יו"ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון, ומנהיג המיעוט בסנאט, מיץ' מקונל, הודיעו הלילה (שישי) כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ינאם בקונגרס האמריקאי בתאריך ה-24 ביולי. זאת, לאחר מספר דיווחים כי נתניהו היה אמור לטוס לארה"ב ולנאום כבר בעוד שבוע וחצי.

חרם והפרעות: כך הדמוקרטים נערכים לנאומו של נתניהו בקונגרס
תחושת דה ז'ה וו: נתניהו ישתמש בנאום בקונגרס כדי להביך את ביידן?

נתניהו הוזמן בשבוע שעבר באופן רשמי על ידי יו"ר הקונגרס האמריקאי מייק ג'ונסון לנאום בפני שני בתי הנבחרים בוושינגטון. בנאומו הצפוי, יהפוך ראש הממשלה למנהיג הזר הראשון שינאם על בימת הקונגרס ארבע פעמים, זאת על אף המחלוקות בינו לבין ממשל ביידן בכל הקשור למלחמה בעזה. 

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

ההחלטה להזמין את נתניהו לא עברה חלק במסדרונות הקפיטול, למרות (ואולי בגלל) התמיכה הנרחבת שהציע ממשל ביידן לישראל מאז השביעי באוקטובר. מדיניותו של נתניהו, התנהלותו והגיבוי שסיפקה ארה"ב לפעולותיה המדיניות והצבאיות של ישראל, קרעו את המפלגה הדמוקרטית מבפנים. חלק מהחברים אמרו כי נתניהו ״הפך למכשול לשלום״ וחלקם אף נשבעו להחרים את הנאום המתקרב.

לפי פרסומים זרים, הצפי הוא שחלק גדול מחברי המפלגה הדמוקרטית יחרימו את הנאום ויצאו מאולם הקונגרס כשנתניהו יכנס אליו, בעוד אחרים מתכוונים להישאר באולם ולהפריע לדבריו, וזאת על הרקע הביקורת החריפה שלהם על אופן ניהול המלחמה בעזה. דמוקרטים רבים התנגדו לעצם הזמנתו של ראש הממשלה לנאום בקונגרס השנה והאשימו את רפובליקנים בנסיונות לפלג את מפלגתם באמצעות הנאום.