ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, התראיין לרשת הטלוויזיה הערבית אל חדת והביע את דעתו על ההסלמה האזורית בעקבות המקרה. בולטון אמר: "אם האירוע נובע מתכנון פנימי משמעות הדבר היא שהמאבקים הפנימיים באיראן הגיעו לרמה שקשה להכיל בפרט לאור היעדר חלופות שעשויות להיות לאיראן לאחר הסתלקותו או פטירתו של המנהיג העליון. המשבר האמיתי שאיתו איראן מתמודדת לאחר מותו של ראיסי נוגע לזהות היורש של המנהיג העליון". 

עוד הוסיף בולטון: "הייתה מחלוקת גדולה מאוד בנוגע לניסיון של גורמים מסוימים לדחוף את בנו של המנהיג מוג'תבא לתפקיד אולם כמה מהניצים או מהגרעינים הקשים באיראן התנגדו להורשת תפקיד המנהיג העליון. אני סבור שלאחר מותו של סולימאני והפגיעה במוחסן פח'ריזאדה והאירועים באזור איראן החלה לחוש בסכנה חיצונית חסרת תקדים". 

נשיא איראן ראיסי באו''ם עם תמונת קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)
נשיא איראן ראיסי באו''ם עם תמונת קאסם סולימאני (צילום: רויטרס)

על הסלמה בסכסוך האיראני-ישראלי, אמר: "אם יפרוץ מאבק פנימי לאחר מותו של ראיסי אני סבור שהדבר עשוי לערער את המשטר מבפנים בפרט מכיוון שחלק מהמעצמות שיש להן בעיות עם איראן לקחו בחשבון את ההסתברות הגבוהה שהתסריט הזה יתגשם בשל החשש מפני המחיר שעלול להיגבות מהאזור ומהאינטרסים שלו אם יתרחש מאבק בפועל או התנגשות קשה וישירה בין המדינות האלה לאיראן". 

בכירים בבית הלבן: "בולטון סיים את תפקידו כי הדליף מידע לתקשורת"
למרות שהדבר היה צפוי, נתניהו איבד תומך נלהב בבית הלבן | פרשנות

נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)
נשיא איראן ראיסי (צילום: רשתות ערביות)

היועץ לשעבר ניתח את צומת הדרכים בו נמצא כעת המשטר באיראן: "אני מדבר על המעצמות. אם האירוע נובע מניסיון חיצוני, ממדינה זרה למשל שהיא אויבת של איראן והיא עשתה זאת אני סבור שתהיה לזה השפעה רבה מכיוון שזה לא יהיה האתגר היחיד שנועד להחליש את המשטר ועל כן נראה פעולות נוספות מפתיעות שעשויות להביך את המשטר יותר ממה שקרה היום או אתמול או אפילו יותר ממה שקרה עם סולימאני ועל כן המשטר יהיה נתון במבוכה קשה מאוד בפני העם שלו אם יצאו הדלפות בכלי תקשורת בינלאומיים שהאירוע הזה אכן הוא פעולת חיסול מבחוץ".

נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

הוא מסביר: "לא ייתכן שאיראן תודיע שראיסי נהרג בחיסול יחד עם שר החוץ שלה כי הדבר ישים אותה במצוקה גדולה מכיוון שהיא תידרש אז להגיב בין אם גורם פנימי ביצע זאת או חמור מכך חיצוני. איני סבור שאיראן נמצאת במצב שמאפשר לה לפתוח במלחמה ישירה בגלל התנקשות בנשיא או בכל בכיר באיראן. לאיראן היה מידע מתועד מההתחלה בנוגע לכך שהנשיא ראיסי נהרג יחד עם הצוות שהיה במסוק אולם נראה שהיה השתהתה רבות בהכרזה על מנת שתושג הסכמה פנימית בנוגע לתרחיש שיוצג לתקשורת ושישכנע את הציבור באיראן".