אזרח ישראלי מונה לסגן ראש ממשלת הולנד: גדעון (גידי) מרקוסזאואר, בן 46, מונה לתפקיד סגנו של חירט וילדרס, תומך ישראל נלהב. במסגרת תפקידו הוא יהיה גם השר לענייני הגירה מטעם מפלגת החירות הימנית (PVV) אשר זכתה בבחירות.

מלבד העובדה שבשנת 2017 טען הפוליטיקאי כי יהודי אירופה "חולים" בשל תמיכתם בהגירה ובשמאל, מרקוסזאואר נודע בהתבטאויותיו הלאומניות שפעמים רבות הביאו למריבות עם שאר חברי הפרלמנט. ב-2021 כינה את מדיניות ההגירה של הולנד "פשע אחד גדול נגד העם ההולנדי" שבגינו יש להביא את הפוליטיקאים האחראים בפני בית דין, והשנה אמר שיש יותר מדי פליטים אוקראינים בהולנד: "די מובן שאנשים מאוקראינה רוצים להגיע לכאן, כי הם לא משלמים שכר דירה, גז, מים או חשמל", אמר.

ממשלת ימין הוקמה בהולנד: "נעביר את השגרירות לירושלים"

הפגנה של פעילים תומכי הגירה בהולנד בזמן הפגנה נגד חירט וילדרס (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)
הפגנה של פעילים תומכי הגירה בהולנד בזמן הפגנה נגד חירט וילדרס (צילום: REUTERS/Dylan Martinez)

כמו כן, הוא התעמת באופן תדיר עם שר המדינה לשעבר אריק ואן דר בורג (VVD) בנוגע למדיניות המקלט: "אם מזכיר המדינה באמת רוצה שהסירות הללו והתאונות וההרוגים הנוראיים הקשורים ייפסקו, אז הוא צריך לומר בבירור לכל אותם רודפי הממון: 'אל תבואו להולנד, אנחנו סוגרים את הגבולות שלנו'", אמר.

בנוסף אליו, גם סופי הרמנס (VVD) ואדי ואן היג'ום (NSC) מוזכרים גם הם כסגני ראש הממשלה. עם זאת סגן ראש הממשלה הראשון בעדיפות, מטעם ה-PVV כמפלגה הגדולה ביותר, יהיה גידי מרקוסזאואר, שגם מונה כשר ההגירה.

נזכיר כי זאת לאחר שעלה בידו של חירט וילדרס, מנהיג "המפלגה למען החירות" (pvv) להקים קואליציה - למעלה מחצי שנה לאחר ניצחונו בבחירות (22 בנובמבר), הממשלה החדשה שתורכב תהיה הימנית ביותר שידעה הולנד מזה עשורים. וילדרס נאלץ לוותר על תפקיד ראש הממשלה כיוון שלא זכה בתמיכת שלוש המפלגות שעמן ניהל מו"מ קואליציוני במינויו לראש הממשלה, וזאת למרות שמפלגתו זכתה ברוב המושבים בפרלמנט. הדבר הוביל אותו למנות את המועמד העצמאי, שעד כה לא מוכר באקלים הפוליטי ההולנדי - דיק שוף.

ראש ממשלת הולנד לשעבר מארק רוטה (צילום: REUTERS/Adriano Machado)
ראש ממשלת הולנד לשעבר מארק רוטה (צילום: REUTERS/Adriano Machado)

בסוף השבוע שעבר הודיע וילדרס כי הצליח להרכיב קואליציה לפי ההסכם הקואליציוני. נקבע כי הממשלה תורכב ממפלגת PVV של וילדרס, ממפלגת העם למען חופש ודמוקרטיה (VVD) מהמרכז־ימין של ראש הממשלה היוצא מארק רוטה, מתנועת האזרח החקלאי (BBB) הפופוליסטית וממפלגת החוזה החברתי החדש (NSC) מהמרכז.

לפי דיווחים בכלי תקשורת הולנדיים, מונו כרגע ארבעה סגני ראש ממשלה שיתפסו את מקומו של ראש הממשלה שוף בהיעדרו. מונה קייז'ר (BBB) ​​אישרה היום (חמישי) כי היא תהיה סגנית ראש הממשלה ושרת השיכון והתכנון המרחבי.