מלחמת חרבות ברזל: ארה"ב צפויה להסיר את האיסור על מכירת נשק לערב הסעודית, אולי בשבועות הקרובים, על פי גורמים אמריקאים. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן השעה את מכירת כלי הנשק לערב הסעודית לפני שלוש שנים, זמן קצר לאחר שנכנס לבית הלבן, תוך ביקורת על התנהלותם במלחמה בתימן לנוכח חששות משימוש בנשק אמריקאי בתקיפות אוויריות שהרגו אזרחים.

חוק הגיוס החדש יובא מחר לממשלה - וזו לא הצרה הגדולה של נתניהו
מטח לעבר יישובי השרון והמרכז; בצה"ל טוענים: חמאס בלחץ גדול מרפיח

אך ההחלטה עברה בחינה מחדש לאחר שהאו"ם תיווך על הפסקת אש ב-2022 שנשמרה ברובה, כאשר ריאד ביקשה להוציא את עצמה מהסכסוך האזרחי בתימן, שאליו נכנסה לפני תשע שנים. הסרת האיסור תהיה האות האחרון לשיפור היחסים בין ממשל ביידן לריאד.

וושינגטון כבר סימנה לערב הסעודית, אחת הקונות הגדולות ביותר של נשק אמריקאי, כי היא מוכנה להסיר את האיסור, לפי בכיר אמריקאי. הבית הלבן סירב להגיב. ביידן הגיע לתפקיד תוך הבטחה להפוך את ערב הסעודית ל"מוקצה" בשל דאגותיו לזכויות האדם באזור, בעיקר לאחר הרצח האכזרי ב-2018 של העיתונאי הוותיק ג'מאל חאשוקג'י בידי סוכנים סעודים בקונסוליה האמריקאית באיסטנבול.

בקמפיין הבחירות ב-2019, ביידן גם האשים את הסעודים ב"רצח ילדים" בהתייחסות לכאורה למלחמה בתימן, שבה נהרגו אלפים. אך מאז היחסים השתפרו משמעותית, במיוחד לאחר שהפלישה הרוסית לאוקראינה חיזקה את האמונה בוושינגטון, כי היא זקוקה לשיתוף פעולה של ערב הסעודית בסוגיות מרכזיות, כולל אנרגיה, ולתמיכה במדיניות המזרח התיכון של ארה"ב.

בנימין נתניהו לאחר שיחה עם ג'ו ביידן (צילום: דוברות ראש הממשלה)

בכירים אמריקאים אמרו השבוע, כי וושינגטון וריאד קרובות לסיים סדרה של הסכמים דו-צדדיים, כולל הסכם הגנה ושיתוף פעולה אמריקאי בתוכנית הגרעין האזרחית המתעוררת של הממלכה. ההסכמים יהיו חלק מהסדר רחב יותר בתיווך ארה"ב שיוביל לנורמליזציה של היחסים בין ערב הסעודית לישראל, אך הוא תלוי בהסכמת ישראל לנקוט צעדים לקראת הקמת מדינה פלסטינית.

הסרת האיסור על מכירת נשק התקפי לא הייתה קשורה ישירות לשיחות אלה, אמרו גורמים אמריקאים. ערב הסעודית הובילה קואליציה ערבית שנכנסה למלחמת האזרחים בתימן ב-2015 כדי להילחם בחות'ים הנתמכים באיראן, לאחר שהמורדים הדיחו את הממשלה והשתלטו על צנעא, הבירה, וגם על רוב צפון המדינה המאוכלס.

הממלכה, שיש לה גבול משותף עם תימן, ספגה ביקורת נרחבת על התנהלותה בסכסוך. אך בשנים האחרונות, ריאד עסקה בשיחות שלום עם החות'ים, כאשר יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן התמקד בתוכניות הפיתוח הביתיות השאפתניות שלו ובהפחתת המתחים עם אויבים אזוריים, כולל איראן.

עלי שיהאבי, פרשן סעודי המקורב לחצר המלוכה אמר, כי הסרת האיסור על מכירת נשק "תהיה צעד חשוב בהמשך בניית מחדש של היחסים בין ארה"ב לערב הסעודית. והסרת האיסור הפכה חשובה יותר לנוכח האופן שבו התנהגו החות'ים מאז ה-7 באוקטובר", הוסיף.