בעוד בנימין נתניהו נמנע מלהביע ביקורת או תמיכה חד משמעית אחרי הצהרת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, יועצו המדיני אופיר פאלק דווקא כן.

בריאיון לסאנדיי טיימס הבריטי אמר פאלק כי נאומו של ביידן היה "פוליטי" וציין כי יש עוד פרטים רבים שצריך לעבוד עליהם לפני שתהיה עסקה, אך הדגיש כי ישראל אינה דוחה את המתווה כיוון שזו תכנית שישראל הסכימה לה. "זו לא עסקה טובה, אבל אנחנו מאוד רוצים לראות את כל החטופים משתחררים", אמר.

כאמור, בשישי האחרון הציג נשיא ארצות הברית את המתווה לעסקה שתכלול שחרור חטופים ואת סיומה של המלחמה. בערוץ התקשורת הסעודי 'אל-חדאת' פורסם אמש כי במסגרת העסקה החדשה, השלב הראשון יכלול שחרור 33 חטופים חיים ועצירת הטסת כלי טיס ברצועת עזה למשך 10 שעות ביום.

השלב השני יכלול את שחרור יתר החטופים, כולל חיילים וגברים בגיל מילואים – בתמורה לשחרור מאות אסירים פלסטינים. בנוסף, כוחות צה"ל ייסוגו מרצועת עזה. בשלב השלישי - ישראל תשחרר 30 עצורים פלסטיניים על כל עצור, ועל סמך רשימות שסיפק חמאס במסגרת התוכנית, ותתחייב לשיקום רצועת עזה בפרק זמן של 3 עד 5 שנים.

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

 בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו אישרו כי ניתן לצוות המשא ומתן מנדט לדון במתווה הנוכחי, אולם גורם פוליטי בכיר בקואליציה הזהיר כי "גם אם נתניהו רוצה להתקדם בכיוון שסרטט הנשיא ביידן, הוא לא יכול להסכים למשהו שמשאיר את חמאס בעזה, שלטונית וצבאית. אם זה יקרה - הוא גמור בליכוד ובימין".

גורם בכיר בליכוד הוסיף ואמר כי "אם חמאס יקבל את העסקה, בלי 'אבל' ובלי 'חבל', ויובהר שמדובר בפירוז הרצועה ובסגירה לצמיתות של מנהרות ההברחה בציר פילדלפי , בערבויות של ארה"ב שיהיו מקובלות על ישראל וכל הפרה או ניסיון של חמאס לשקם את יכולותיו הצבאיות בעזה או לחפור מנהרות חדשות - יבטלו את כל ההתחייבויות של ישראל ויאפשרו לה לחזור לפעילות צבאית מלאה - במקרה כזה לא צריך לדחות את ההצעה ".

אם חמאס יסכים לעסקה, ההסכם חייב אישור מצד ממשלת ישראל. גורמים בחוגים הקרובים לראש הממשלה מעריכים כי בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן גביר צפויים להתנגד ויתכן שלא רק יצביעו נגד, אלא גם יפרשו מהממשלה.