גולשי האינטרנט אוהבים סרטונים קצרים מצחיקים על חיות כמעט כמו כמה שהם שונאים את עשירי העולם, ה-1%. זה לא פלא, אם כך, שתיעודים של כנופיות לוויתני אורקה שנטפלים ליאכטות יוקרתיות והופכים אותן על יושביהן, הפכו לסנסציית רשת – וגולשים רבים בחרו לעודד את הלוויתן הקטלן.

ללוויתני האורקה תדמית "ביריונית" שהם הרוויחו ביושר: היונק הימי הוא אחת מחיות הטרף הגדולות בעולם, ולו שיטות ציד מתוחכמות שמשתנות מלהקה ללהקה, בין היתר הם ידועים ב"רכיבה" על גלי הגאות כדי לעלות לחוף ולצוד כלבי ים אומללים שעמדו על קו המים, או הפרדה אכזרית של גור לוויתן גדול סנפיר מאמו – והטבעתו למוות. 

עם זאת, כעת חוקרים משערים שהטבעת היאכטות לא נובעת משנאת אדם, ואפילו לא מנקמה במיליארדים וסירותיהם המזהמות, אלא ממניע הרבה יותר תמים. מאז שנת 2000, תועדו כ-670 מקרים שבהם להקת אורקות ניגחה והפכה כלי שיט לחופי הים התיכון, ובספרד ובפורטוגל גייסו את המומחים להבין את התופעה במטרה לצמצם אותה.

הממצאים של החוקרים היו מפתיעים: "נראה שהם בסך הכל מנסים לשחק", אומרת נעמי רוז, חוקרת במכון לרווחת חיי הבר. "זה משחק מסוכן לשני הצדדים המעורבים כמובן, אבל זה בסך הכל משחק". החוקרים מצאו כי במרבית המקרים, כנופיית הלוויתנים הייתה מורכבת מפרטים צעירים, והם משערים כי חיות הטרף הצעירות מצאו עניין מיוחד במדחפי היאכטות.

"הם לא מבינים שמה שהם עושים גורם לנזק למדחף ולכלי השיט", מוסיפה רוזה. "ככל הנראה אחד מהם הסתקרן ממדחף והמערבולת שהוא יוצר, וחבריו נסחפו בעקבותיו". זהו אינו המקרה היחיד שבו לוויתני אורקה מאמצים ומפיצים טרנדים חברתיים: "מדובר בחיה מאוד מתוחכמת וחברתית, בעבר ראינו פרטים צעירים מחקים 'אופנות' של חבישת דג סלמון על החוטם כמו כובע. 

"הצעירים רואים את המבוגרים עושים משהו, חושבים לעצמם 'זה נראה כיף' וכך יוזמה של פרט אחד יכולה להפוך לתופעה הרבה יותר רחבה", היא אומרת. "הבעיה היא שכל ניסיון שנעשה להרחיק אותם תוך גרימת נזק זמני – רק הופכת את המשחק למרגש הרבה יותר עבורם. הפיתרון כנראה יהיה למצוא דרך להפוך את המדחפים ל'משחק' הרבה פחות אטרקטיבי", היא מסכמת.