מלחמת חרבות ברזל: על פי דיווח באתר 'פוליטיקו' האמריקאי, ממשל ביידן חושש כי ישראל מבזבזת באופן הרסני את ההזדמנות שלה לניצחון מול חמאס, ומאבדת את ההזדמנות הטובה ביותר שלה לחסל את אחיזת חמאס בעזה ואת האיום על ישראל.

לאחר מות ראיסי: בנו המסתורי של חמינאי צפוי למלא תפקיד מרכזי באיראן | דיווח
לא בתמונה ונזעק לפעול באיחור: נתניהו איחר את הרכבת | ד"ר נחמן שי

בכירים קוראים בגלוי לאסטרטגיה של ישראל בעזה כמובסת מעצמה וככזו שסביר שתפתח את הדלת לחזרתו של חמאס - רמת ביקורת שלא נשמעה מאז פרוץ המלחמה. הבכירים אומרים כי ממשלת ישראל נכשלה בהחזקת חלקים מעזה לאחר פינוים, הפכה את האוכלוסייה האזרחית ואת שאר העולם נגדה עם הפצצות נרחבות וסיוע הומניטרי לא מספק, ואפשרה לחמאס לגייס עוד מחבלים.

ארה"ב שמרה במשך חודשים על כל ביקורת באופן פרטי, ודחפה בשקט את ישראל לשנות את האופן שבו היא מגיבה לחמאס על התקפתו ב-7 באוקטובר. "אנו רוצים לעודד התמקדות עמוקה יותר בקשר בין הפעולות הצבאיות המתמשכות ובסופו של דבר, המשחק הסופי האסטרטגי", אמר בכיר בממשל, שהוענקה לו אנונימיות כדי לדון בדיונים פנימיים רגישים. "אנחנו נמשיך ללחוץ על הנקודה הזו".

גדוד 202 בצוות קרב חטיבת הצנחנים. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

הבכיר הוסיף כי היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן השתמש בביקורו אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו בישראל בשבוע שעבר כדי לדון כיצד הפעולה שלהם יכולה להוביל להצלחה "בת השגה ובת קיימא" נגד חמאס.

בראיון שנערך ביום שלישי ל-CNN, נתניהו אמר "אנחנו חייבים להיפטר מחמאס. אחרת, אין עתיד לעזה". אך מודיעין אמריקאי אחרון מעורר דאגה גוברת כי תוצאה כזו אינה אפשרית. למרות שיכולות התקשורת והצבא של חמאס נפגעו, רק 30 עד 35 אחוז מהארגון שלו - אלה שהיו חלק מחמאס לפני ההתקפה ב-7 באוקטובר - נהרגו וכ-65 אחוז ממנהרותיו עדיין שלמות, כך מצביע המודיעין האמריקאי.

בכירי ביידן גם הפכו מודאגים יותר ויותר מכך שחמאס הצליח לגייס במהלך ימי מלחמה - אלפים במהלך החודשים האחרונים. זה אפשר לארגון לעמוד במשך חודשים במתקפות ישראליות, על פי אדם המכיר את המודיעין האמריקאי. סביר להניח שפיסות מודיעין אלה ואחרות עיצבו את ההערות המפתיעות לאחרונה של בכירים בממשל.

בשבוע שעבר, סגן מזכיר המדינה קורט קמפבל אמר כי "ניצחון מוחלט" של ישראל נגד חמאס אינו סביר. ואז ביום שני, הן שר ההגנה לויד אוסטין והן הגנרל סי. קיו. בראון, יו"ר המטות המשולבים, נזפו בישראל על כישלונה להגן על אזרחים בעזה ולמנוע מחמאס לסער בחזרה למקומות שפעם שלטה בהם.

שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
שר הביטחון יואב גלנט ומזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

שני מנהיגי הפנטגון ידועים כאנשי מקצוע שקטים שאינם נוטים לאוורר את תלונותיהם. "לא רק שאתה צריך להיכנס ולהביס כל יריב שאתה נלחם נגדו, אתה צריך להיכנס, להחזיק בשטח ואז אתה צריך לייצב אותו", אמר בראון לכתבים. אם זה לא קורה, זה "מאפשר ליריב שלך אז לאכלס מחדש אזורים אם אתה לא שם, וכך זה הופך את זה למאתגר יותר עבורם במונחים של היכולת לעמוד ביעד שלהם להשמיד ולהביס צבאית את חמאס".

הערות אלה באו בעקבות הערות אחרות של מזכיר המדינה אנתוני בלינקן שבשבוע שעבר חזה כי הנסיגה הסופית של כוחות ישראליים עלולה להשאיר "ואקום שסביר שימולא על ידי כאוס, אנרכיה, ובסופו של דבר על ידי חמאס שוב". זהו רגש משותף לבכירים לשעבר עם ניסיון עמוק במערכות דומות.

"כולם מבינים את העובדה שאתה חייב להשמיד את חמאס... אבל מה אז?" אמר הגנרל בדימוס ג'וזף ווטל, שעמד בראש הפיקוד המרכזי של ארה"ב בשיא הלחימה נגד המדינה האסלאמית. "מה התוכנית לטפל ב-2.5 מיליון הפלסטינים שנותרו מאחור? מה התוכנית להתמודד עם שאר מחבלי חמאס? זה נראה לא שלם ואני פשוט לא חושב שהם תקשרו או חשבו על זה כמו שקיוויתי שהם יעשו".

אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)
אנתוני בלינקן בישראל (צילום: רויטרס)

דנה סטרול, בכירה לשעבר במזרח התיכון בפנטגון שפרשה בינואר, כתבה לאחרונה כי ארה"ב שיתפה את לקחי כישלונותיה בעיראק עם ישראל - דהיינו כיצד מרד צמח מתוך הכיבוש האמריקאי הכושל - אך ישראל לא שעתה לאזהרות אלה. "לא רק שישראל סירבה ללמוד מגוף ידע וניסיון זה על רצף הפעילויות למניעת התוצאות הגרועות ביותר לחברות שלאחר עימות, אלא שנראה גם כי ישראל בדרך לחזור על אותן טעויות", אמרה.

בכירים מערביים מאמינים כי בעוד שישראל פגעה ביכולות חמאס בעזה, הארגון הקיצוני הצליח להגן על אלפים ממחבליו, רבים מהם פועלים ומסתתרים בתוך רשת מנהרות מסועפת. אחרים נחשבים למעורבים עם האוכלוסייה האזרחית. המשמעות היא שחמאס עדיין מחזיק בשטח ושומר על יכולות משמעותיות, גם לאחר המלחמה הכוללת שנמשכת קרוב לשמונה חודשים.

"לישראל יש זכות ואחריות להביס את חמאס, אך האסטרטגיה הנוכחית שלה של מבצעים צבאיים קונבנציונליים בקנה מידה גדול תחזור כבומרנג ותחתור תחת מטרה זו", אמר חבר הקונגרס ג'ייסון קרואו (דמוקרט-קולורדו) בראיון. "ארה"ב למדה במשך עשורים שאלא אם כן אתה ממקד את הצרכים ההומניטריים ואת ההגנה על אזרחים בסכסוך, המטרות הצבאיות שלך ייכשלו. אנו רואים זאת ממקור ראשון כאשר חמאס צץ מחדש במהירות לאחר מבצעי צה"ל ושומר על יכולות למרות חודשים של לחימה".

סיבה אחת היא שסיוע הומניטרי לא מספק הגיע לעזה, מפיץ תנאים הדומים לרעב ברחבי המובלעת ומכעיס פלסטינים שצריכים להימלט ללא הרף מאלימות. בין החמרת התנאים לטענות שישראל עיכבה במכוון סיוע מלהגיע לנזקקים, גובר הסיכון שתושבי עזה ייהפכו לזרועות חמאס. "זהו חלק מהאתגר, המבצעים וההתנהלות כנראה הקצינו הרבה יותר, בוודאי שהנוער מסתכל על זה ותוהה, 'מה קורה?'" אמר ווטל. הישראלים "לא עוזרים לעצמם כאן".

רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
רפיח 2024 (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
צוות קרב של גבעתי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)
צוות קרב של גבעתי ברפיח (צילום: דובר צה''ל)

הפעילות הצבאית האחרונה של צה"ל גם בלבלה בכירים מערביים. כוחות ישראליים נכנסו לרפיח, תוך כפיית פינוי של מאות אלפי בני אדם – מבצע שלטענתה היה עליה לבצע כדי לכוון למנהיגי חמאס במנהרות שם. אך צה"ל נאלץ גם לשלוח כוחות צפונה כדי לתקוף יעדים קיצוניים בשכונת ג'באליה.

הגנרל בדימוס פרנק מקנזי, שהוביל את הפיקוד המרכזי של ארה"ב מ-2019 עד 2022, אמר כי ישראל לא פרסה כוח גדול מספיק כדי לפנות, לכבוש ולהחזיק באזורים עירוניים צפופים בתוך עזה. באזורים לא בטוחים אלה, "אנשים כנראה ינסו לזרום בחזרה פנימה" וחמאס אז יעבור ויבסס מחדש נוכחות שם.

"זו אסטרטגיית גרילה קלאסית", הוא אמר. חלק מרכזי בתוכנית ארה"ב להביס את דאעש בעיראק ובסוריה היה להסתמך על כוח שותף כדי לאבטח אזורים לאחר השלמת המבצע הצבאי, אמר ווטל, הגנרל הבכיר האחר. "אלא אם כן תעשה זאת, תמצא את עצמך חוזר לאזורים אלה ומנקה אותם מחדש ונלחם בהם מחדש", אמר ווטל.

מציאת כוח שותף אמין אינה משימה קלה, במיוחד בעזה, אך ווטל ביקר את ישראל על כך שלא פנתה למדינות ערב לעזרה בתרחיש "היום שאחרי" עוד מוקדם במלחמה. "היה צריך להיות עוד דיון מראש על איך הם הולכים לעשות את החלק הזה של המערכה, ועכשיו הם איפה שהם", הוא אמר.