מנהיג מפלגת ה-DA של דרום אפריקה, ג'ון סטינהויזן, שכיום (שישי) לפי הסקרים עומדת על 23.67% מהקולות, אמר כי לא קיימו עם מפלגתו שיחות קואליציוניות. עם זאת, הוא הבהיר: "כמובן, אני רוצה להיות חלק מממשלת הקואליציה".

אמנם תוצאות הבחירות בדרום אפריקה יפורסמו רק ב-2 ביוני, אך כבר היום (שישי) ניתן לחשוד כי המפלגה שברשותה עמד נלסון מנדלה, תאבד את השלטון אחרי 30 שנה. סקרי דעת קהל מצביעים על כך שמפלגת ה-ANC עשויה לאבד את הרוב שלה - כשהיא עומדת כעת על 41.86% הצבעה, וצריכה יותר מ-50 אחוזים כדי להיבחר שוב. המשמעות: הקמת ממשלת קואליציה במדינה.

לדרום אפריקה הייתה סיבה טובה לסבך את ישראל: עכשיו נחשף למה
הנציג הישראלי חשף בהאג: "לחמאס יש 50 מנהרות שחוצות לשטח מצרים"

עימות בין דני דנון לנציגת דרום אפריקה בכנס איגוד הפרלמנטים הבינלאומי, (צילום :דוברות חה"כ דני דנון)

אם היא לא תעבור את רף האחוזים הנדרש, היא תצטרך לעשות הסכם עם מפלגות אחרות לצורך הקמת ממשלת קואליציה. בחירת השותף לקואליציה תהיה תלויה בתמיכה הדרושה כדי לחצות את רף 50 האחוזים. נזכיר, כי ה-ANC זכה בכל הבחירות הלאומיות מאז סיום האפרטהייד ב-1994 כאשר נלסון מנדלה הפך לנשיא השחור הראשון במדינה.

לפי דיווחי עבר, ה-ANC הדרום-אפריקאים מאוכזבים מהלך הרוח במדינה, וכעת נראה שהדבר מתבטא גם בבחירות.

כיצד נבחר הנשיא?

בדרום אפריקה, הבוחרים אינם מצביעים ישירות לנשיא, אלא, הם בוחרים את חברי האספה הלאומית - שבוחרת לאחר מכן את הנשיא ברוב של 201 קולות או יותר. הבית התחתון של הפרלמנט מיוצג כיום על ידי 400 חברים מ-14 מפלגות, שמיוצגות באופן יחסי על סמך הקולות שקיבלה כל מפלגה בבחירות בשנת 2019.

חלוקת המושבים כיום היא כזו - הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC): 230 מושבים (57.5 אחוזים), הברית הדמוקרטית (DA): 84 מושבים (21 אחוז), לוחמי חופש כלכלי (EFF): 44 מושבים (11 אחוז), מפלגת חופש אינקאתה (IFP): 14 מושבים (3.5 אחוזים), ו-28 מושבים נוספים - מיוצגים על ידי עשר מפלגות נוספות.

אם ה-ANC תבטיח את הרוב, הנשיא סיריל רמפוזה, בן 71, צפוי להיבחר מחדש, ויכהן את בפעם השנייה והאחרונה, לחמש השנים הבאות.

נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה (צילום: רויטרס)
נשיא דרום אפריקה סיריל רמפוזה (צילום: רויטרס)

התוצאות ברגע זה

נכון להיום בבוקר, מפלגת ה-ANC המובילה עומדת על 41.86%, ומפלגת ה-DA נמצאת על 23.67% מהקולות. מדובר בירידה בתמיכה של שתי המפלגות, שכן נכון ליום חמישי, ה-ANC קיבלה 42.83% מהקולות - כשמדובר על 414,292 מצביעים, ומפלגת ה-DA השתרכה אחריה, עם 25.56% מקולות - שהם 247,280 מצביעים.

ה-DA, מפלגת הברית הדמוקרטית, מהווה כאופוזיציה הרשמית של מפלגת השלטון הקונגרס הלאומי האפריקאי (ANC), וזו המפלגה הכי רב-גזעית במדינה, ששואבת תמיכה גם מדוברי אנגלית. נזכיר, כי שלטון דרום אפריקה, שנשלט בידי מפלגת ה-ANC, תובע את ישראל בהאג על פשעי מלחמה.

לעומת זאת, עלייה בקולות של המפלגות הקטנות יותר: מפלגת ה-MKP עומדת כעת על 10.98% מהקולות, לאחר שאתמול השתרכה מאחורה עם 7.83%.

בסוף הרשימה כעת, נמצאת מפלגת ה-EFF, שהואשמה באנטישמיות ותומכת בחמאס. היא אחרונה ברשימה ועומדת כעת על 9.55%, ומדובר בעלייה של כאחוז וחצי לאחר שאתמול עמדה על 8.28% מהקולות.

ה-EFF, לוחמי החופש הכלכלי, נחשבת כמפלגת שמאל רדיקלי, ואף הואשמה באנטישמיות, שכן היא מתייחסת לישראל כ"מדינה רעה". בתוך כך, במהלך מלחמת חרבות ברזל, מנהיג המפלגה מאלמה הצהיר כי מפלגתו תומכת בחמאס והודיע כי אם ינצחו בבחירות - ישלחו נשק על מנת לסייע לארגון הטרור.

בתוך כך, אותה מפלגה השמיעה הצהרות גזעניות ושנויות במחלוקת על קבוצות מיעוט בדרום אפריקה, במיוחד כלפי דרום אפריקאים לבנים.

חמאס בדרום רצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)
חמאס בדרום רצועת עזה (צילום: עבד רחים חטיב, פלאש 90)

מי היה נלסון מנדלה?

מנדלה היה מהפכן דרום-אפריקאי, ומאבקו הוביל להפיכה במדינה ולפירוק משטר ההפרדה הגזעית. הוא נבחר בבחירות הדמוקרטיות האמיתיות הראשונות בשנת 1994, שבהן לראשונה הותר גם לאזרחים שחורים להצביע. הוא הצטרף למפלגת הקונגרס הלאומי האפריקאי, ה-ANC, בשנת 1942, כשזו הייתה תנועה שנועדה להגן על זכויותיו של הרוב השחור במדינה.

מנדלה ותומכיו פעלו נגד הממשל הלבן במדינה ומדיניות האפרטהייד בפעולות מחאה לא אלימה. בתגובה, השלטון בדרום אפריקה החמיר את היחס לשחורים במדינה והפעיל סנקציות ואלימות בדמות חקיקת חוקים מפלים, הכריח אותם לדבר באפריקנס - השפה של "האדם הלבן" במדינה, ואף כלא ועצר את אלו שהתנגדו לאפרטהייד, וכן הרס יישובים ותיקים של שחורים, תוך תנאי מחיה קשים לשחורים בערים.

נלסון מנדלה (צילום: רויטרס)
נלסון מנדלה (צילום: רויטרס)

בעקבות הלך רוח הציבור עבר נלסון מנדלה לפעילות אלימה נגד השלטון. לטענתו זוהי האפשרות היחידה שנותרה כדי לשנות את גורל האוכלוסייה השחורה במדינה. בתוך כך ולאור פעילויותיו, מנדלה נעצר ונכלא למשך כ-27 שנה, הפך לסמל המאבק כנגד משטר האפרטהייד. כששוחרר מהכלא, הפסיקו את המאבק כנגד השלטון, ומפלגתו נבחרה בבחירות הדמוקרטיות הראשונות במדינה והובילה - עד היום, כאמור.