קלאודיה שיינבאום, מדענית אקלים בת 61, נבחרה היום (שני) להיות נשיאת מקסיקו הבאה, בניצחון מוחץ על המתחרים. בחירתה של שיינבאום היסטורית בשני מובנים: היא תהיה האישה הראשונה בתפקיד, וגם היהודיה הראשונה שתעמוד בראשות המדינה הקתולית הגדולה בעולם. בכך, עומד מספר השליטים היהודים על שלושה: שיינבאום, נשיא אוקראינה ולודימיר זלנסקי וכמובן - בנימין נתניהו.

נחשפה העיר הכי מסוכנת בעולם: "שיעורי הרצח הגבוהים ביותר"

שיינבאום, לה ניסיון פוליטי כראש עיריית מקסיקו סיטי, מזוהה עם מפלגת השמאל, וב-2007 הייתה חלק מקבוצה שזכתה בפרס נובל לשלום. באותה שנה הצטרפה שיינבאום לפאנל הבין-ממשלתי של האו"ם העוסק במשבר האקלים, והייתה בין מחברי מסמך מקיף העוסק במיטיגציית משבר האקלים.

היא נחשבת לממשיכת דרכו של הנשיא היוצא אנדרס מנואל לופז אוברדור. במהלך כהונתו, רשם לופז אוברדור הישגים כלכליים מרשימים, כשמהלכיו סייעו למיליוני אזרחים לצאת ממעגל העוני, ושכר המינימום במדינה הוכפל. עם זאת, הוא ספג ביקורת על חוסר יכולתו להתמודד עם אלימות הקרטלים, ועם החלשת מערכת הבריאות ופגיעה במוסדות הדמוקרטיים במדינה.

אנדרס מנואל לופז אוברדור (צילום: רויטרס)
אנדרס מנואל לופז אוברדור (צילום: רויטרס)

מערכת הבחירות במקסיקו הייתה הקטלנית ביותר בתקופה האחרונה, כאשר מאז הקיץ האחרון נרצחו לא פחות מ-36 מועמדים. המדיניות השנויה במחלוקת של לופז אוברדור, ביקשה לפעול נגד הגורמים המובילים לפשיעה, במקום להכריז מלחמה על הקרטלים. אסטרטגיה שהוא כינה "חיבוקים ולא קליעים". 

במהלך כהונתו נרשמה ירידה צנועה בשיעור הרציחות, אך הוא עדיין נותר גבוה מאוד. במקביל, חל זינוק בדיווח על נעדרים. ביטחון הפנים היה אחד הנושאים המרכזיים במערכת הבחירות האחרונה, והביקורת על אוזלת ידו של לופז אוברדור הניאה בוחרים רבים מלהצביע לממשיכת דרכו.

שיינבאום הצהירה כי תמשיך את מדיניותו של קודמה בתפקיד להורדת הפשיעה, במקביל לחיזוק המשמר הלאומי. במישור הכלכלי, היא נכנסת לתפקיד כאשר מדינתה היא פרטנרית לסחר הגדולה ביותר של ארצות הברית, בעקבות הידרדרות יחסי המסחר של וושינגטון וסין. המטבע המקומי נמצא בשיא, וזכה לכינוי "סופר פסו".

עם זאת, לא הכל ורוד. הגרעון תפח במקסיקו ב-6%, וחברת הנפט הממשלתית כורעת תחת חובות עתק, ומכבידה על התקציב הכללי. מעבר לנושא הכלכלי, נראה כי גורם משמעותי שיחרוץ את גורל כהונתה הוא זהות המנצח בבחירות הכלליות בארצות הברית.

אם יבחר ביידן לכהונה נוספת בבית הלבן, היחסים בין שתי המדינות צפויים להמשיך כסדרם. אך חזרה של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לשלטון, צפויה לטרוף את הקלפים: טראמפ ידוע באיבתו לשכנה מדרום, ובעבר דחף להקמת חומה בגבול. בקמפיין הנוכחי, הוא הספיק לאיים להטיל מכסים כבדים על כלי רכב שמיוצרים במקסיקו.