דרום לבנון או צפון ישראל? בלבנון לא חסר בעיות ומצוקות המאיימות לפרק את המדינה, וכעת מתווסף משבר בנושא הפיצויים. השבוע, לפני כיומיים (שלישי), נענתה ממשלת לבנון הזמנית בראשותו של נג'יב מיקאתי לבקשתה של מועצת הדרום, שהיא גוף המייצג אינטרסים של כפרי דרום לבנון, לשלם פיצויים של 93.6 מיליארד לירות לבנוניות. מדובר בכמיליון דולר. הסכום נראה זעום, אך לאור מצבה של לבנון מדובר בסכום כסף לא קטן. בנוסף, נראה כי זהו רק צעד ראשון לקראת תשלום פיצויים נוספים בעתיד. 

53% מתושבי הצפון מפונים: הנתונים העגומים נחשפו בכנסת
נתונים מדאיגים: אחד מכל ארבעה בני נוער מפונים סובל מדיכאון

לפי הצהרת שר החינוך עבאס אל-חלבי בישיבת הממשלה, הפיצוי מיועד "לסיוע לנפגעי משפחות השהידים והפליטים שברחו מכפריהם כתוצאה מהתקפות ישראליות החל מה-7 באוקטובר 2023". כדאי לשים לב לעובדה שהפיצוי הנ"ל משולם לאזרחים כפריים מהדרום שרובם משתייכים לעדה השיעית ובנוסף, שהיא גם משולמת למשפחות "שהידים" כלומר אנשי חיזבאללה וארגונים אחרים תחת חסותו בדרום (אמל, ו-"אל-ג'מאעה אל-אסלאמיה"). 

חיסול מחבלי חיזבאללה בלבנון (צילום :דובר צה"ל)

ההחלטה של הממשלה מעוררת כאמור זעם רב בלבנון, בעיקר בקרב מתנגדי חזבאללה. סמיר ג'עג'ע, יו"ר מפלגת "הכוחות הלבנונים" הנוצרית, שרובם מרונים, דרש לבטל את ההחלטה ופרסם פוסט ב-X (טויטר) בנושא. לטענתו, לא ייתכן כי משלמי המיסים, כלומר כל העם הלבנוני, יצטרכו לשלם עבור "הרפתקה והחלטה חד צדדית [של חזבאללה] להילחם נגד ישראל, שלא הועילה בדבר לסיוע לעזה ותושביה. האם על העם הלבנוני כולו לשלם על הטעות הזו?". הוא הוסיף: "האם רוב העם הלבנוני מוכן לשלם סכום זה? וזאת בזמן שבלבנון מתים אנשים שאין להם כסף לתרופות נגד מחלות...החלטה כזו רק תעודד את הקבוצה הזו (שוב רמז לחזבאללה) להכריז עוד מלחמות שיהרסו את לבנון".

גם חבר הפרלמנט הלבנוני הנוצרי מארק דאו צייץ ב-X יום אחרי החלטת הממשלה: "אין מי שיפצה מלבד המדינה, כלומר כספי הציבור!". 

עד כמה חמור המצב? 

מכיוון שעיני העולם נשואות לעזה, העיתונות מקדישה מעט תשומת לב להרס העצום בכפרי דרום לבנון, אך התמונה משתקפת היטב בעיתונות הלבנונית וברשתות החברתיות.

בלבנון עצמה הדיווח חלקי, כי עצם תיאור ההרס בדרום נתפס כביקורת על חזבאללה. התמונה העולה מהתיאורים קשה מאד. פליטים שהתראיינו בעיתונות הערבית מספרים כי אין להם לאן לשוב. אחרים שביקרו בביתם נותרו המומים מממדי ההרס. שורה ארוכה של כפרים, רובם שיעים תומכי חזבאללה שמהם גם יורים לישראל, הרוסים וריקים לחלוטין – כפרי רפאים. זוהי תוצאה של אלפי הפצצות והפגזות של צה"ל ללא הרף במהלך שמונה חודשי המלחמה. ממשלת לבנון דיווחה על אלפי בתים הרוסים ומעל למאה אלף פליטים. 

נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
נזקי תקיפת צה''ל בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

בנוסף, כל החקלאות בדרום משותקת ורוב החקלאים איבדו את פרנסתם. עשרות קילומטרים של גידולי זיתים וטבק נשרפו כליל. בתקשורת הלבנונית מכונה הדרום "מִנְטַקַה מַנְכּוּבַּה" (אזור מוכה אסון). בנוסף, המלחמה בדרום פגעה בכלכלת של לבנון כולה, בעיקר בעקבות ירידה בתוצרת החקלאית ושיתוק התיירות. 

לפיצויים יש כסף, לשאר הנושאים אין

הכלכלה מתרסקת ואין לממשלת לבנון כסף לתחזק נושאים חיוניים, בהם תשתיות מים וחשמל. זבל אינו מפונה מהרחובות ואנשים עדיין ממתינים לפיצויים על פיצוץ נמל ביירות ארבע שנים (218 הרוגים ולמעלה מ־7,000 פצועים). לאור מצבה העגום של הכלכלה, הופתעו הלבנונים השבוע מההודעה על הפיצויים לתושבי הדרום. רבים הרימו גבה נוכח העובדה שרוב המפוצים הם בני הכפרים השיעים התומכים בחזבאללה. גם במלחמת לבנון השנייה (2006) דרשה מועצת הדרום מהמדינה לשלם פיצויים על הרס בתי השיעים בדרום, אף המצב הכלכלי היה הרבה פחות גרוע ממצבו כעת. 

תקיפת בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)
תקיפת בדרום לבנון (צילום: רשתות ערביות)

גם לפני כחודש זעמו לבנונים על פרסומים בנושא כוונת הממשלה לשלם פיצויים לנפגעים בדרום. חבר הפרלמנט נדים אל-ג'מייל כתב ב-X: "למרות פשיטת הרגל של המדינה היא מתעקשת לשלם פיצויים, בעקבות הרפתקה של מיליציות המשרתות אג'נדה חיצונית שאינה קשורה ללבנון". הוא הוסיף: "חזבאללה מביא הרס והממשלה צריכה לשלם פיצויים? למה שאיראן לא תשלם? משום מה, לא שומעים מילה לגבי פיצויים על פיצוץ נמל ביירות, אולי כי מדובר בכמה עדות?" אל-ג'מייל רמז לכך שהפיצוי לדרום הגיע מהר כי מדובר בשיעים שחזבאללה דואג להם.

החלטת ממשלת לבנון לשלם פיצויים לתושבי הדרום כאשר קופת המדינה ריקה, אינה אלא הוכחה נוספת לעומק השליטה של חזבאללה על לבנון. "מועצת הדרום" מהווה לכאורה מנגנון של המדינה לניהול אזור דרום לבנון, אך למעשה מדובר בכלי בידי חזבאללה לפצות את העדה השיעית על הנזקים שגרם ארגון הטרור במלחמה אותו יזם נגד ישראל החל ב-8 באוקטובר. המנגנון שיצר חזבאללה לתשלום על חשבונם של משלמי המיסים הלבנונים, אמור לפתור הבעיה של היעדר משאבים חיצוניים לארגון הטרור בגלל המשבר הכלכלי החמור באיראן. 

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC