מותם של נשיא איראן, איברהים ראיסי, ושר החוץ אמיר עבדוללהיאן, בתאונת מסוק בתחילת השבוע טרף את הקלפים וצפוי לשנות את סדר היום בטהרן. בערוץ אל-חדאת הסעודי, דיווחו הבוקר (רביעי) כי כעת צפויה איראן להתכנס לבחירת המחליף לנשיא ראיסי, ולהקפיא צעדים דיפלומטיים בינלאומיים.

מה הוביל להתרסקות המסוק של ראיסי? המידע שבאיראן מנסים להסתיר
לאחר מות ראיסי: בנו המסתורי של חמינאי צפוי למלא תפקיד מרכזי באיראן | דיווח

אחת התוכניות שיוקפאו לפי שעה, לפי הדיווח, היא מאמצי הנורמליזציה בין איראן לבין מצרים. בערוץ דיווחו כי לקהיר אין התנגדות עקרונית להפשרת יחסים עם טהרן, כל עוד תהיה מבוססת על כיבוד הדדי של הריבונות, אך כעת עוקבים אחר שינויי המשטר ובוחנים באילו אופנים היחסים בין שתי המדינות יושפעו. "הסתלקותם של הנשיא ראיסי ושל שר החוץ עשויה לדחות ואף לטרפד במידת מה את קצב נרמול היחסים בין המדינות", אמר פרשן הערוץ.

אתמול התראיין לערוץ אל חדת ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, והביע את דעתו על ההסלמה האזורית בעקבות התרסקות המסוק. "אם האירוע נובע מתכנון פנימי משמעות הדבר היא שהמאבקים הפנימיים באיראן הגיעו לרמה שקשה להכיל בפרט לאור היעדר חלופות שעשויות להיות לאיראן לאחר הסתלקותו או פטירתו של המנהיג העליון", אמר. "המשבר האמיתי שאיתו איראן מתמודדת לאחר מותו של ראיסי נוגע לזהות היורש של המנהיג העליון". 

זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי  (צילום: רויטרס)
זירת התרסקות המסוק של נשיא איראן ראיסי (צילום: רויטרס)

עוד הוסיף בולטון: "הייתה מחלוקת גדולה מאוד בנוגע לניסיון של גורמים מסוימים לדחוף את בנו של המנהיג מוג'תבא לתפקיד אולם כמה מהניצים או מהגרעינים הקשים באיראן התנגדו להורשת תפקיד המנהיג העליון. אני סבור שלאחר מותו של סולימאני והפגיעה במוחסן פח'ריזאדה והאירועים באזור איראן החלה לחוש בסכנה חיצונית חסרת תקדים". 

על הסלמה בסכסוך האיראני-ישראלי, אמר: "אם יפרוץ מאבק פנימי לאחר מותו של ראיסי אני סבור שהדבר עשוי לערער את המשטר מבפנים בפרט מכיוון שחלק מהמעצמות שיש להן בעיות עם איראן לקחו בחשבון את ההסתברות הגבוהה שהתסריט הזה יתגשם בשל החשש מפני המחיר שעלול להיגבות מהאזור ומהאינטרסים שלו אם יתרחש מאבק בפועל או התנגשות קשה וישירה בין המדינות האלה לאיראן".