השבוע הוכרזו בהפתעה בחירות בממלכה הבריטית והסקרים בתקשורת הבריטית מראים על עלייתה מחדש של מפלגת הלייבור על חשבון מפלגתו של ראש הממשלה רישי סונאק. ד"ר עלינא ברנשטיין, מרצה בכירה לתקשורת במסלול האקדמי המכללה למינהל ומומחית לתקשורת בריטית, מסבירה מה אנחנו צפויים לראות בחודשים הקרובים בבריטניה.

סקר בבריטניה מצא: הנתון המבהיל של הסטודנטים שתומכים בטבח 7 באוקטובר

קמפיין הבחירות האחרון בבריטניה מתאפיין ברצף שערוריות שאנחנו לא זוכרים כמותו. הצהובונים הבריטים ידועים בחיפוש אחר ריגושים. מה הקשר בין השניים?
"התקשורת בבריטניה מחולקת בגדול לשניים: הצהובונים, הטבלואיד, כשמם כן הם - תמונות, הרבה צעקנות, עיתונים שקונים כשעולים לרכבת וזורקים שיורדים, כי אין הרבה מה לקרוא. מצד שני, ניתן למצוא עיתונים יותר מעמיקים ורציניים. לטלוויזיה יש מקום מרכזי בתקשורת בבריטניה, כמו ערוץ ה-BBC, שדיברנו עליו הרבה לאחרונה בהקשרי המלחמה בישראל. בבריטניה, כמו בכל מדינה אחרת, ההסתמכות על רשתות חברתיות גם כן משמעותית בשנים האחרונות. האופי הסנסציוני של כלי התקשורת הבריטיים לא פסח על סיקור מערכת הבחירות והביאו לסיקור הולך ועולה של שערוריות של פוליטיקאים".

על אילו שערוריות אנחנו מדברים?
"בזמן האחרון, היו מספר שערוריות אחדות בעלות קשר ישיר לתקשורת. סיפור גדול בבריטניה התרחש ברשות הדואר שלהם. באיזשהו שלב, רשות הדואר קלטה תוכנה חדשה שנכנסה להרבה סניפים ומאז מנהלי סניפים הואשמו בזה שהם מכניסים יד לקופה, מאחר והתוכנה הראתה פער בין הכסף שאמור להיות לכסף שנמצא בפועל. בהמשך, הסתבר כי התוכנה לא טובה, אך חייהם של אנשים נהרסו, כי היו צרכים להחזיר את הכסף. העניין הוא, שרק לאחרונה הייתה סדרה בטלוויזיה שעסקה בנושא ועוררה אותו מחדש. הפוליטיקאים הגנו על התוכנה ולקח הרבה זמן עד שהתנצלו והכירו בזה. הייתה פה פאשלה נוראית".

איך המצביע הממוצע בלונדון הגיב לשערוריות האלה?
"התקשורת מהדהדת את השערוריות האלה באופן אינטנסיבי. שערורייה נוספת קשורה ל-NHS, הממסד הרפואי בממלכה. מערכת הבריאות ייבאה דם ממדינות אחרות ולא ביצעה בדיקות בצורה מספיק טובה. כתוצאה מכך, אנשים חלו בצהבת ואיידס. גם פה, הרבה מאוד זמן הפוליטיקאים הגנו על מערכת הבריאות ורק מאוחר יותר הכירו בכך שהייתה פה פאשלה. יש שיטענו שכל הפמפום של השערוריות בתקשורת הוביל לכך שאחוז לא מבוטל מהמצביעים התייאשו מהפוליטיקה לגמרי ולא מתכננים להצביע".

מה אנחנו יכולים לצפות ממערכת הבחירות הקרובה?
"זו תהיה מערכת בחירות מאוד קצרה של שישה שבועות. הבוחרים מאסו לגמרי מהפוליטיקה הבריטית. הייתה חלופה גבוה של ראשי ממשלה בריטים בשני האחרונות, כולם מהממשלה השמרנית. מי שעומד בראש המפלגה שממול - לא מציע גדולות ונצורות. כל מה שהוא אמר זה שיותר גרוע מזה לא יכול להיות ואפשר לשפר. לא ברור איך ומה ואיזה אופן. הוא איש לא מאוד כריזמטי".

מה הבוחרים חושבים על ראש הממשלה הנוכחי, סונאק?
"כרגע, סונאק לא אהוב בכל הגזרות, לא בתקשורת ולא בציבור. הוא סופג את כל ההשלכות של הברקזיט, בעיקר המצב הכלכלי הרעוע. את הכל מעמיסים עליו. הצהובונים בבריטניה הובילו לכך שהבחירות יהיו פרסונליות יותר מתמיד. זו הגרסה הבריטית של 'אתה הראש – אתה השם'. הוא הביא משהו חדש עם הרקע האתני שלו. בנוסף, לא אהבו שהוא לא ביקר את ישראל בצורה ברורה בהקשרי המלחמה".

איך נכנסת למשוואה משפחת המלוכה? בשבועות האחרונים למדנו על שורת חדשות לא כל כך משמחות בגזרתם.
"בניגוד לזמנים אחרים, בית המלוכה הבריטי זוכה בשבועות האחרונים לאמפתיה, בגלל המחלה של המלך ומחלה לא לגמרי ברורה של הנסיכה האהובה קייט מידלטון. באופן כללי, בשנים האחרונות פקדו מספר שערוריות את משפחת המלוכה והמלכה שהייתה סמל. גם אם חלקים באוכלוסייה מתנגדים למונח מונרכיה, עדיין יש הרבה מאוד בריטים שהמלכה היא 'פרה קדושה' עבורם. כל עוד חיה - נאחזו בה. היום, כפי שהתקשורת בנויה, מחפשים פפראצי כמו פעם, שערוריות.

"המודל הכלכלי של כלי תקשורת רבים הוא להראות את הצדדים הפחות טובים של משפחת המלוכה. המלך היום יודע יותר להתנהל באופן שמתאים לעולם העכשווי. הם פועלים עם יותר פתיחות, כדי שעיתונאים חוקרים לא ימצאו דברים ויעוותו אותם. כך ראינו לאחרונה את קייט מידלטון, שסיפרה לעולם באופן הירואי שהיא חולה. יש להם גם נוכחות הולכת ועולה ברשתות החברתיות. ועדיין - הכול אצלם ממושטר ומסודר. אני מעריכה שאם המלך היה אומר עכשיו שהוא חולה ומפנה את מקומו, מניחה שהיינו רואים עליה באהדה למשפחת המלוכה".