בחודשים האחרונים, העולם צופה בהשתאות על הידרדרות המצב באוניברסיטאות האמריקאיות, כאלה שהיו מעוז של ידע וחדשנות מדעית, ובדגש מיוחד על אוניברסיטאות העלית, או מה שנקרא IVY LEAGUE.

"ירידה בחדות ובריכוז": דיווחים מדאיגים על ביידן וכשירותו המנטלית
פוטין משך בחוטים: הסרטון של החטוף לא התפרסם במקרה | ג'קי חוגי

עוד כאשר טרוריסטי הנוחב'ה עדיין התבצרו בחדר האוכל של בארי, סטודנטים מעשרות תאים בהרווארד העלו מדבקות שתמכו בטרוריסטים והיללו את "לוחמי החופש", מבלי שתהיה תגובה נחרצת מצד הנהלת המוסד כנגד אותם סטודנטים.

הקהילה היהודית בארה"ב ספגה מכה קשה כבר בתחילת האירוע של ה-7 לאוקטובר, מהשותפים שלהם לדרך הליברלית. הציוץ שגרם לסערה ברשת, בהתכתבות עם דבריו המפורסמים של הכומר מרטין נימלר, שאמר: "קודם הם באו בשביל קהילת הלהט"ב ואני התנגדתי כי אהבה היא אהבה. ואז הם באו כנגד מהגרים ואני קמתי כי משפחות שייכות לחיות ביחד. ואז הם באו בשביל הקהילה השחורה ואני התנגדתי כי החיים של שחורים חשובים. ואז הם באו בשבילי ואני עמדתי לבד כי אני #יהודי".

הלך הרוח הזה, כפי שעלה בציוץ, השתקף בתגובה שהייתה מיידית, וכבר בימים הראשונים, רבים מהתורמים היהודים של הרווארד הודיעו על הפסקת התרומות שלהם, ובכללם קרן וקסנר, משפחת עופר, קן גריפין, ובסך הכל אלפי בוגרים יהודים הודיעו על הפסקת התרומות למוסד הזה ולמוסדות אחרים, שכשלו ביכולת ההתמודדות שלהם עם האנטישמיות, כפי שבא לידי ביטוי בשנה שעברה, במהלך השימוע שנערך בקונגרס, וזכה לשיא של כל הזמנים לשימוע פומבי עם מעל למיליארד צפיות/

אולם, נראה כי שיא ההתדרדרות באנטישמיות ובשנאת ישראל התרחש בחודשים האחרונים בקמפוסים האקדמיים. מעל 200 תאים פעילים של SJP (סטודנטים למען צדק בפלסטין (הפועלים על פי תוכנית סדורה של ארגון האחים המוסלמים, הנתמך בכסף קטארי ותורכי, יצרו אווירה רעילה שכללה חסימה פיזית של כניסת סטודנטים ישראלים ויהודים, החרמות, מידור, ואפילו שיתוף פעולה מצד סטודנטים וצוותים בסגל נגד הסטודנטים שנרדפו על רקע אנטישמי. דוגמה בולטת לכך היא המקרה של הפרופ' שי דוידאי מאוניברסיטת קולומביה, שהמוסד אסר עליו את הכניסה לקמפוס.

הפעילות הזו, של הסתה ארוכת טווח ורדיפה של יהודים, נענתה בהתגייסות כוללת של אנשי תקשורת, ביניהם ביל מאהר מ-HBO, ומליארדרים, ביניהם ביל האקמן. הם החליטו לפתוח בקרב הסברתי ותודעתי, במטרה שהרשויות, ובכללן הקונגרס, יפעלו כנגד הנהלות האוניברסיטאות.

המאבק הניב תוצאות משמעותיות. לדוגמה, אוניברסיטת הרווארד מדגימה ירידה של 5% במספר הנרשמים, בעוד שבשאר האוניברסיטאות נרשמת עלייה. ירידה נוספת ניכרת במדד המוניטין של האוניברסיטה, ואף קיימת מחשבה להנפיק אגרות חוב, כדי לגשר על המיליארדים שנגרעו מהתרומות היהודיות לאוניברסיטאות כמו הרווארד, קולומביה ואחרות.

בימים האחרונים אנו עדים לתופעה מעניינת: תורמים יהודים רבים מחליטים להעביר את כספם לאוניברסיטאות בישראל. כך, אוניברסיטת בר אילן מדווחת על תרומת ענק של מליארד ש"ח למטרות פיתוח בינה מלאכותית ומקצועות העתיד, שהוענקה על ידי בוגר אוניברסיטת קולומביה. אוניברסיטת חיפה, מצידה, מודיעהעל גיוס של 200 מיליון ש"ח להקמת בית ספר לרפואה.

זרמים אלו, שבתחילה היו תת-קרקעיים, מתחזקים וכוללים גם תרומות יהודיות לקמפיין של טראמפ. קרן "מיקרו-תרומות" של השדולה היהודית גייסה 5 מיליון דולר, עם צפי להשלמת 15 מיליון דולר עד הבחירות.

תורמים יהודים כבדים נוספים, כמו מרים אדלסון (שהחליטה להגדיל את תרומתה הקודמת של 90 מיליון דולר), מנכ"ל קרן בלקסטון סטיב שוורצמן (שהחליט לתרום לקמפיין טראמפ על רקע העלייה באנטישמיות), והיזם ג'ייקוב הלברג (שבעבר תרם למפלגה הדמוקרטית אך כעת תומך בטראמפ), מצטרפים אף הם למגמה זו.

אנו נמצאים כעת בתוך תקופה היסטורית, במסגרתה הקהילה היהודית באמריקה בוחנת מחדש את האופן בו פעלה במשך עשרות שנים. זהו אירוע רב-ממדי שדורש מעקב והבנה מעמיקים.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".