על אף שאיבדה את הרוב בפרלמנט אחרי כ-30 שנה, מפלגת השלטון "הקונגרס הלאומי האפריקני" הדרום אפריקאית הצליחה להקים היום (שבת) קואליציה ותמשיך להנהיג את המדינה גם בשנים הקרובות. יריבתה הפוליטית הגדולה מפלגת הברית הדמוקרטית (DA) תיכנס גם כן לממשלה  אחרי שהשיגה הסכם על ממשלת האחדות ובמסגרתו  נבחר מחדש לנשיאות סיריל רמפוזה.

רמפוזה בן ה-71 מכהן כנשיא מ-2018. כארבעה חודשים לאחר מכן וברקע עימותים בגבול עזה החזירה דרום אפריקה את השגריר הדרום אפריקאי בישראל להתייעצויות וכשנה לאחר מכן הודיעה על החזרת שגרירה מישראל. בפברואר 2022 בלחץ דרום אפריקה ואלג'יריה סולקה שרון בר-לי, סמנכ"לית אפריקה במשרד החוץ, מפסגת האיחוד האפריקאי. במרץ 2023 קיבל הפרלמנט של דרום אפריקה החלטה הקוראת לסגירת השגרירות הישראלית בפרטוריה.

בית הדין בהאג: הסיבה בגללה דרום אפריקה תבעה את ישראל

נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)
נציגי חמאס בביקור בדרום אפריקה (צילום: רשתות חברתיות)

דרום אפריקה פעלה גם כנגד מאמציה של ישראל לחבור למדינות אפריקאיות אחרות. במהלך המלחמה, הוחלט על ידי ממשלת דרום אפריקה להחזיר מישראל את השגריר ביחד עם הסגל הדיפלומטי.

בנומבבר אשתקד  פנתה ממשלת דרום אפריקה לבית הדין הבין-לאומי בהאג, וביקשה לפתוח בהליך משפטי נגד ישראל בטענה ש"המעשים של ישראל הם רצח עם באופיים" ותוך אזכור התבטאויות של פוליטיקאים ואנשי צבא המבטאות כוונה  לבצע רצח עם – ודרשה להוציא צו ביניים שישעה את פעולות צה"ל ברצועה. במרץ 2024 הודיעה שרת החוץ של דרום אפריקה כי אזרחי ארצה שנלחמים בשורות צה"ל, ייעצרו עם שובם הביתה.