ספרד הודיעה היום (חמישי) כי תצטרף לדרום אפריקה בתביעה נגד ישראל בבית הדין בהאג. זאת, בטענה ל"ביצוע רצח עם בעזה". את ההודעה עצמה מסר שר החוץ הספרדי. 

טראמפ תוקף את היהודי, חבר המפלגה הדמוקרטית: "הפך לפלסטיני"
נמצאים בתוך בועה: נתניהו, גלנט והלוי עלולים להמר על גורל ישראל ולהביא לקריסתה

כמו כן, דווח ב"אל חדאת" כי ג'וזף בורל, שר החוץ של האיחוד האירופי, הזמין את שר החוץ הישראלי ישראל כ"ץ, זאת לאחר שמספר מדינות באירופה ביקשו להטיל סנקציות על ישראל. מקורות ישראלים מסרו כי מתנהלים מגעים עם גרמניה, איטליה, צ'כיה ומספר מדינות נוספות, בניסיון למנוע הטלת סנקציות אפשרית. 

בכך ספרד תהפוך למדינה האירופאית הראשונה שמצטרפת למהלך של דרום אפריקה, והשלישית שתהיה חלק ממנה, בנוסף לצ'ילה ומקסיקו. ״אנו עומדים בפני מלחמה בקנה מידה גדול שלא מבדילה בין מטרות אזרחיות וצבאיות", מסר השר הספרדי אלברס, במהלך מסיבת העיתונאים שקיים. 

התובע בהאג על צווי המעצר נגד נתניהו וגלנט (צילום:יחצ)

"אמצעי הזהירות של בית הדין הבינלאומי הם גבוליים ורחוקים מאוד מלהתקיים", ציין והוסיף: "ספרד תציג לבית המשפט דו"ח המצדיק את השתתפותה בתביעה לגבי הנושא עצמו". יחד עם זאת, טען: "דעתי האישית אינה חשובה, אני לא כאן כשר חוץ כדי להביע דעה אישית. זו הדעה המוסדית של ספרד. אין זו תחרות, זהו מאמץ לתמוך ברב-צדדיות, באו"ם בעבודתו, וגוף השיפוט הגבוה ביותר שלה, שהוא חלק בסיסי".

פדרו סנצ׳ז, ראש ממשלת ספרד: ״בהתחשב בכישלונה של ממשלת ישראל להיענות לבקשה של בית הדין הבינלאומי להפסיק את המלחמה; ובתמיכה בכבודו של המשפט הבינלאומי והאו"ם, החלטנו להתערב בנוהל שיזמה דרום אפריקה. ספרד תישאר בצד הנכון של ההיסטוריה. למען שלום, שגשוג וחוקיות בינלאומית". 

ד״ר מאיה שיאון צדקיהו, מנהלת תוכנית יחסי ישראל-אירופה במכון ״מיתווים״ ומרצה בתוכנית ללימודי האיחוד האירופי באוניברסיטת תל אביב, אמרה למעריב: "ההחלטה התקבלה, בין היתר, כתוצאה ממספר שיקולים, הראשון הוא שבספרד ממשלת שמאל אשר תומכת בזכות הפלסטינים למדינה ובפתרון שתי המדינות. התמיכה הזו אינה רק נחלת השמאל בספרד תחת ממשלת פדרו סאנצ'ז הנוכחית, היא נובעת גם מתוך הרעיונות הקלאסיים של הליברליזם באירופה. כלומר רעיונות ליברליים, הומניים, שמובעים באמצעות הסדר העולמי הליברלי, של משפט בינ"ל ומשב"ל הומניטרי שנוצרו אחרי מלחמת העולם השנייה. השיקול השני הוא ניסיונות לייצר הסחת דעת מהצרות של הממשלה בבית וכן לעודד את מצביעי הממשלה להצביע להם בבחירות לפרלמנט האירופי שמתחילות היום. ולבסוף, העמדה של ספרד מושפעת גם מהמדינות דוברות הלטינית שמהדהדות דעות דומות, ובראשן מדינות דרום אמריקה (ראשי המדינות של צ׳ילה, פרו, ברזיל) הביעו תמיכה ברעיונות דומים".

כזכור, ברשת אל ג'זירה דווח בסוף החודש שעבר, בנוגע להטלת סנקציות על ישראל, במידה שהיא  לא תציית להחלטת בית הדין הבינלאומי בהאג, כשאחת הסנקציות המוצעות היא שיבוש הסכם ההתאגדות האירופי עם ישראל.

כמו כן, רשת אל-ערביה דיווחה  כי האיחוד האירופי מתכנן לקיים "ועידה לשלום במזרח התיכון" בקרוב. במזכר פנימי של האיחוד האירופי, שהגיע לידי הערוץ, נכתב כי "פסגה כזו יכולה להתקיים גם ללא נוכחות הצדדים המעורבים בקונפליקט". עוד הוצע בתזכיר: "הטלת סנקציות על צדדים שיתנגדו להחלטות שיתקבלו בפסגה".