ממשלת ישראל הודיעה היום (שני) על החלטתה להנציח יהודים מהתפוצות שקיפחו את חייהם בשל יהדותם בפעולות איבה על רקע אנטישמי. 

מי אמר שאין לנתניהו אסטרטגיה? יש לו, והוא מחכה לדבר אחד | אנה ברסקי
מפכ"ל המשטרה נעדר מטקס מינוי נציב שב"ס; בן גביר לא נותר חייב

ההחלטה התקבלה בעקבות פנייתו של יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, ומי שכיהן בעבר גם בתפקיד יו"ר הסוכנות היהודית לארץ ישראל, כשפנה בשנת 2022 במכתב בקשה לראש הממשלה להנציח באופן רשמי את נרצחי הפיגועים על רקע אנטישמי ברחבי העולם.

"מדובר בחיבור דמים זועק וברור", כתב אז חגואל לראש הממשלה נפתלי בנט, והוסיף "אל לנו לשכוח את אחינו בתפוצות שנרצחו אך ורק בשל היותם בני העם היהודי". "יש לפעול להכרה רשמית של מדינת ישראל בנרצחי ונפגעי פיגועי האנטישמיות בעולם, כחללי פעולות האיבה. עלינו לזכור אותם בטקסים ממלכתיים של מדינת ישראל, ולפעול כי יהיו חלק בלתי נפרד מהזיכרון הלאומי וההתייחדות המשותפת…. זוהי חובתנו עבור אחינו היהודים".

בהובלת שר התפוצות והמאבק באנטישמיות עמיחי שיקלי, הקימה הממשלה וועדה מיוחדת להנצחת יהודים שקיפחו את חייהם בשל יהדותם בפעולות איבה על רקע אנטישמי בתפוצות. הוועדה, הגישה את מסקנותיה לממשלת ישראל והיום אימצה ממשלת ישראל את המלצות הוועדה.

״פעולות איבה פוקדות את עמנו לעיתים תכופות גם בארצנו וגם מעבר לים. טבח השבעה באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל נפתחו על ישראל מסיבה אחת: שנאת יהודים, שנאת ישראל. זו גם הסיבה היחידה שבגינה סובלים אחינו ואחיותינו בתפוצות מאירועי אנטישמיות חמורים ומזעזעים. הכרה בקורבנות האלימות האנטישמית כחלק מנפגעי פעולות האיבה היא צעד חשוב ומתבקש, צעד המממש את התחייבות המדינה בחוק הלאום הקובע כי ״המדינה תשקוד על הבטחת שלומם של בני העם היהודי ושל אזרחיה הנתונים בצרה ובשביה בשל יהדותם או בשל אזרחותם״, מסר שיקלי. 

חגואל ציין בתגובה: "זהו יום היסטורי שמעצים את הקשר הבלתי ינותק בין כל חלקי העם היהודי למדינת ישראל. כולנו עדים לגל האנטישמיות הקשה שפוקד את יהדות התפוצות, בייחוד מאז תחילת מלחמת 'חרבות ברזל'. אחינו בתפוצות שותפים לגורל העם בישראל ולהיפך".

"ההחלטה להנציח את היהודים בתפוצות שנרצחו על רקע אנטישמי, מעצימה את הערבות ההדדית ושותפות הגורל שבין מדינת ישראל לעם היהודי על כל תפוצותיו. אני מברך את ממשלת ישראל, שר התפוצות, מנכ״ל משרד התפוצות ואת קרן רודרמן לקידום החקיקה על אימוץ ההחלטה ההיסטורית הזאת. עם אחד, גורל אחד, זיכרון אחד ועתיד אחד".

מנכ״לית קרן משפחת רודרמן, שירה רודרמן: ״מדובר בהחלטת ממשלה אמיצה שמהדקת את שותפות הגורל בין ישראל לבין יהדות העולם, שהתחדדה יותר מתמיד מאז השבעה באוקטובר. אני מברכת את ממשלת ישראל על אישור ההחלטה שיזמנו ושכולל אלמנטים ראויים בהנצחתם של יהודים שנרצחו בשל יהדותם ועל רקע אנטישמי, וזאת ביום הזיכרון הלאומי, באנדרטה ייעודית בארץ, במערכות החינוך, וחשוב מכך - במאגר שלראשונה ירכז את שמותיהם וסיפורם - מה שלא נעשה עד היום. זה יום היסטורי שבו מדינת ישראל הוכיחה כי רק דרך אחדותנו כעם והערבות ההדדית בינינו נוכל להבטיח ביטחון״.