היתרי מכירת נשק בריטי לישראל צנחו ביותר מ-93% בעקבות מלחמת חרבות ברזל ועומדים כעת על ייצוא בכ-860,000 פאונד בלבד, בהשוואה ל-20 מיליון פאונד אשתקד, כך פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס. 

בחסות הכאוס במזרח התיכון: הצעד הגרעיני החשוד והחריג של איראן   
בצה"ל חושפים לראשונה: הצלחנו לנטרל את האיום הכי גדול של חיזבאללה

הנתונים, שמתפרסמים כעת לראשונה, מבוססים על מידע שסיפקו גורמי ממשל בבריטניה לרויטרס ועל נתונים מיחידת בקרת הייצוא של מחלקת העסקים והמסחר.

ארצות הברית וגרמניה הגבירו את מכירת הנשק לישראל לאחר תחילת המלחמה עם חמאס. עם זאת, שווי ההיתרים שהנפיקה בריטניה בין השבעה באוקטובר ל-31 בדצמבר 2023 ל-859,381 פאונד (1.09 מיליון דולר). מדובר בנתון הנמוך ביותר לתקופה שבין 7 באוקטובר ל-31 בדצמבר מאז 2010.

זאת, בהשוואה לכך שהממשלה הבריטית אישרה ייצוא נשק על סך 20 מיליון פאונד לישראל בתקופה המקבילה ב-2022, כולל תחמושת לנשק קל ורכיבים למטוסי קרב. 

תיעוד של השמדת המנהרה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)



עולה מהנתונים שבאותה תקופה ב-2017 אישרה בריטניה מכירת נשק לישראל בסך 185 מיליון פאונד, בכלל זאת רכיבים לטנקים וטילי קרקע-אוויר - הנתון הגבוה ביותר לתקופה בנתונים זמינים לציבור החל משנת 2008. ממשלת בריטניה חסמה בעבר מכירת נשק לישראל, כמו ב-2009 כשביטלה כמה רישיונות, וב-1982 כשהייתה הגבלה רשמית לאחר הפלישה ללבנון.

בניגוד לארה"ב, ממשלת בריטניה לא נותנת נשק ישירות לישראל אלא מנפיקה רישיונות לחברות למכור נשק, תוך פיקוח משפטי של עמידה בחוק הבינלאומי.

רבים מהרישיונות שאושרו בתקופה שלאחר תחילת המלחמה בעזה היו לפריטים המופיעים בקטגוריה "שימוש מסחרי" או פריטים שאינם קטלניים כמו וסטים קרמיים, קסדות צבאיות או רכבים ממוגנים.

רויטרס לא יכלה לקבוע אם הירידה בערך הרישיונות המאושרים לישראל נובעת מהחלטה של ​​בריטניה להגביל מכירה של פריטים מסוימים, או בגלל ירידה בביקוש מישראל. צויין כי חברי הפרלמנט הבריטי וארגוני זכויות אדם בבריטניה מתחו ביקורת על הממשלה בטענה להיעדר שקיפות אודות מכירת נשק לישראל מאז תחילת המלחמה. בריטניה צפויה לספק מידע על מכירת נשק לישראל במחצית הראשונה של השנה בחודשים הקרובים.

כוחות צה''ל ברצועת עזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

המחלקה לעסקים ומסחר, האחראית על אישור רישיונות הייצוא, ומשרד החוץ הבריטי סירבו להגיב. שגרירות ישראל בלונדון לא הגיבה לבקשת תגובה.

כמה מדינות כמו איטליה, קנדה והולנד הטילו הגבלות על יצוא נשק לישראל מתוקף חשש לגבי אופן השימוש בנשק. זאת בעוד שגרמניה אישרה יצוא נשק לישראל בשווי של 326 מיליון יורו בשנה שעברה, פי 10 מאשר ב-2022, היקף האישורים ירד לכ-10 מיליון יורו ברבעון הראשון של השנה.

ראש ממשלת בריטניה, רישי סונאק, היה אחד התומכים החזקים באירופה בזכותה של ישראל להגיב בכוח מוחץ נגד חמאס. הוא התנגד לקריאות לעצור את העברת הנשק לישראל אך אמר שהממשלה דבקה ב"משטר רישוי זהיר מאוד".