השבוע, בחסות משלחות גרמניה, צרפת ובריטניה, ציינו נציגי 46 המדינות החברות בוועדת השרים של מועצת אירופה, את 'יום השחרור וההצלה' מהנאצים שיזם ד"ר גרמן זכרייב נשיא קרן סטמאגי, באירוע הצדעה מיוחד שהתקיים בשיתוף הקונסוליה האמריקאית בצרפת לציון 80 שנה ל'פלישה לנורמנדי'.

בכינוס שהתקיים בבית מועצת אירופה בשטרסבורג בתום ישיבת וועדת השרים נשאו דברים יו"ר הכינוס; סגן מזכ"ל מועצת אירופה ביורן בורג, והנשיא התורן של וועדת השרים שגריר ליטא אנדריוס קריבס, הרב אברהם ווייל רב העיר שטרסבורג, והשותפים; שגרירי צרפת גרמניה ובריטניה במועצה, וסגן הקונסולית הכללית של ארה"ב בצרפת יאן אגרס. ובהשתתפות חברי ועדת השרים ועשרות שגרירים ואישי ציבור.

את האירוע פתח רב קהילת "חמדת שלמה" בשטרסבורג הרב מנדל סממה, שהסביר את מהות היוזמה לציון 'יום השחרור וההצלה' וחשיבות קיבועה בתאריך העברי. 'העם היהודי הוא בעל הזיכרון הארוך והחזק ביותר ומידת הכרת הטוב היא מהחשובות והיסודיות שלו'.

סגן המזכ"ל ביורן בורג אמר בנאומו כי "לפני 75 שנה, בעקבות מלחמת העולם השנייה, קמה מועצת אירופה. והיסוד שעליו נבנתה היה ההבטחה: "לעולם לא עוד". לעולם לא עוד פשיזם ועריצות. לעולם לא עוד זוועות המלחמה, ולעולם לא עוד הפשעים האיומים הנולדים ממנה. "מחובתנו לזכור תמיד את השואה, ללמוד ממנה, ולמנוע את השנאה והדעה הקדומה שאפשרו לה להתרחש. על כן אני אסיר תודה על הזדמנות שניתנה לי לדבר כאן היום ולהיות חלק באירוע הזה לציון יום השחרור וההצלה כ"ו באייר". בורג הודה לד"ר גרמן זכרייב, על פועלו כדי שהיום הזה יקבל הכרה, ועל ההזדמנות לקהילות היהודיות לזכור ולהכיר תודה לבעלות הברית ששחררו את אירופה מהנאצים. 

האירוע נחתם בתפילת 'אל מלא רחמים' מפי החזן הצבאי יונתן בלום, ושירת 'עושה שלום במרומיו'. מועצת אירופה היא מהארגונים המדיניים הראשונים שהוקמו באירופה לאחר מלחמת העולם השנייה להגנה על זכויות האדם. שני הגופים הסטטוטוריים של המועצה הם ועדת השרים, המורכבת משרי החוץ של כל 46 המדינות החברות המיוצגות על ידי הנציגים והשגרירים הקבועים שלהן המוסמכים למועצה, והאסיפה הפרלמנטרית, המורכבת מחברי הפרלמנטים הלאומיים של המדינות החברות.