מדידת שיעור התמיכה של תושבי עזה בחמאס היא עניין סבוך, המלחמה שאילצה רבים מהעזתים לנטוש את בתיהם מערימה קשיים על בחינה מדויקת, אך עוד קודם לכן – שני עשורים של שלטון הטרור של חמאס עשו את שלהם, ותושבים רבים חוששים להביע את עמדותיהם.

בפעם האחרונה שהלכו העזתים לקלפיות, ב-2006, ניצח חמאס את הפת"ח, אך ב-2007 השתלט על מוקדי הכוח בעימות אלים שגבה את חייהם של למעלה ממאה בני אדם. מאז לא נערכו ברצועה בחירות ולשני דורות של תושבים לא ניתנה מעולם ההזדמנות להביע את עמדתם בקלפי.

הסקר הפלסטיני החדש - בסיס טוב להתחיל לפרק את השלטון האזרחי של חמאס ברצועה | דעה
בארה"ב מעריכים: התקיפות בעומק לבנון - הכנה ישראלית למלחמה

עיתון הניו יורק טיימס פרסם אתמול (שבת) כתבה ובה ריאיון עם כעשרה תושבי עזה בהווה ובעבר, לצד סקרים שנערכו בחודשים האחרונים שמראים על תנודה, גם אם לא סחף – בדעת הקהל. בחודשים האחרונים, כך מדווח הטיימס, מתגברת הביקורת של התושבים כלפי חמאס. הם עדיין רואים בישראל את האחראית העיקרית למצבם, אך כעת הם סבורים: חמאס ביצע את הטבח למרות שידע את המחיר הכבד שישלמו התושבים, וכעת ארגון הטרור מנסה להיאחז בשלטון על חשבון חייהם.

תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (למצולמים אין קשר לכתבה, צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

"כשחמאס תקף את ישראל מרבית העזתים ראו בזה צורה של התנגדות", אמר לעיתון עורך דין בן 26, תושב הרצועה על הטבח שביצעו מחבלי חמאס בשבעה באוקטובר. "אבל אנחנו לא תומכים במלחמה ממושכת שלא מביאה לשום תוצאות. זו אינה התנגדות, אלא טירוף מוחלט".

גם מטרות המלחמה עצמן מעוררות התקוממות בקרב תושבים, בעיקר דרישת חמאס לשחרר אסירים פלסטינים הכלואים בישראל. "שאני אאבד את הבית שלי כדי שמישהו ישוחרר ממאסר?" זעם תושב ג'באליה. "מי הם שיגזרו עלי חיים כאלו? אני לא מוכן להקריב את החיים שלי או של בני משפחתי בשביל אף אחד".

תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)
תושבים פלסטינים בבית שנהרס בתקיפת צה''ל בעזה (צילום: עבד ראחים חטיב, פלאש 90)

סקרים שפורסמו לאחרונה מראים תוצאות מעורבות. סקר אחד שפורסם במרץ מצא כי כ-75% מתושבי הרצועה מחזיקים בדעה שלילית על מנהיגי חמאס יחיא סינוואר ואיסמעיל הנייה, אך סקר נוסף שפורסם לאחרונה הראה תנודה קלה יותר של עלייה צנועה של כ-3% בתמיכה בפת"ח על חשבון חמאס. 

עזתית אחת שנמלטה למצרים לאחרונה ושוחחה עם העיתון, סיפרה שחבריה ומשפחתה שנותרו ברצועה מקווים שהמלחמה תסתיים בתבוסה של חמאס. "אני שומעת את זה לעיתים תכופות", סיפרה. "חמאס מתעדף את הישרדות שלטונו על פני שלום התושבים. הם יכלו להיכנע כבר מזמן ולמנוע מאיתנו את כל הסבל הזה".