ששת המועמדים לנשיאות איראן התעמתו אמש (שני) בשידור חי לקראת הבחירות לנשיאות שיתקיימו ב-28 ליוני. לפי החוקה במדינה הבחירות לנשיאות איראן חייבות להתקיים בתוך 50 ימים, אך התרסקות המטוס שהרגה את הנשיא איברהים ראיסי, יחד עם שבעה בני אדם נוספים בחודש שעבר, אילצה את הרפובליקה להתקדם מהר יותר מהמתוכנן.

הבחירות לנשיאות איראן מתקרבות: איפה נמצא אחמדינג'אד וכמה מועמדים אושרו?   
יותר ממכה בכנף: מותו של ראיסי עשוי לטלטל את שלטון חמינאי

אירועי לווית הנשיא ראיסי באיראן (צילום: רויטרס)
אירועי לווית הנשיא ראיסי באיראן (צילום: רויטרס)

מדובר בעימות הראשון מתוך חמישה שמתוכנים להערך בעשרת הימים הקרובים בקמפיין בחירות מקוצר. המועמדים דיברו בעיקר על תוכניותיהם הכלכליות, בעוד איראן נחנקת תחת סנקציות מערביות ושוק כושל. כולם הבטיחו שינסו להסיר את הסנקציות אבל לא פירטו איך. הם דנו גם באינפלציה, בגירעון התקציבי, בבעיית הדיור ובבדרכים להילחם בשחיתות הפקידותית.

הבחירות ב-28 ביוני מגיעות בזמן של מתיחות מוגברת בין איראן לבין מדינות המערב, על רקע תוכנית הגרעין המתקדמת במהירות של טהראן, התחמשותה של רוסיה במלחמה באוקראינה ומעורבותה בכוחות מליציה ברחבי המזרח התיכון, ותמיכתה של איראן בכוח המורדים החות'ים בתימן אשר תוקפים ספינות בים האדום על רקע מלחמת ישראל-חמאס ברצועת עזה.

מבין ששת המועמדים הסופיים, רק מסעוד פזשכיאן, בן 69, מנתח לב במקצועו ושר הבריאות לשעבר, נמנה עם המחנה הרפורמיסטי, בעוד חמשת האחרים מובילים מדיניות שמרנית, שלושה מהם (עלי-רזא זאכאני, סעיד ג'לילי, אמיר-חוסיין קאזיזאדה האשמי) נתפסים כרדיקליים בתוך מחנה זה. במערכות הבחירות האחרונות המנהיג העליון חמינאי הרחיק כל מועמד רפורמיסטי, ואף דחק החוצה כל דמות שעלולה להיחשב כאופוזיציה עבורו. בבחירות בשנת 2021, בהן שיעור ההצבעה היה הנמוך ביותר בהיסטורית הבחירות, קיבל ראיסי 48% מהקולות.

מוחמד באקר קאליבאף (צילום: רויטרס)
מוחמד באקר קאליבאף (צילום: רויטרס)

המועמד הבולט ביותר נותר מוחמד באקר קאליבאף, בן 62, ראש עיריית טהראן לשעבר, בעל קשרים הדוקים למשמרות המהפכה. עם זאת, רבים זוכרים שקאליבאף, כגנרל לשעבר, היה חלק ממבצע דיכוי אלים נגד סטודנטים באוניברסיטאות איראניות בשנת 1999. הוא גם הורה להשתמש בירי חי נגד סטודנטים בשנת 2003 בזמן ששימש כמפקד המשטרה במדינה.

בין המתמודדים לנשיאות נמצאים גם סגן נשיא איראן לשעבר, אמיר-חוסיין קאזיזאדה האשמי (53), וראש עיריית טהראן הנוכחי, עלי-רזא זאכאני (58), מזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי לשעבר, סעיד ג'לילי (58) ואיש הדת ושר הפנים והמשפטים לשעבר, מוצטפא פור-מוחמדי (64).

ששת המועמדים לנשיאות איראן בעימות טלויזיוני ראשון, יוני 24 (צילום: רויטרס)
ששת המועמדים לנשיאות איראן בעימות טלויזיוני ראשון, יוני 24 (צילום: רויטרס)

קאליבאף הבטיח שהוא יהיה נשיא "חזק" שיתמוך בעניים, ינהל טוב יותר את הכלכלה ואת המאמץ להסת הסנקציות באמצעים דיפלומטיים. פזשכיאן אמר שהסנקציות הן "אסון" והוסיף כי צריכות להיות פחות הגבלות על האינטרנט. כזכור, איראן חסמה זה מכבר את פייסבוק, X (לשעבר טוויטר), אינסטגרם, טלגרם ופלטפורמות מדיה חברתית ומערכות הודעות מרכזיות אחרות, בעיקר בגלל חששות ביטחוניים.

כל המועמדים התחייבו לחזק את המטבע של המדינה, הריאל, שצונח בהתמדה ועומד כעת על 580,000 מול הדולר. ערך הריאל עמד על 32,000 לדולר בשנת 2015 כאשר איראן הגיעה להסכם עם מעצמות העולם בקביעת הגבלות על תכנית הגרעין בתמורה להסרת הסנקציות.

דמויות תומכות רפורמה, כמו הנשיא לשעבר מוחמד חתאמי ושר החוץ לשעבר מוחמד ג'וואד זריף, שניהלו משא ומתן על הסכם הגרעין ב-2015 תמכו בפזשכיאן, אם כי ההצבעות בעדו במחוז הבחירה הפרלמנטרי שלו בעיר תבריז שבצפון-מערב המדינה ירדו מ-36% ל-24% מהקולות בבחירות בשמונה השנים האחרונות.