הבחירות באיראן: מועצת שומרי החוקה באיראן, גוף המורכב מאנשי דת ומשפטנים שמונו על ידי חמינאי, אישרה אתמול (ראשון) שישה מועמדים לנשיאות - רק אחד מהם רפורמיסט. חמשת המועמדים הנותרים ידועים כאישים נוקשים, ולחלקם אף הייתה מדיניות אכזרית. המועמדים צפויים לקחת חלק בחמישה עימותים טלוויזיוניים, כך לפי סוכנות הידיעות של הרפובליקה האסלאמית.

אחד המועמדים הבולטים הוא מוחמד באקר קאליבאף, יו״ר הפרלמנט הקיצוני, ראש העיר טהראן לשעבר וקצין משמרות המהפכה לשעבר, שרץ בעבר פעמיים: בשנת 2005, שם הפסיד לאחמדיניג׳אד וגם בשנת 2013 - שנה שבה הפסיד גם. ב-2017 הוא פרש מהמירוץ כדי לתמוך בראיסי. מעורבותו בדיכוי האלים של סטודנטים באוניברסיטה בטהרן ב-1999 עוררה סערה עולמית. על פי דיווחים, ב-2003 כששירת כמפקד משטרת איראן, הוא הורה לירות באש חיה לעבר סטודנטים. קאליבאף מסתמן כמועמד הבולט לנצח בבחירות.

הקו האדום נחצה? עוד כטב"מ ישראלי הופל על ידי חיזבאללה

מחאה באצטדיון באיראן

המועמדים הנוספים הם סעיד ג׳לילי, מי שהיה ראש צוות המשא ומתן מול מדינות המערב לענייני הגרעין לשעבר; אמיר חוסיין גזיזאדה האשמי, סגן נשיא איראן; עלי רזא זקני, ראש העיר טהראן; מוסטפה פור מוחמדי, שר הפנים והמשפטים של איראן לשעבר; ומסעוד פזשקיאן, חבר פרלמנט רפורמיסט.

אישים בולטים שנפסלו כוללים את הנשיא לשעבר מחמוד אחמדינג'אד, כפי שדיווחנו אתמול, והפוליטיקאי הוותיק עלי לאריג'אני, שנאסר עליהם בעבר מלהופיע בקלפיות. הרשימה הסופית של המועמדים לנשיאות ממחישה עד כמה גורמים מתונים ורפורמיסטים הם חסרי השפעה.

פזשקיאן, חבר פרלמנט בכהונתו החמישית, הוא היחיד שמאושר למירוץ לנשיאות, הוא ידוע במתיחת ביקורת על התבצרות מרכזי הכוח תחת ממשל ראיסי ונודע לאחר שכרופא דרש פזשקיאן שקיפות מוחלטת באשר למותה של מהסה אמיני בת ה- 22 במעצר.

נזכיר, כי הבחירות הוקדמו ל-28 ביוני לאחר התרסקות מטוסו של הנשיא איברהים ראיסי בחודש שעבר יחד עם שבעה נוסעים נוספים.