כצפוי, נשיא ארצות הברית, ג'ו ביידן, סופג לחץ פוליטי מוגבר בימים האחרונים, לאחר חיסול הבכירים ברפיח והתלקחות השריפה שהובילה למותם של כ-45 בלתי מעורבים ברפיח מוקדם יותר השבוע, כך לפי דיווחים ברשתות זרות. 

עמי אשד יכול לצחוק מהצד: מה שאפשר לספר על הזובור של בן גביר למפכ"ל   
"אל מתנחלי הצפון": התוכן המצמרר שקיבלו ראשי המועצות מחיזבאללה

הפצצה באזור רפיח (צילום :רשתות ערביות)

תוך כדי קמפיין בחירות ולאחר שבועות של הפגנות סוערות, התקרית האחרונה ברפיח, שכונתה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו "טעות טרגית", מוסיפה אש למדורה. כוחות בתוך המפלגה הדמוקרטית טוענים כי אספקת הנשק מצד ארה"ב לישראל מאפשרת התנהגות בלתי מוסרית בעזה.

ריצ'רד האס, פקיד לשעבר במחלקת המדינה ונשיא המועצה ליחסי חוץ, דיבר עם "וולסטריט ג'ורנל" על משמעויות התקרית ברפיח עבור ביידן: "זה מחמיר מצש שהיה קשה ממילא. הוא מנסה ללכת על חבל דק, אבל הבעיה היא שעבור רבים הוא כך תומך יותר מדי בישראל, בעוד שעבור אחרים הוא לא תומך מספיק". 

ב"וולסטריט ג'ורנל" מצטטים אמירות של בכירים נוספים, שמסבירות את טענותיו של האס: ראשידה טלאיב, הנציגה הפלסטינית-אמריקאית היחידה בקונגרס האמריקאי, כתבה ברשת X (לשעבר טוויטר) לאחר התקיפה: "זה היה מכוון. אתה לא הורג בטעות כמויות אדירות של ילדים ומשפחותיהם שוב ושוב וזוכה לומר 'זו הייתה טעות'".

פעילות צה''ל ברפיח 28.5.2024 (צילום: דובר צה''ל)
פעילות צה''ל ברפיח 28.5.2024 (צילום: דובר צה''ל)

בריאן פינוקאן, יועץ תוכניות בכיר לתכנית האמריקאית בקבוצת המשבר הבינלאומית, טען שהתמונות המבעיתות צריכות להוביל לשינוי במדיניות הממשל: "יש טעויות. יש תאונות בתום לב, ויש תקיפות אוויריות בצמוד למחנה עקורים מלא באנשים נואשים שנאלצו לברוח שוב ושוב מבתיהם. הישראלים יצטרכו להסביר מדוע היה כל כך דחוף לתקוף שם באותה עת לאור הסיכון שזה היווה לאזרחים", אמר פינוקאן.

מאנדרו בייטס, דובר הבית הלבן, נמסר כי ביידן: "עומד לצד ישראל בעת שהיא נלחמת במחבלי החמאס שביצעו את הטבח הנורא בשביעי באוקטובר, ויחד עם זאת מבהיר כי האופן שבו ישראל מגנה על עצמה משנה, מפני שאנחנו לא רוצים לראות אוכלוסיה אזרחית נהרגת".

העימות הראשון של טראמפ וביידן  (צילום: רויטרס)
העימות הראשון של טראמפ וביידן (צילום: רויטרס)

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שמתמודד גם הוא לנשיאות, לא הציע בעצמו פתרון פרקטי או הצעות מדיניות קונקרטיות לסיום המלחמה בעזה, אך הוא נוהג לבקר את מדיניות ביידן בנושא השכם והערב. נראה כי חרף העובדה שלא הציע תכנית משלו - התבטאויותיו של טראמפ קוצרות לו פירות בסקרי הבחירות. ביידן יאלץ כנראה למצוא דרכים חדשות הלתמודד עם הלחץ הפוליטי שמופעל עליו נוכח המשך הלחימה ברפיח