את המדינות האחרות בניסיון לפגוע בתדמית של משמרות המהפכה לקראת הטלת סנקציות נוספות עליהם והכנסתו לרשימת הטרור. לאחר מכן התברר שמשמרות המהפכה הם אלה שביצעו את הפעולה".

ד"ר אלאטום מדגיש כי יש ניגוד בין ההצהרות והגרסאות בתקשורת האיראנית בכוונת מכוון מצד איראן ואפילו ניגוד בשימוש במונחים. "'נחיתה', 'נחיתה קשה', 'נחיתת אונס', 'חבלה' והיו תיאוריות קונספירציה שהוצגו בכלי התקשורת האיראניים בשני מימדים. המימד הראשון הוא דיבור על קיומם של צוותי סייבר שמתמחים בלוחמה אלקטרונית בגבול בין איראן לאזרבייג'ן וכי הם היו קרובים למקומות התרסקות המסוק האיראני וביצעו פעולת שיבוש שיטתית של מסוק הנשיא האיראני והפילו אותו", הסביר.

איראן ביום שאחרי מות ראיסי  (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)
איראן ביום שאחרי מות ראיסי (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)

"מאידך יש מידע בנוגע לכך שבמהלך נחיתת המסוק של הנשיא בוצעה פעולת חבלה על מנת לגרום לבעיה טכנית בו ולהפיל אותו. זה מה שהוצג בכלי התקשורת באיראן. ראיתי תוכנית בטלוויזיה האיראנית שהציגה את מקרה מותו של נשיא איראן לשעבר מוחמד עלי רג'אי שנהרג בפיצוץ ב-30 באוגוסט 1981 בניסיון להשוות בין שני המקרים. רג'אי נרצח וכך גם אבראהים ראיסי. אני סבור שהאיראנים ישתמשו במדיניות של ערפל וימרחו את העניין הזה. הפניית האשמה בצורה ישירה לישראל תחייב את איראן לנקוט בצעדים ממשיים וחסרי תקדים כדי לרצות את דעת הקהל הפנימית ואת השלוחים שלה אלא שהציבור באיראן לא מעוניין בעימות ישיר, אלא מעוניין כעת ברגיעה מול העולם עד להתבהרות התמונה ביחס לבחירות לנשיאות באיראן".

סיוע בתרגום: ביירון - חברת תרגום וכתיבה