במשך קרוב לשנה, כך לפי גורמי מודיעין אירופיים, הרשויות הצ'כיות תיעדו בחשאי שעות של פגישות בין כמה פוליטיקאים מהימין הקיצוני מרחבי אירופה לבין מקורבו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, ארטיום מרצ'בסקי, שניהל את אתר התעמולה Voice of Europe. הרשויות בצ'כיה, שסגרו את האתר, הגדירו אותו כמבצע תעמולה רוסי.

גארי קספרוב, אלוף העולם בשחמט לשעבר: "פוטין הוא המרוויח העיקרי ממתקפת ה-7 באוקטובר"

החקירה הצ'כית התרחבה במהירות לבלגיה, גרמניה, הולנד, פולין וצרפת, אמרו גורמי ביטחון ומודיעין אירופיים, כאשר החוקרים הגיעו למסקנה ש"קול אירופה" הוא יותר מאתר חדשות פרו רוסי, המראיין פוליטיקאים אירופים פרו רוסים בהקשרים של המלחמה באוקראינה.

הארגון שימש כצינור להעברת מאות אלפי אירו, שהגיעו עד למיליון אירו בחודש, לעשרות פוליטיקאים מהימין הרדיקלי מחמשת המדינות, כדי לשתול את התעמולה של קרמלין בתקשורת המערבית, כשהמטרה היא לייצר פילוג עמוק יותר באירופה ולחזק מועמדים פרו-רוסים בבחירות לפרלמנט האירופי שיתקיים השבוע. כך אמרו אנשי מודיעין מחמש מדינות אירופיות שונות, רובם בעילום שם.

גורמים רשמיים תיארו את הקמפיין כאחד המבצעים השאפתניים ביותר שביצע הקרמלין באירופה, במאמציו לערער את התמיכה באוקראינה ולפרק את הברית האירופית והטרנס-אטלנטית. הוושינגטון פוסט אזכר גם את הניסיונות לעורר את הימין הקיצוני בגרמניה ובצרפת. 

לפי מסמכים פנימיים של הקרמלין שהגיעו לידיהם של אחד משירותי הביון באירופה מראים כי ״קול אירופה voice of europe״ היה חלק ממסע ההשפעה שהקים הקרמלין בתיאום הדוק עם ויקטור מדבדצ׳וק, בעל בריתו של פוטין עד תחלת המלחמה והוביל מפלגת אופוזיציה פרו-רוסית בקייב. 

כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות רוסיה בתוך אוקראינה (צילום: רויטרס)

לאחר גירושם מאירופה של עשרות קציני מודיעין רוסים בעקבות הפלישה לאוקראינה, אתרים כמו ״קול אירופה״ הפכו לכלי שרת בידי הקרמלין כך אמר אחד מבכירי המודיעין האירופיים. "שירותי הביון הרוסיים נאלצו לשנות את הטקטיקות שלהם, כך הגענו לאתרים כמו ״קול אירופה״. אמר הגורם. מיכל קודלקה, ראש שירות הביטחון הפנימי של צ'כיה, אמרה כי ״מבצע קול אירופה״ היה גם ניסיון להכניס חברים פרו-רוסים נוספים לפרלמנט האירופי בבחירות שייערכו בחמישי הקרוב וכי הם ״ינהלו מבצע ריגול קלאסי מטעם רוסיה״, אמר.

העלייה בדעות ימין קיצוניות באירופה אינה דבר חדש, לאחרונה יותר ויותר צעירים מביעים דעות ניציות יותר - אריק ליבגוט, בן 18 מגרמניה, כבר יודע למי הוא יצביע בבחירות באירופה בשבוע הבא - מפלגת הימין הקיצוני אלטרנטיבה לגרמניה (AfD), מפלגה שלדבריו מציעה עתיד בהיר ״כל המועמדים האחרים קבעו את החוקים מספיק זמן״ אמר לפייננשייל טיימס ״עכשיו הגיע תורנו״. 

מומחים מציינים שרוב בני דור ה-z ומילינאלים עדיין תומכים במפלגות פרוגרסיביות, כמו מפלגת הירוקים. אבל סקרים מראים שברחבי אירופה, הימין הקיצוני, עושה קאמבק. בצרפת, 36% מבני 18 עד 24 תומכים במועמדת הימין מרין לה פן, סקר שנערך לאחרונה מצא ש-22% מהגרמנים בגילאי 14-29 תמכו ב-AfD, לעומת 12% ב-2023. אף מפלגה אחרת לא נהנתה מתמיכה כזו בקבוצת גיל זו.

החשש הוא שהמגמה תקבל ביטוי בבחירות לפרלמנט האירופי, בה צעירים רבים יצביעו לראשונה. הסקרים הנוכחיים מצביעים על כך שעד רבע מהמושבים בבית המחוקקים החדש יעברו לימין הפופוליסטי, לעומת חמישית ב-2019.

"פנייה חדה ימינה" כמו זו עשויה להיות בעלת "השלכות משמעותיות על מדיניות ברמה האירופית", אומרת המועצה האירופית ליחסי חוץ, צוות חשיבה. זה יכול להקשות בהרבה על האיחוד האירופי לגייס רוב עבור האג'נדה שלו של מאבק בשינויי האקלים והגברת סמכויות בריסל.

מומחים אומרים שמפלגות הימין הקיצוני, כמו ווקס בספרד, מציגות את עצמן כמרדניות, פועלות נגד המערכת, מה שמתיישב במיוחד עם בחורים צעירים. סנטיאגו אבסקאל, מנהיג vox הספרדית, מתמרמר נגד "הדיקטטורה המתקדמת" של ספרד, ונשבע לבטל חוקים על זכויות טרנסג'נדרים והפלות ולסיים את "קנאות האקלים" של המדינה.