הנשיא ביידן הצטרף למנהיגי העולם הבוקר (חמישי) לציון יום השנה השמונים למבצע ״אוברלורד״ (שליט עליון) או בשמו היותר מוכר d-day. ״היום הארוך ביותר״ בו פלשו הצי הימי, כוחות היבשה והאוויר של כוחות הברית לחופי נורמנדי ב-1944 וסימל את תחילתה סופה של גרמניה הנאצית.

נשיא ארה״ב הדגיש בנאומו את החשיבות של הבריתות הטרנס-אטלנטיות בעיני ארה״ב ונדהם מחגיגיות הטקס שתכליתו להוקיר ולכבד את הווטרנים ששירתו לפני שמונים שנה. ״תדמיינו מה הם היו צריכים לעבור״ אמר - ״אתם יכולים לראות מכאן מה שהם ראו כאן. הרעיון שהם ירדו מהסירות, מכלי הטיס, רבים מהם נהרגו, טבעו - אתם מגיעים לחוף הזה [נורמנדי], ארוך כמו שהוא - זה פשוט מדהים. מדהים.״ והוסיף ״המשמעות של כל זה בשבילי, היא כמה שיתוף הפעולה הוא דבר קריטי, כמה הוא חשוב לביטחון שלנו״ כך אמר הנשיא.

הקו שהציג ביידן שונה מהקו שהציג קודמו בתפקיד חמש שנים קודם לכן, הנשיא לשעבר טראמפ הציג קו בדלני יותר ותיאר את נאט״ו (ארגון האמנה הצפון אטלנטית) ״מיושנת״ ואף איים למשוך את ארה״ב מהארגון.

נשיא צרפת, עמנואל מקרון, גם הוא השתתף בטקס ובפנייה מרגשת לכוחות צבאיים וותיקים: ״השארתם הכל וסיכנתם הכל למען עצמאותנו, למען חירותינו - לעולם לא נשכח זאת״, נשיא הרפובליקה המשיך ״אנחנו קשורים על ידי גדולתם של אלו שהי ומוכנים למות על אדמה שהיא אינה שלהם, אבל על מטרה שהיא שלהם״.

עמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin/Pool via REUTERS)
עמנואל מקרון (צילום: Ludovic Marin/Pool via REUTERS)

במהלך טקס ההנצחה הקנדי שאירע קודם לנאומי הנשיאים ביידן ומקרון, אמר ראש ממשלת צרפת, גבריאל אטאל, כי צרפת אסירת תודה לנצח על הקורבנות שהקריבו חיילים קנדים וחיילי בעלות הברית. בנאום שנשא בג'ונו ביץ', שם נחתו 14,000 חיילים קנדים ביום הפלישה, אמר אטאל כי הכרת התודה של צרפת היא "נצחית" ו“אינסופית".

לדבריו, “צרפת לעולם לא תשכח את אלו שנפלו למענה. לעולם לא תשכח שעל החופים האלו נשפך דמם של צעירים קנדים למען חירותינו. לעולם לא נחליש את להבת הגבורה״ אמר אטאל. ראש ממשלת צרפת גם התייחס לדור הצעיר באירופה - אטאל בעצמו רק בן 35 והפך לראש הממשלה הצעיר ביותר שהיה לצרפת - "אני שייך לדור שמעולם לא ידע מלחמה. דור שהוריו לא ידעו מלחמה. דור שגדל תחת סימני החירות והחופש", אמר אטאל. "ההיסטוריה היא לקח לעתיד, והיום, יותר מתמיד, אנחנו צריכים לשמוע ולהקשיב כשמלחמה שוב דופקת על סף דלתה של אירופה"