מלחמת חרבות ברזל: נשיא ארה"ב ג'ו ביידן התראיין למגזין האמריקאי "טיים" וסיפר על הפעם הראשונה בה ישב ליד השולחן המהגוני, עוד בימיו כסנטור. ביידן, כיום בן 81, מתאר באריכות את פגישותיו עם מנהיגי העולם לאורך השנים - ולדימיר פוטין, שי ג'ינפינג, עמנואל מקרון ועוד. הראיון עם ביידן נערך ב-28 במאי - שלושה ימים לפני הנאום שנשא בנוגע לעסקת החטופים - ופורסם היום.

"המלחמה לא התחילה בעזה": זוכת פרס נובל לספרות במאמר מפתיע
נתניהו חצוי: החרדים יתמכו בעסקת החטופים; בן גביר וסמוטריץ' ממשיכים להתנגד

כשנשאל אם כוחות ישראליים ביצעו פשעי מלחמה בעזה, ענה ביידן, "זה לא בטוח". חלק מהמקורבים לביידן אומרים שהדבר היחיד שמונע עסקת חטופים הוא נתניהו. הנשיא מסרב לומר זאת, אך כשנשאל על ידי המגזין אם נתניהו מאריך את המלחמה מסיבותיו הפוליטיות, ביידן מודה, "יש כל סיבה לאנשים להסיק את המסקנה הזו". היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן, ג'ייק סאליבן, ייפגש עם משפחות החטופים האמריקאים המוחזקים על ידי חמאס. עם זאת, בהמשך היום, חזר בו ביידן במידה מסוימת מדבריו, ואמר כי "נתניהו מנסה לפתור בעיה רצינית שיש לו". 

זמן קצר לאחר פרסום הריאיון, התייחס דובר הבית הלבן ג׳ון קירבי, לדבריו של הנשיא. הנשיא היה ברור דבריו למגזין טיים. הנשיא התייחס למה שהרבה ממבקרי נתניהו אמרו בעבר. הנשיא ונתניהו לא מסכימים על הרבה דברים, אבל נמשיך לעבוד עם נתניהו ועם קבינט המלחמה כדי לקדם את ההצעה שלהם לעסקת חטופים ולתת להם מה שהם צריכים כדי להביס את חמאס". 

דובר חמאס גזי חמאד אמר למגזין, "תכננו את זה כי ישראל חושבת שהיא יכולה לעשות שלום עם כל אחד, היא יכולה לעשות נורמליזציה עם כל מדינה, היא יכולה לדכא את הפלסטינים, אז החלטנו לזעזע את הישראלים כדי להעיר אחרים”. "אנחנו מאמינים שיש חטופים אמריקאים שעדיין בחיים", אומר ביידן לטיים. "נפגשתי עם כל המשפחות. אבל אין לנו הוכחות סופיות למי בדיוק חי".\

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון)

ביידן אמר בראיון כי ההצעה הישראלית לעסקת חטופים ״נדיבה מאוד״ בכל הנוגע לאסירים שישראל מוכנה לשחרר. הוא ציין כי נתניהו נמצא תחת לחץ כבד להביא לשחרור החטופים ״והוא מוכן לעשות הכל כדי להחזיר אותם״. 

ביידן ציין כי ישראל ביצעה פעולות ״לא ראויות״ בעזה אבל נמנע מלומר שביצעה פשעי מלחמה. לדבריו ישראל חוזרת על הטעויות שארה״ב עשתה אחרי מתקפת ה-11 בספטמבר כאשר פלשה לאפגניסטן ולעיראק. 

ביידן אמר כי המחלוקת המרכזית שלו עם נתניהו היא לגבי היום שאחרי המלחמה בעזה. ״צריך להיות מעבר לפתרון שתי מדינות. זו המחלוקת הגדולה ביותר של עם ביבי״, הוא אמר. הנשיא האמריקני ציין כי מדינות ערב מוכנות לספק ביטחון ושיקום לרצועת עזה תמורת התחייבות ארוכת טווח למעבר לפתרון שתי מדינות״.

הרושם שמשאיר ביידן הוא של אדם מבוגר בעל ניסיון עשיר, שחווה את ההיסטוריה על בשרו. הוא מוביל את ארה"ב בתקופה בה המאה האמריקאית מתעמעמת לעבר עתיד לא ודאי, עולם משתנה של איומים, הזדמנויות ושינויי כוחות. ביידן נצמד לתפיסת העולם שהתגבשה מאז מלחמת העולם השנייה, לפיה אמריקה עשירה וחזקה מובילה ברית של דמוקרטיות להגן על העולם מפני רודנות.

ביידן שם פעמיו לנורמנדי שבצרפת ב-6 ביוני, כדי להנציח אירוע ששימש נקודת מוקד לתפיסה זו במשך שמונה עשורים. הוא מגיע כנשיא האמריקאי ה-12, והאחרון בוודאות, שהיה בחיים באותו יום ב-1944, כאשר 73,000 חיילים אמריקאים הובילו את הפלישה האמפיבית הגדולה בהיסטוריה האנושית, והאיצו את תבוסת גרמניה הנאצית ואת שחרור אירופה. 

ביידן סבור כי ציון יום הזיכרון לפלישה לנורמנדי הוא חשוב לעתיד לא פחות מאשר לעבר. "אנחנו ממלאים תפקיד זה אפילו יותר", הוא אומר, "אנחנו המעצמה העולמית". אולם, לא ברור אם חזון זה של תפקיד אמריקה בעולם ישרוד את נשיאותו של ביידן. הבוחרים ניצבים בפני בחירה ברורה בנובמבר הקרוב. ביידן רואה בערכים הדמוקרטיים של אמריקה את "חוט ההארקה של העוצמה הגלובלית שלנו", ובבריתות את "הנכס הגדול ביותר שלנו".

מתחרהו הצפוי, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, קרא בעבר לנסיגת כוחות אמריקאים מאירופה ואסיה, והבטיח לנטוש את בעלות הברית הקרובות ביותר אם לא יעשו כדבריו. טראמפ רואה את כל המדינות כבלתי אמינות ואת היחסים ביניהן כעסקאות גרידא. גישה זו התפשטה במפלגה הרפובליקנית שבעבר תמכה בערכי אמריקה בחו"ל.

תקיפת המחבלים במתחם בית הספר של אונר"א. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

במהלך 40 חודשי כהונתו, ביידן נאלץ להתמודד עם אירועים שהעמידו במבחן את חזונו. בריתות לא הספיקו כדי לנצח במלחמה חדשה באוקראינה. כוחה ומינופה של ארה"ב לא מנעו אסון הומניטרי ופשעי מלחמה לכאורה במזרח התיכון. פוטין מנסה לכונן ציר של שליטים אוטוקרטיים מטהרן ועד בייג'ינג.

בסין אמריקה ניצבת מול יריבה שוות כוחות בתחום הכלכלי והצבאי, החותרת לפרק את הסדר העולמי האמריקאי. נשיא סין הורה לצבאו להתכונן לפלישה לטייוואן עד 2027, מה שמעלה אפשרות למעין נורמנדי אפלה באסיה. ביידן לא שולל שליחת כוחות להגן על טייוואן במקרה של התקפה סינית.

אך הישגיו של ביידן בהתמודדות עם האתגרים האלה אינם רק דיבורים נוסטלגיים. הוא הצליח לצרף שני צבאות אירופיים חזקים לנאט"ו, ויכריז בקרוב על הכפלת מספר המדינות בברית שמשלמות מעל ל-2% מהתמ"ג שלהן להגנה. ממשלו פעל למנוע את התלקחות העימות בעזה לסכסוך אזורי רחב יותר. הוא תיווך בפסגה משולשת ראשונה בין דרום קוריאה ויפן, ושכנע את הפיליפינים להתרחק מסין ולקבל ארבעה בסיסים צבאיים אמריקאים חדשים. הוא גייס מדינות באירופה ואסיה לבלום את ההשפעה הכלכלית של סין.

"יצרנו את הברית החזקה ביותר בהיסטוריה", אומר ביידן, כדי "שנוכל להוביל בצורה המכירה בשינויים בעולם". אבל על נשיאי ארה"ב לזכות במנדט מהאזרחים, ולא ברור אם ביידן יצליח בכך. רוב מכריע אומר בסקרים שהוא מבוגר מדי להנהיג. למרות מצבו הבריאותי, ביידן מסרב להצעה שהוא מזדקן מתפקידו. כשנשאל אם יוכל להתמודד עם הדרישות עד סוף הקדנציה השנייה, בגיל 86, הוא השיב: "אני יכול לעשות את זה טוב יותר מכל אחד שאתם מכירים". 

עם זאת, טיפולו של ביידן בענייני החוץ מקבל ציונים נמוכים מהבוחרים. בעוד 65% מהאמריקאים עדיין סבורים שעל ארה"ב למלא תפקיד מוביל או עיקרי בעולם, מספר זה ירד ב-14 נקודות מאז 2003, והוא הנמוך ביותר שתיעדה חברת הסקרים גאלופ בנושא זה.

ביידן, הנשיא בעל הניסיון הרב ביותר במדיניות חוץ מזה דור, מאמין שתפקיד זה הוא לטובת ארה"ב. "כאשר אנו מחזקים את בריתותינו, אנו מגבירים את כוחנו ואת יכולתנו לסכל איומים לפני שיגיעו לחופינו", אמר זמן קצר לאחר כניסתו לתפקיד.

הבוחרים יכולים לשפוט את הצלחת תוכניתו של ביידן לשמר את ההובלה העולמית של אמריקה על פי הישגיו, איפה נכשל, וכיצד הוא מתכוון להמשיך ולבנות על עבודתו בקדנציה שנייה.