עמית סוסנה, ששוחרה משבי חמאס לאחר 55 ימים, נשאה דברים באירוע שהוקדש לנושא מיגור אלימות מינית בסכסוכים היום (שלישי) בבית הלבן. את הכנס יזמה סגנית נשיא ארה"ב קמלה האריס. עמית סוסנה אמרה בפני סגנית הנשיא: "המשמעות של להיות בשבי היא לא לשלוט בראש, בגוף ובנשמה".

על הדרג המדיני להתעשת: עזה עכשיו היא נטל על צה״ל ומדינת ישראל   
חשד לרצח במשפחה בערד: אישה בת 57 נדקרה למוות; בנה נעצר

קמלה האריס (צילום: רויטרס)
קמלה האריס (צילום: רויטרס)

עמית פתחה את נאומה ואמרה: "אם הייתם אומרים לי לפני כמה חודשים, כשהייתי בשבי, שאהיה פה ואפגוש את סגנית הנשיא - הייתי אומרת לכם שאיבדתם את דעתכם". 

עוד הוסיפה עמית בנאומה: "אני לא קורבן, אני אישה חזקה ועצמאית ולא אתן להם לקחת את זה ממני. את התקיפה המינית שעברתי בשבי אף אישה לא צריכה לעבור. אז לא הייתה לי ברירה, אבל עכשיו אני יכולה לדבר על הדברים האיומים שעדיין עוברים על נשים וגברים שנמצאים שם.  הבטחתי שאלחם למען אחיי שעדיין נמצאים בשבי". 

עמית סוסנה בכנס נגד אלימות מינית בסכסוכים בבית הלבן (צילום :פרופ׳ סיגל סדצקי)

האריס ידועה ביוזמות רבות הנוגעות לסיוע לנפגעות אלימות מינית, בין היתר השיקה את 'יוזמת הכבוד בתיעוד', העוסקת באלימות מינית בסכסוכים ברמה הגלובלית ותמיכה בניצולים באמצעות מאמצי האו"ם ותוכניות מנהיגות. אתמול בלילה הושקה יוזמה זו בבית הלבן, לציון "היום הבינלאומי למיגור אלימות מינית בסכסוכים". בעת ההשקה דיברה האריס על האלימות המגדרית שביצע חמאס בישראל בשבעה באוקטובר, כמו גם על אלימות מגדרית בסכסוכים במדינות נוספות כמו דרום סודן, האיטי ועיראק.

באירוע הוקרן גם סרטה התיעודי של שריל סנדברג, "זעקות ואז שתיקה", המתעד את האלימות המינית של חמאס בשבעה באוקטובר.

האריס הביעה תמיכה בנפגעות ונפגעי האלימות המינית של חמאס עוד באוקטובר, והביעה זעזוע עמוק מהתמונות והתיעודים שהגיעו לידיה. כמו כן, נפגשה האריס עם סוסנהשסיפרה לה על חוויותיה ועל הדברים שנחשפה אליהם בשבי. 

כעת בכנס אמרה האריס: "העדויות האלה, אני חוששת, רק יגדלו ככל שישוחררו חטופים נוספים. אנחנו לא יכולים להסיט את מבטנו ולא נשתוק. לבי נשבר על כל הניצולים ומשפחותיהם ועל כל הכאב והסבל שנגרמו בשמונת החודשים האחרונים בישראל ובעזה".

האריס אמרה שהיא והנשיא ג'ו ביידן "מודאגים מאוד מהדיווחים על אלימות והשפלה מינית" וזו הסיבה שהם הבהירו שחמאס צריך לקבל את הסכם הפסקת האש שעל השולחן, שישיב הביתה את החטופים ויוביל לסיום הלחימה. 

"זו האחריות של כולנו: הממשלות, הארגונים הבינלאומיים, החברה האזרחית והאזרחים הפרטיים להתעמת באופן פעיל עם אלימות מינית בסכסוכים ולפעול כדי לפטור את עולמנו מהפשע הנתעב הזה", אמרה האריס. "עלינו לעשות מה שצריך כדי להטיל אחריות על העבריינים".