מזג האוויר הגרוע והמחלות בברזיל - יצרנית התפוזים הגדולה בעולם - הובילו לעלייה חדה במחירי מיץ התפוזים שהגיעו לשיאים חדשים. המצב דחף את יצרני המשקאות לבחון אפשרויות להחלפת התפוזים במנדרינות לצורך ייצור המשקה, כך לפי הדיווחים ב-Financial Times.

מחירי החוזים העתידיים על מיץ תפוזים, המאפשרים ליצרנים להתגונן מפני תנודות מחיר, נמצאים בעלייה תלולה מאז סוף 2022. הוריקן ולאחר מכן גל קור קשה פגעו קשות במטעי התפוזים בפלורידה, אזור הגידול העיקרי בארה"ב ויצרנית התפוזים השנייה בגודלה בעולם. אולם החשש לקציר דל בברזיל החריף את המצב עוד יותר וגרם לבהלה בשוק.

תפוזים (צילום: פלאש 90)
תפוזים (צילום: פלאש 90)

עוד דווח ב-Financial Times, כי מחסור חמור בתפוזים מעורר חשש לעליית מחירים שתפגע בצרכנים ותשנה את פני תעשיית מיץ התפוזים העולמית. בדרך כלל, יצרנים יכולים להתגבר על הבדלי טעם בין עונות על ידי ערבוב של מיץ תפוזים קפוא (שניתן לשימוש כשנתיים) מהעונה הקודמת עם התפוזים הטריים. אולם, שלוש שנים רצופות של יבול נמוך הובילו להתכלות המלאים.

לדברי נשיא ארגון הבינלאומי למיצי פירות וירקות, הפתרון לטווח ארוך עשוי להיות ייצור מיץ תפוזים ממנדרינות, שעצי התפוזים שלהם עמידים יותר בפני שינויי אקלים. כפי שפורסם ב-Financial Times, התעשייה כבר החלה בניסיונות.

שדות התפוזים ספגו מכה קשה בשנים האחרונות (צילום: אינג'אימג')
שדות התפוזים ספגו מכה קשה בשנים האחרונות (צילום: אינג'אימג')

ביפן, שמיובאת אליה 90% מצריכת מיץ התפוזים מברזיל, המחסור החריף אף החמיר עקב שער ין חלש שהעלה את עלויות הייבוא. בתגובה, חברת Seven & i Holdings, בעלת רשת חנויות הנוחות 7-Eleven, החלה להשתמש בתפוזי מנדרינה מקומיים וייצרה מיץ משולב של תפוז ומנדרינה.

בינתיים, הארגון הבינלאומי למיצי פירות וירקות שוקל לפתוח בהליך רגולטורי שיאפשר שימוש בפירות הדר אחרים לצורך ייצור מיץ תפוזים. מהלך כזה ידרוש שינוי חקיקה, תחילה בקודקס האלימנטריוס של ארגון המזון והחקלאות של האו"ם ולאחר מכן ברמה הלאומית, כמו למשל מול מינהל המזון והתרופות האמריקאי (FDA), כך דיווח ה-Financial Times.

משבר התפוזים הנוכחי החל לפני כ-20 שנה, עם גילוי מחלת ההדרים הירוקה בארה"ב. מחלה זו, הנישאת על ידי חרקים ואינה ניתנת לריפוי, גורמת לפירות להיות מרים לפני שהם נושרים מהעץ. עד 2008, המחלה התפשטה בכל רחבי פלורידה, שבעבר סיפקה למעלה מ-80% מהתפוזים בארה"ב.

פירות הדר, תפוזים (צילום: אינג'אימג')
פירות הדר, תפוזים (צילום: אינג'אימג')

עוד נטען ב-Financial Times, כי ברזיל התערבה כדי לפצות על המחסור אך כעת גם היא מתמודדת עם קשיים. ייצור התפוזים צפוי לרדת השנה ב-25% ל-232 מיליון ארגזים. מטעי התפוזים בברזיל נפגעו מעלייה בטמפרטורות ומחוסר גשמים. בנוסף, כ-40% מהמטעים באזור הגידול המרכזי בדרום-מזרח המדינה נגועים במחלת ההדרים הירוקה.

לא ברור מה צופן העתיד עבור תעשיית מיץ התפוזים. ייתכן ששימוש במנדרינות יהפוך לחיוני לייצור מיץ תפוזים, או שצרכנים יתרגלו לטעמים אחרים או יפנו לחלופות בריאות יותר. ייתכן גם שפריצות טכנולוגיות יפתחו דרכים חדשות לגדל תפוזים עמידים יותר למחלות ותנאי אקלים קשים.

ישראל היא יצרנית קטנה יחסית של תפוזים, אך היא צורכת כמות משמעותית של מיץ תפוזים. ייתכן שמשבר התפוזים העולמי יוביל לעליית מחירים גם בישראל, וכן למחסור במוצר. ייתכן גם שיצרנים ישראלים יתחילו להשתמש במנדרינות לייצור מיץ תפוזים.