ברקע ביקורו של שר הביטחון גלנט בוושינגטון, ד"ר שי הר צבי, מומחה לארצות הברית, שוחח עם מעריב והביע את דעתו בנוגע למשמעויות דברי הרמטכ"ל האמריקאי שאמר כי מתקפה ישראלית בלבנון עלולה להגדיל את הסיכון להתערבות איראנית שתרחיב את המלחמה.

ד"ר הר צבי פתח ואמר: "בממשל האמריקני גובר החשש, כי כתוצאה מכישלון המו"מ להחזרת החטופים והחטופות גובר הסיכון להתלקחות בצפון. זאת, בשל הזיקה שנסראללה יצר בין הזירות והסבירות כי הוא לא יסכים לכל הסדרה כל עוד נמשכת המלחמה בעזה. בראיית הממשל, עליית המדרגה בחילופי האיומים ההדדיים בין ישראל לחיזבאללה, לצד המשך הירי, מגבירים את הסיכון למיס-קלקולציה שתוביל להידרדרות מהירה".

לאחר הדיווח על מחסן הנשק הענקי: לבנון רוצה לתבוע את העיתון הבריטי
המרוץ לנשיאות איראן: רק 22% מהאוכלוסיה מתכוונים להשתתף בבחירות

"יתרה מכך, לתפיסת הממשל, בתרחיש של מלחמה מול חיזבאללה, קיימת סבירות גבוהה שאיראן תהיה מעורבת באופן ישיר בלחימה, ולא בעקיפין באמצעות שלוחיה במרחב. זאת, במידה רבה נוכח הביטחון העצמי הגובר בטהראן והעובדה שהיא חצתה את הרוביקון במתקפת הטילים והמל"טים נגד ישראל לפני כחודשיים", ציין.

עוד הוסיף כי "דבריו של הרמטכ"ל נועדו להעביר מסר לישראל כי עליה להבין את כלל המשמעויות של עימות רחב בשל היקפי הירי הצפויים גם מצד חיזבאללה, גם מצד איראן וגם מצד המליציות בעיראק, סוריה ותימן, וכי היא לא יכולה להסתמך על חומת ההגנה שקיבלה בבלימת המתקפה האיראנית".

"למעשה, הממשל רוצה למנוע בכל מחיר הידרדרות שתוביל להסלמה אזורית רחבה, העלולה לגרור את ארה"ב למעורבות ישירה ולהקרין גם על בעלות בריתה במרחב", הסביר הר צבי, "זאת בהתאם למדיניות שמוביל הנשיא ביידן בכלל, ובעת הנוכחית בפרט, חודשים ספורים לקראת הבחירות לנשיאות בארה"ב".

ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)
ג'ו ביידן (צילום: Reuters/ELIZABETH FRANTZ)

איך הממשל תופס את המתקפות של רה"מ נתניהו? 
"בראיית הממשל, המתקפות של רה"מ, דווקא סביב ביקורו של שר הביטחון גלנט בארה"ב, נועדו לצרכים פוליטיים, ולא בכדי דוברי הממשל הבהירו שאינם מתכוונים להתייחס לדברים. לתפיסתם, נתניהו משתמש במחלוקת על העברת החימושים כדי לקצור קופון פוליטי: אם גלנט יצליח לפתור את המשבר לאספקת החימושים, אזי נתניהו יוכל לטעון שזה בזכותו, ואם המשבר יימשך, אזי גלנט נכשל במשימתו. מכל מקום, העימות הנוכחי שב וממחיש את מערכת היחסים המעורערת והמתוחה בין ביידן לנתניהו בשנה וחצי האחרונות, כפי שבאה לידי ביטוי בעובדה הסמלית, אך החשובה, שביידן נמנע עד כה מלזמן את רה"מ לביקור בבית הלבן".

מה נתניהו צריך לעשות?
"בראש ובראשונה להפסיק את ההשתלחויות הפומביות בממשל האמריקני. הדרך היחידה לפתור את חילוקי הדעות היא בשיח דיסקרטי מאחורי הקלעים. הברית האסטרטגית עם ארה"ב הינה עמוד תווך מרכזי בביטחון ובחוסן הלאומי של ישראל בעשרות השנים האחרונות, ובוודאי בעת הנוכחית ישראל צריכה לעשות הכל כדי לשמר את היחסים האסטרטגיים נוכח מכלול האיומים החיצוניים הניצבים בפנינו. בהקשר זה, ניצבים סימני שאלה רבים באשר לנאום הצפוי של נתניהו בקונגרס בסוף יולי, והאפשרות כי הוא עלול דווקא להוביל להחרפה נוספת במערכת היחסים הטעונה ממילא עם ממשל ביידן".