בקיץ 2020 דיסני הודיעה שתסגור את המתקן הפופולרי "Splash Mountain", בחשד לרקע גזעני. חלק מהאנשים שמחו ואמרו שהמהלך הזה מתבקש ממזמן: אחרי 31 שנים בדיסנילנד בקליפורניה ו-28 שנים בדיסני וורלד בפלורידה, המתקן - עם דמויות חיות שרות מהסרט "שיר הדרום", הסרט שנוי במחלוקת מ-1946 - היה חייב ללכת.

עלילת הסרט "שירת הדרום" והסיפורים המופיעים בו מבוססים על אוסף סיפורי הדוד רמוס. מדובר על אוסף סיפורים מהפולקלור של אפרו-אמריקאים מדרום ארצות הברית, שנאספו על ידי ג'ואל צ'נדלר האריס. עם זאת, בעקבות טענות שהסרט גזעני ופוגעני, דיסני חדלו להקרין או להפיץ אותו החל משנת 1986.

דיסני+ מעלה מחירים לשירות הסטרימינג שלה בישראל

אך למרות המהלך המבורך - דיסני ספגה עליו ביקורת. בשנה שעברה, כשהמתקן "ספלאש מאונטיין" נסגר סופית, מישהו הקים אנדרטה מאולתרת בכניסה, ויותר מ-100 אלף מעריצים חתמו על עצומה שקוראת לדיסני לחזור בהם מ"ההחלטה האבסורדית".

כעת, דיסני משיקה את המתקן המחליף המבוסס על "הנסיכה והצפרדע" - מחזמר מונפש מ-2009 שהציג לראשונה נסיכה שחורה של דיסני. המתקן החדש נקרא "הרפתקאות הביצה של טיאנה", והוא ייפתח לקהל ב-28 ביוני בדיסני וורלד, עם גרסה דומה שצפויה להגיע לדיסנילנד עד סוף השנה.

מדובר ברגע היסטורי עבור דיסני: אחרי 69 שנים בפארקים, לחברה יהיה לראשונה "מתקן דגל" המבוסס על דמות שחורה. דיסני השקיעה לפחות 150 מיליון דולר בפרויקט, לפי הערכות - כיוון שדובר דיסני סירב להגיב על עלות המתקן.

דיסני שינתה מתקנים בעבר, אבל השיפוץ הספציפי הזה רגיש במיוחד. בשנים האחרונות, דיסני מצאה את עצמה מעורבת בוויכוחים עם פוליטיקאים רפובליקנים בולטים ופרשנים תקשורתיים שמרנים שמצביעים על דיסני כדוגמה לתקינות פוליטית תאגידית שיצאה משליטה. אך הלחץ החל לדעוך, בין היתר מכיוון שהמושל רון דה-סנטיס מפלורידה כבר לא רץ לנשיאות ותוקף את "דיסני הערה (woke)" בעצרות הקמפיין. כמו כן רוברט א. אייגר, מנכ"ל דיסני, גם אמר שוב ושוב שהוא הרחיק את דיסני מתוכן "מּונָע מאג'נדה".

כמו כן, להרפתקה בביצה של טיאנה יש גם סיסמה חדשה ונוקבת: "כולם מוזמנים".

טד רובלדו, מנהל היצירתי הראשי של האטרקציה, הצביע על מגוון רחב של פריטים בספרדית ובצרפתית, המשקפים את ההיסטוריה הרב-תרבותית של ניו אורלינס, כמו מגוון של סגנונות מוזיקה (ג'אז, בלוז) שמתנגנים במערכת הסאונד. "זה מחווה לעמים הילידים באזור", אמר רובלדו, בהתייחסו למחבט סטיקבול של שבט צ'וקטאו ליד הכניסה למתקן. בהתייחס למתקן שנגנז אמר: "הנכס הישן, מסיבות שונות, כבר לא היה רלוונטי כל כך, ופשוט סיים את תפקידו".

"הנסיכה והצפרדע", הסרט שמספר על אישה ממעמד הפועלים שהופכת למלכותית, נכשל בקרב דעת הקהל. עם זאת, בסקרי צרכנים שנערכו על ידי החברה, הנסיכה טיאנה כוכבת הסרט מדורגת במקום השני בפופולריות מתוך כל רשימת הדמויות של דיסני בקרב נשים שחורות -כשהדמויות מ"מלך האריות" הן מספר מספר 1. בנוסף, דיסני מתכננים להעלות סדרת אנימציה של טיאנה לדיסני+ שתמשיך חלק מהסיפור שמוצב על ידי המתקן.

נזכיר כי זוהי אינה הפעם הראשונה ש"דיסני" מנסה לערוך את ההיסטוריה הבעייתית שלה. בסרט "פנטזיה" משנת 1940, המורכב כולו מקטעי אנימציה המלווים יצירות מוזיקה קלאסית מוכרות, ישנו חלק שבו קנטאורים (יצורים מיתולגיים שחציים סוס, חציים אדם) מפזזים באחו לצלילי הסימפוניה הפלסטורלית של בטהובן. פרק זה נערך בהמשך, בעקבות ביקורת חריפה על דימוי של קנטאורית שחורה, שנראתה משייפת את פרסותיה של קנטאורית בלונדינית.

גם הסרט "אלאדין" שנחשב לאחת הקלאסיקות של דיסני משנת 1992 נערך לאחר עלייתו לאקרנים בשל מחאה מצד ארגונים ערביים על ההתבטאויות הגזעניות החריפות שכלל. שיר הפתיחה של הסרט, כלל את השורה: "המקום שבו יחתכו לך את הפנים אם לא יאהבו את הפרצוף שלך", שהוחלפה במהרה בשורה שתיארה את החום הכבד של ארצות ערב.