קלאודיה שיינבאום, מדענית אקלים בת 61, נבחרה היום (שני) להיות נשיאת מקסיקו הבאה, בניצחון מוחץ על מועמדת האופוזיציה הסנאטורית לשעבר סוצ'יטאל גלבס. שיינבאום, שנחשבה בת טיפוחיו של הנשיא היוצא אנדרס מנואל לופז ונתפסת כממשיכת דרכו, הבטיחה אחרי זכייתה לשמר את המדיניות שקבע במהלך כהונתו.

הנשיא היהודי השלישי בעולם: ההישג הכפול שמגיע מאמריקה

שיינבאום, היהודייה שתעמוד כעת בראש אחת המדינות הקתוליות הגדולות בעולם, היא נציגתה של מפלגת השמאל ״מורנה״, וניהלה את הקמפיין בהבטחה להמשיך את מדיניותו של הנשיא היוצא. ניצחונה נתפב כהבעת אמון ברורה במפלגת השלטון. על פי התוצאות הראשוניות של הקלפיות, היא זכתה בלפחות 58.3% מהקולות, בעוד גלבס זכתה ב-26.6% בלבד.

חגיגות הניצחון של קלאודיה שיינבאום, נשיאת מקסיקו החדשה (צילום: רויטרס)
חגיגות הניצחון של קלאודיה שיינבאום, נשיאת מקסיקו החדשה (צילום: רויטרס)

נתוני התוצאות המוקדמות הראו כי אלו היו הבחירות עם אחוז ההצבעה הגבוה ביותר - כמאה מיליון איש נרשמו להצביע במדינה המונה 129 מיליון איש.

לופז אוברדור עיצב מחדש את הפוליטיקה המקסיקנית - מיליוני מקסיקנים יצאו ממעגל העוני ושכר המינימום הוכפל, אך המדיניות המחבקת שלו כלפי קרטלי הסמים עוררו קיטוב עמוק באוכלוסייה ודאגה רבה בקרב האופוזיציה על פגיעה במוסדות הדמוקרטיים של מקסיקו. 

האופוזיציה לא הצליחה לשכנע שבת טיפוחיו, שיינבאום, היא בחירה גרועה "אנחנו אוהבים אותה, אנחנו רוצים שהיא תעבוד כמו אוברדור", אמרה גלוריה מריה רודריגז לניו יורק טיימס, בת 78 מטבסקו, על גב' שיינבאום. "אנחנו רוצים נשיא כמו אוברדור“. 

ניצחונה של שיינבאום הביא עמו חגיגות רמות כשקראה בהתרגשות ברחבה המרכזית של מקסיקו סיטי, ״אנחנו הנשים זכינו בנשיאות״ והבטיחה כי היא הנשיאה של כולן וכולם.

חגיגות הניצחון של קלאודיה שיינבאום, נשיאת מקסיקו החדשה (צילום: רויטרס)
חגיגות הניצחון של קלאודיה שיינבאום, נשיאת מקסיקו החדשה (צילום: רויטרס)

שרה ריוס, 76, פרופסור לספרות בדימוס באוניברסיטה המוערכת ביותר במקסיקו, חגגה את הניצחון בקרב המוני תומכים אחרים, אך אמרה לשיינבאום עוד דרך ארוכה עם אתגרים רבים, במיוחד עם אלימות הקרטלים המתמשכת במדינה. "היא תעשה מאמץ להרגיע את המדינה ותתקדם, אבל זה תהליך איטי", אמרה. "הדרך היחידה של כולנו להתקדם היא על ידי עבודה משותפת“.

ב-2018 היא הפכה לראש העיר של מקסיקו סיטי, האישה הראשונה שנבחרה לתפקיד זה. רצונה לקחת חלק בפוליטיקה המקסיקנית החל בשנת 2000 מתוך רצון להשפיע על המדיניות הסביבתית במקסיקו. עוד היא כיהנה כיו״ר רובע טלאפן, והאישה הראשונה שכיהנה בתפקיד זה. מוטיב חוזר של שבירת תקרות זכוכית. ביוני 2023 פרשה מתפקידה כראש מקסיקו סיטי והחליטה לרוץ לנשיאות תחת מפלגת ״מורנה״ וכאמור, הוכתרה על ידי הנשיא היוצא כממשיכת דרכו.

חלק ניכר מחייה הוקדש להוראה באוניברסיטה, תוך התמקדות באנרגיה מתחדשת ובמשבר האקלים. ב- 2007 קיבל הפאנל הבין ממשלתי לשינויי אקלים (ipcc), בו לקחה חלק שיינבאום, את פרס נובל לשלום. 

שיינבאום היא בת למהגרים יהודיים מבולגריה וליטא שברחו למקסיקו כדי להינצל מעליית הנאצים באירופה. למרות שדיברה בעבר על המסורת היהודית שהיא מכירה מבית סבתה, את עצמה היא מגדירה את עצמה כחילונית וממעטת לדבר על יהודתה, ההתייחסות האחרונה שלה לנושא הייתה בשנת 2018 בנאום במקסיקו סיטי בה הזכירה את ״המוצא היהודי שלה״.

יהדותה שימשה כקלף ניגוח כשנשיא מקסיקו לשעבר, ויסנטה פוקס, כינה אותה ״היהודייה מבולגריה״ אי שם בתחילת שנות האלפיים כרמיזה על היותה זרה. לאחר מכן התנצל על ההערה, זה הוביל אותה לפרסם את תעודת הלידה שלה והלכריז על עצמה ״מקסיקנית יותר מרוטב מולה״ (רכיב נפוץ במטבח המקסיקני).

״היא אינה תוצר של הקהילה היהודית המקסיקנית״ אמרה דליה ווסנר, נשיאת יוזמת יהודי אמריקה באוניברסיטת ברנדייס, לכלי התקשורת היהודי jns. ״היא צאצאית של יהודים שהיגרו למקסיקו, אבל היא בעצמה לא משתתפת בקהילה היהודית כאדם בוגר״. 

דינה סיגל וון, ילידת מקסיקו ויו״ר מכון בלפר של הוועדה היהודית האמריקאית לענייני לטינו ואמריקה הלטינית שיינבאום לא רק שאינה קשורה לקהילה, היא גם אינה שומרת מצוות. בציוץ הניצחון שלה כתבה שיינבאום, "תודה לך חסוס (בעלה) על שליווית אותי“.

האתגרים העומדים בפני שיינבאום הם רבים ואדירים: מדיניות הרווחה הפופולרית של לופז אוברדור סייעה למקסיקנים רבים לצאת ממעגל העוני אך מדיניות ״חיבוקים ולא כדורים״ שלו, לא הצליחה לעצור או לצמצם את הפעילות הפלילית של קרטלי הסמים ואת שליטתם במחוזות שונים במקסיקו.

שיעור הרציחות במקסיקו הוא מהגבוהים בעולם, יותר ממאה אלף בני אדם נחשבים לנעדרים במדינה ומקרי האלימות נגד נשים גם הם מרקיעים שחקים, כעשר נשים נרצחות מידי יום.

דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ לפני המשך המשפט שלו בניו יורק, 30 באפריל 2024 (צילום: רויטרס)

יחסי ארצות הברית-מקסיקו גם הם עומדים בסימן שאלה: כהונה נוספת של דונלד טראמפ עלולה להצית שוב את המתיחות בין השכנות, במיוחד בכל הנוגע לענייני הגירה. בריאיון למגזין ״טיים״ בתחילת מאי, הנשיא לשעבר הדהד שוב כי רוב המהגרים הם "אסירים לשעבר" והבטיח לנהל את ״מבצע הגירוש הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקנית״ של מהגרים לא חוקיים.

כזכור, עוד בשנת 2016 התווה את המדיניות ההרסנית של גירוש מהגרים ממקסיקו והפרדה בין הורים לילדים ואף טען כי מקסיקו ״תשלם על החומה״ במעבר הגבול. שיינבאום שמרה על עמימות מסויימת בהקשר זה במהלך קמפיין הבחירות ורק אמרה כי ״שיתוף פעולה יתקיים, כניעה - לא״ כשפרשנים בכלי תקשורת מקסיקנית כינו כהונה שנייה של טראמפ כ״פיל בחדר״.

ויל פרימן, עמית ללימודי אמריקה הלטינית במועצה לענייני חוץ אמר לרשת CNN: ״שיינבאום מגיעה עם צוותה מתקופתה כראש עיריית מקסיקו סיטי עם רקורד מוכח בשיפור הביטחון בעיר. נותר רק לראות אם תוכל לשחזר את ההצלחה בקנה מידה לאומי״.