העיתון הבריטי 'פייננשל טיימס', פרסם היום (רביעי) כתבת עומק שמציגה את שר החוץ החוץ ישראל כ"ץ בתור "טרול". בכתבתם הם מציינים, כי כ"ץ פרסם סרטון המשלב תמונות של התקפת חמאס ב-7 באוקטובר עם תמונות מלאי של זוג רוקד פלמנקו. המסר של שר החוץ להנהגת ספרד: "חמאס מודה לכם על שירותכם".

האפיפיור התבטא באופן פוגעני נגד הומוסקסואלים, והתנצל: "בכנסייה יש מקום לכולם"
רפיח פעולה מיותרת? "לישראל אין אינדיקציה שהחטופים שם"

"זה לא היה חד פעמי", כתבו בעיתון. "לצד מזון דיפלומטי משעמם באופן קונבנציונלי, כמו פרסום פגישות עם בכירים או גיוס תמיכה למועמד האירוויזיון הישראלי, חשבון X של כ"ץ השתמש לעתים קרובות בפוסטים מצויירים כדי לתקוף וללעוג למבקרי ישראל. עזות היא מאפיין של דיפלומטיה מודרנית הרבה מעבר לישראל".

"הבית הלבן בתקופת דונלד טראמפ שלט באמנות העלבת אויבים ובעלות ברית כאחד. אך גישתו החצופה של כ"ץ משקפת גם שינוי גדול יותר בדיפלומטיה הישראלית תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו, שדחף לגישה חסרת התנצלות וללא עכבות להתמודדות עם מבקרי ישראל. הסרטון הספרדי בסוף השבוע לווה במתקפות דומות על נורווגיה ואירלנד על ההכרה הבו-זמנית שלהן בפלסטין. הסרטון האירי שילב את צילומי ה-7 באוקטובר עם רגליו של אדם אירי רוקד ואותו מסר תודה של חמאס".

ישראל כ"ץ בהצהרה לתקשורת אחרי שנזף בשגריר ברזיל (צילום :ניב מוסמן, לע"מ)

"כאשר ישראל וטורקיה החליפו עקיצות באפריל על המלחמה בעזה, החשבון של כ"ץ פרסם תמונה ערוכה בפוטושופ של נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן שרוע על מיטה, חולם על עצמו בלבוש של סולטן עות'מאני. בקרב הסגל הדיפלומטי בישראל, הפוסטים מחשבונו של כ"ץ התקבלו בתערובת של תדהמה וגלגול עיניים". 

"הפוסטים ברשתות החברתיות עוררו גם תגובות זועמות מבירות לאומיות. שר האוצר האירי מייקל מקגראת' כינה את הסרטון האירי 'מעורר סלידה במיוחד', בעוד שר החוץ הספרדי כינה את הסרטון הספרדי 'שערורייתי ומתועב'. הסרטון הספרדי עורר גם ביקורת מצד זינה סבאח, אחת משתי רקדניות הפלמנקו, שבתפנית מרשימה - היא ממוצא פלסטיני".

"הייתי רוצה שמישהו יעזור לי להתלונן על זה, כי מה שהם עושים זה צוחקים. צוחקים על ספרד, צוחקים על מה שקורה, צוחקים על התמיכה שפלסטין קיבלה", היא סיפרה לפיננשל טיימס. "בכירים גם נעלבו מנטייתו של כ"ץ להפוך את החלקים המסורתית הפרטיים של הדיפלומטיה לציבוריים. בתגובה להכרה בפלסטין על ידי ספרד, נורווגיה ואירלנד, שגרירי המדינות זומנו למשרד החוץ לצפות בסרטון של מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר בפני אנשי תקשורת".

"כ"ץ גם פרסם מכתב האוסר על הקונסוליה הספרדית בירושלים לספק שירותים לפלסטינים בגדה המערבית. שר החוץ האירי מייקל מרטין מתח ביקורת על כך ששגרירת מדינתו נזפה בפני התקשורת כ'בלתי מקובל לחלוטין'. דיפלומטים ואנליסטים אמרו כי הגישה הבלתי דיפלומטית משקפת בחלקה את מעמדו של משרד החוץ הישראלי".

"'זו דרך עבורו להרעיש ולהיראות', אמר הדיפלומט השני. למרות שהפוסטים של כ"ץ התוקפים את מבקרי ישראל במדינות כמו ספרד וטורקיה פורסמו לעתים קרובות גם בעברית וגם בשפת היעד שלו, הם נועדו גם להשפיע בזירה הפנימית, אמרו אנליסטים. לואיס פישמן, פרופסור חבר במכללת ברוקלין בניו יורק המתמחה בנושאי טורקיה וישראל, אמר כי הגישה הנועזת עשויה לסייע לכ"ץ בעידן שלאחר נתניהו, או בתוך הממשלה".

"יעדים כמו ארדואן, שמשגר באופן קבוע התקפות על ממשלת נתניהו, אינם פופולריים בעצמם בישראל. 'הכל הולך', אמר פישמן, שתיאר את כ"ץ בתור 'השר הממונה על הטרלול של טורקיה'. נמרוד גורן, עמית בכיר לענייני ישראל במכון המזרח התיכון בוושינגטון, אמר כי הפוסטים של כ"ץ משקפים גם זעם רחב יותר בישראל על עמדת הקהילה הבינלאומית כלפי המדינה ואת התחושה ש'לא משנה מה ישראל תעשה, הקהילה הבינלאומית תתנגד לזה'".