אחרי מותו של נשיא איראן אברהים ראיסי שנהרג בהתרסקות מסוק, עד כה 20 מועמדים הודיעו על השתתפותם במרוץ לנשיאות, וביניהם גם מועמד חדש-ישן, הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, שפרש מתפקידו ב-2013, לאחר כהונה של שמונה שנים. בשיחה עם "מעריב" שיתף ד"ר מנחם מרחבי, חוקר בתחומי איראן המודרנית והאסלאם השיעי, בנקודת מבטו על ההתפתחויות.

החוקר של סינוואר טוען: "חמאס לא מעוניין בעסקה - היא נכפית עליו"
האולטימטום של גנץ והאיומים מימין: הממשלה ניצבת בפני חודשיים גורליים

ד"ר מרחבי קובע מיד בהתחלה, ש"הסיכוי של אחמדינג'אד להיבחר אינו גדול, אפילו נמוך מאוד", ומסביר: "זה מאוד נדיר שנשיא עשה קדנציה וחוזר. אם הוא יעשה את זה, מדובר בתקדים". לדברי המומחה, הקדנציה השנייה של אחמדינג'אד הייתה מאוד עכורה, "הוא לא בא בטוב כבר לאיראנים". ד"ר מרחבי סיפר ש"אחמדינג'אד סיים את הקדנציה שלו בשן ועין. היו חשדות לשחיתות סביבו, לא כלפיו אישית, אלא כלפי האנשים שלו. הוא הביא אנשים אנטי ממסדיים שדי הרגיזו את הממסד".

הוא סבור שבלי שאחמדינג'אד יעשה איזה מסע שכנוע משמעותי, קשה מאוד להאמין שיהיה לו סיכוי. כרגע הנשיא לשעבר נרשם לבחירות, אך צריך עדיין לעבור את מועצת שומרי החוקה, שהיא הגוף שמאשר את המועמדים. במועצה, למנהיג העליון חמינאי, יש מילה חזקה מאוד. כל שפורט לעיל, מפחית מסיכוייו "להיות הפייבוריט של המנהיג העליון. במערכות הבחירות האחרונות באיראן, אם המנהיג לא רוצה מישהו, הסיכוי שלו מאוד קטן". 

עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
עלי חמינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

לפי המומחה, גם אם אחמדינג'אד יבחר, זה לא בהכרח מהלך שלילי מבחינת ישראל, בהתחשב בכלל הנסיבות כמובן. "יש לו פה גדול, שהצליח להכעיס בזמנו את המנהיג העליון. דבריו בפיו הגדול נתנו פומביות, והכניסו את איראן לכוונת של ישראל והמערב".

ד"ר מרחבי טוען שאחמדינג'אד "עשה לאיראן שירות רע מאוד", וכן ש"הוא פחות דיבר על ישראל, בתקופה שאיראן וישראל נמצאות בעימות גלוי". בעניין הזה, המומחה מסכם ש"הסיכוי שלו להיבחר נמוך, אבל אם כן, לישראל זה לא דבר רע". זאת רק עוד סיבה שד"ר מרחבי מעריך שאין לו סיכוי להיבחר.

הוא נוטה להסכים עם העמדה, שמציגה את הבחירות באיראן כסוג של משחק בו יקבע בסופו של דבר, מי יהיה הכלי דרכו ידבר המנהיג העליון, שהוא זה שממילא מנהל את איראן ועל פיו ישק דבר. עם זאת, הוא אומר: "יש עם זה עניין בתוך איראן, אבל אין לזה השלכה לישראל. מבחינת ישראל זה לא משנה מי הנשיא". 

סרטון מטהרן לאחר מציאת מסוק ראיסי (צילום :רשתות חברתיות באיראן)

אם יבחר נשיא אותו מכנה ד"ר מרחבי כ"רך יותר" (כמו ח'אתמי, שכיהן בסוף שנות ה-90) זה יכול להועיל לישראל. "נשיאים שהם רפורמים, האינטרס שלהם להוריד את המתח מול המערב ובאופן עקיף גם מול ישראל. נשיא שיבוא עם אג'נדה כזו, ינסה ואולי במידה מסוימת גם ישפיע". 

"הכל תלוי במנהיג העליון", סיכם ד"ר מרחבי. "אם זה לא איש שלו ומישהו שהוא תומך בו... אין לנשיא שום אפשרות להשפיע על שום פן שקשור בישראל!".