לאחר מותו של נשיא איראן איבריהם ראיסי שנהרג בהתרסקות מסוק באזרבייג'אן בחודש שעבר, הוחלט כי ביום שישי הקרוב ה-28 ביוני, יתקיימו באיראן בחירות לנשיאות. מכון המחקר GAMAAN הממוקם בהולנד בעל אוריינטציה פנים-איראנית, פרסם סקר שמצא כי יותר מ-65% מהעם האיראני לא ישתתפו בבחירות הקרבות. רק כ-22% מהמשתתפים הודיעו כי ישתתפו ויצביעו בבחירות ו-12% טרם קיבלו החלטה בנושא. 

בסקר לקחו חלק יותר מ-77,000 תושבי איראן. לפי המכון, הסקר משקף את דעותיהם של יודעי קרוא וכתוב, מעל גיל 19. קריטריונים העונים ל- 90 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת במדינה.

נשיא איראן ונשיא אזרבייג'ן טרם העלייה של ראיסי למסוק (צילום: רשתות חברתיות באיראן)
נשיא איראן ונשיא אזרבייג'ן טרם העלייה של ראיסי למסוק (צילום: רשתות חברתיות באיראן)

בפברואר אשתקד, תוצאות סקר GAMAAN על הבחירות למועצה האיסלאמית, הראו כי יותר משלושה רבעים מהעם האיראני לא התכוון להשתתף בבחירות אלו, וכ-75 אחוז מהנשאלים רצו בהפלת הרפובליקה האסלאמית.

ראש בראש: ששת המועמדים לנשיאות איראן בעימות טלוויזיוני ראשון
הבחירות לנשיאות איראן מתקרבות: איפה נמצא אחמדינג'אד וכמה מועמדים אושרו?

לאחר קיום הבחירות לפרלמנט הודיעה הממשלה כי בבחירות השתתפו כ-41%, נתון שלא עלה בידי מוסדות עצמאיים וכלי תקשורת לאמת ולאשרר. עם זאת, מדובר בנתון הרשמי הנמוך ביותר להשתתפות בבחירות ברפובליקה האסלאמית.

מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מוחמד בן סלמאן ונשיא איראן ראיסי (צילום: Iran's Presidency/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

יותר מ-67 אחוז מהנשאלים בחרו באופציה של "התנגדות לכל הרפובליקה האסלאמית" ויותר מ-18 אחוז סבורים כי "סמכותו של נשיא הרפובליקה האסלאמית לוקה בחסר" באשר לשאלה על סיבת אי-הצבעתם בבחירות.

פסילת המועמד הרצוי על ידי העם בבחירות היא סיבה נוספת להחרמת הבחירות. נקודה חשובה נוספת בסקר זה היא בורותם של אנשים מסוימים לגבי זמן הבחירות; 34% מהאנשים עדיין לא יודעים מתי יתקיימו הבחירות לנשיאות.

איראן ביום שאחרי מות ראיסי  (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)
איראן ביום שאחרי מות ראיסי (צילום: ATTA KENARE / Getty Images)

במהלך הבחירות לפרלמנט, הסקר הראה כי כ-38% מהחברה האיראנית לא ידעו על קיום הבחירות למועצה האיסלאמית במרץ. מכון GAMAAN שאל את המשיבים לגבי השערות שונות לגבי התרסקות המסוק של ראיסי, ויותר ממחצית מהנשאלים אמרו כי התקרית קשורה ל"מאבק כוחות בתוך הממשלה".