ראש נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר היום (שישי) בנאומו לאחר פגישת שרי החוץ של הארגון בפראג כדי לדון בסיוע צבאי לאוקראינה, כי הוא שמח לראות כמה מבעלי הברית המערביים מסירים את ההגבלות בשימוש בנשק שהטילו על קייב, וטען כי "הגנה עצמית היא אינה הסלמה" - כך דווח בסוכנות הידיעות "רויטרס".

אורבן: "השנה הזו לא הייתה יכולה להתחיל גרוע יותר"
יפתח במלחמה גרעינית? האיום הדרמטי של פוטין למדינות נאט"ו | דיווח

ולדימיר פוטין נואם: "כמעט כל הפוטנציאל הצבאי של נאט"ו משמש כנגד רוסיה", צילום: רויטרס

ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן טען מוקדם יותר היום בזמן קיום הישיבה של שרי החוץ, כי התוכניות של נאט"ו להתערב במלחמה באוקראינה הן "כמו כבאי שמנסה לכבות שריפה עם להביורים". עוד טען כי מידי שבוע הארגון "מתקרב למלחמה".

אורבן טיפח יחסים עם מוסקבה והיה מסוכסך עם מדינות המערב בנוגע לתמיכה באוקראינה. הוא אף טען בחודש פברואר כי הוא רוצה לשמור על ניטרליות סביב המלחמה באוקראינה וכי ארצו לא תעביר נשק לקייב.

את דבריו אמר לאחר שמזכ"ל הארגון אמר ביום חמישי האחרון כי "הגיע הזמן" שחברי הברית הצבאית ישקלו מחדש כמה מההגבלות הקשורות לשימוש בנשק שהם סיפקו לאוקראינה.

שר החוץ של הונגריה אמר מוקדם יותר החודש כי ארצו, חברה בנאט"ו, לא תשתתף בתוכנית ארוכת הטווח של הברית לסיוע לאוקראינה, אותה כינתה בודפשט "משימה מטורפת". שרי החוץ של האיחוד האירופי דחקו בהונגריה ביום שני להפסיק לחסום את הצעדים למתן סיוע צבאי של מיליארדי אירו לאוקראינה.

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

אורבן גם אמר ביום שישי כי המשא ומתן על שליחת מאמנים צבאיים צרפתיים לאוקראינה על מנת לאפשר לצבא להשתמש בנשק מערבי כדי לתקוף מטרות רוסיות הם רעיונות "מדאיגים" שמקרבים את נאט"ו למלחמה. "משימת נאט"ו למען אוקראינה תסכן אותנו במלחמת עולם במקום להגן על המדינות החברות בברית", אמר אורבן.

"זה אבסורד שנאט"ו, במקום להגן עלינו, גורר אותנו, מדינה חברה, למלחמת עולם. זה אבסורד כמו כבאי שמחליט לבוא לכבות שריפה עם להביורים", אמר ברדיו בהונגריה.

בעוד שמנהיגי אוקראינה דחקו בממשלות להקל על ההגבלות, מדינות המערב נראו חלוקות יותר ויותר בשבועות האחרונים בשאלה האם יש לאפשר לאוקראינה לפגוע במטרות על אדמת רוסיה או לא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מלווה במושל מחוז טולה לשעבר, אלכסיי דיומין (צילום: Sputnik/Russian Presidential Press Office/Kremlin )
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מלווה במושל מחוז טולה לשעבר, אלכסיי דיומין (צילום: Sputnik/Russian Presidential Press Office/Kremlin )

בנוסף, סגן יו"ר מועצת הביטחון של רוסיה דמיטרי מדבדב אמר היום כי רוסיה "לא מבלפת" כשמדברת על האפשרות להשתמש בנשק גרעיני טקטי נגד אוקראינה, והוסיף כי הסכסוך עם המערב עלול להסלים למלחמה כוללת. בפוסט בערוץ הטלגרם הרשמי שלו, כתב שהסכסוך עם המערב מתפתח לפי התרחיש הגרוע ביותר וכי "אף אחד לא יכול לשלול את הסלמה בשלב האחרון", כך דווח ב"רויטרס".

נזכיר, כי ההתפתחות האחרונה קורית לאחר שממשל ביידן נתן בחשאי לאוקראינה רשות לתקוף בתוך רוסיה תוך שימוש בנשק שסופק על ידי ארה"ב, כך דווח אתמול באתר פוליטיקו מפי בכיר אמריקאי ושניים נוספים המעורים בפרטים. 

"הנשיא הנחה לאחרונה את הצוות שלו להבטיח שאוקראינה תוכל להשתמש בנשק אמריקאי למטרות ירי נגד בחרקוב כדי שאוקראינה תוכל לפגוע בכוחות הרוסיים שפוגעים בהם או מתכוננים לפגוע בהם", אמר הבכיר והוסיף כי המדיניות של התרת תקיפות ארוכות טווח בתוך רוסיה "לא השתנה".

הנשיא ג'ו ביידן נואם במכללת מורהאוס, אטלנטה  (צילום: רויטרס)
הנשיא ג'ו ביידן נואם במכללת מורהאוס, אטלנטה (צילום: רויטרס)

מוקדם יותר החודש דיווח האתר כי קייב הפעילה לחץ כבד על וושינגטון לשנות את המדיניות. לפי הדיווח, באוקראינה טוענים כי האיסור מונע ממנה לתקוף את ריכוזי הכוחות הצבאיים של רוסיה שנערכו למתקפה על מחוז חארקוב. כמו כן, מזכיר המדינה האמריקני, אנטוני בלינקן, אותת כי ארה"ב שוקלת לאפשר לאוקראינה לפגוע בשטח הרוסי עם נשק שסופק על ידי אמריקאים לאור המצב המתפתח בשדה הקרב.

נזכיר, כי הונגריה תהפוך לנשיאה התורנית במחצית השנייה של שנת 2024, ועל כן אורבן גם לא נמנע מהתקפות ישירות נגד מוסדות האיחוד האירופי ובחודש פברואר, מיד אחרי הבחירות לפרלמנט האירופי אמר: "שינוי אמיתי יכול להגיע רק מימין אירופי חדש, שאנחנו בהונגריה חלק ממנו", אמר. "לעזאזל עם בריסל, יחי אירופה! הימין החדש לא צריך להיות חלופה לאירופה, אבל חלופה אירופית".