משטרת הונג קונג עצרה היום (שני) את האמן האמיץ סאמנו צ׳ן (Sanmu Chen) לאחר שצייר באוויר את המספר ״8964״ המסמל את תאריך של המחאות בכיכר טאיננמן (שנערכו בשנת 1989 ע״י סטודנטים שדרשו רפורמות דמוקרטיות בממשל), היום זה יום הציון ל- 35 שנה לזכר האירועים שהתרחשו במקום.

מהשפעות הקורונה: הונג קונג סובלת מצמצום דרמטי באוכלוסייה
בשל חשד להדבקה בקורונה: אלפי אוגרים יושמדו בהונג קונג

הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)
הפגנות פרו דמוקרטיות בהונג קונג (צילום: REUTERS/Tyrone Siu)

לפי סוכנות הידיעות AP, האמן ועוד שני אנשים נעצרו אך שוחררו בהמשך. צ׳ן קרא לאנשים ״לא לשכוח את ה- 4 ליוני. אל תפחדו מהם״. המספר המדוייק של הפצועים וההרוגים מאותה תקרית לא ידוע עד היום והוא נע בין כמה מאות לבין אלפים. כבר שנים שהנושא נחשב לטאבו בסין והממשלה הקומוניסטית הסינית ניסתה למנוע את זכרונו ולמחוק את האירוע עד כמה שיכלה.

כזכור, המחאה החלה לאחר שב-20 במאי 1989 הוכרז בסין שלטון צבאי. בעותה עת, המונים יצאו להפגין ברחובות ולאחר מספר שבועות התקבלה ההחלטה לפנות את הכיכר ממפגינים תוך שימוש בכוח. כניסת החיילים לכיכר נתקלה בהתנגדות מצד התושבים וחיילים ואזרחים נפצעו ונהרגו.

סטודנטים בהונג קונג (צילום: רויטרס)
סטודנטים בהונג קונג (צילום: רויטרס)

אמבולנסים וצוותי הרפואה שבאו לטפל בפצועים ספגו גם כן ירי מהחיילים הסינים. דיכוי המהומות גרם להתמרמרות רבה בשורות הצבא, ומשפטי שדה מהירים נערכו לקצינים שסירבו לפעול נגד המפגינים.