על פי דיווחים בתקשורת בארה"ב, ארגון הטרור חמאס מתכנן להעביר את מטה הנהגתו המדינית מקטאר לעיראק, זאת בעקבות לחץ גובר מצד דוחא וארה"ב על מנהיגי הארגון להגמיש את עמדותיהם במשא ומתן להפסקת אש בעזה.

לא סגורים על זה? ראש הממשלה שמסרב לקרא למדינתו בשמה
נסראללה לומד מסינוואר? זה מחסן הנשק שאם ייפגע - "לבנון גמורה"

מקורות בעיראק מסרו לעיתון "The National" כי ממשלת עיראק אישרה את המהלך בחודש שעבר. על פי הדיווחים, איראן תהיה אחראית על הגנת מנהיגי חמאס, משרדיהם ואנשיהם בבגדד.

המהלך נדון לאחרונה בין ראש הלשכה המדינית של חמאס, איסמעיל הנייה, לבין נציגי הממשלות העיראקית והאיראנית. שיחות אלו אושרו על ידי בכיר עיראקי ומנהיג מפלגה פוליטית בעלת קשרים הדוקים לקבוצה חמושה הנתמכת על ידי איראן. המעבר הפוטנציאלי נדון גם בנפרד בין הנייה לראש ממשלת עיראק, מוחמד שיעא אל-סודאני, בשיחת טלפון.

דוחא, קטאר (צילום: אינג אימג')
דוחא, קטאר (צילום: אינג אימג')

"אין קונצנזוס בין הקבוצות הפוליטיות העיראקיות לגבי מעבר חמאס לבגדד, "אמר חבר פרלמנט עיראקי בכיר ל"The National", "חלק, במיוחד הכורדים וחלק מהסונים, חוששים שזה יעמיק את המחלוקות עם ארצות הברית. אבל למרות חוסר ההסכמה, החלטת הממשלה לארח את חמאס לא תבוטל".

על פי הדיווחים, חמאס כבר פתח משרד מדיני בבגדד בהובלת בכיר הארגון מוחמד אל-חאפי, וישנן תכניות לפתוח משרד תקשורת בעיר בשבועות הקרובים. המעבר הפוטנציאלי לעירק מתרחש בזמן שהמשא ומתן להפסקת אש בעזה, בתיווך ארה"ב, מצרים וקטאר, נמצא במבוי סתום. בכירים אמריקאים האשימו את חמאס בחוסר ההתקדמות, לאחר שהנשיא ביידן הציג הצעה לסיום המלחמה.

איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)
איסמעיל הנייה (צילום: רויטרס)

על פי הדיווח, אם מנהיגי חמאס אכן יעברו לעירק, הדבר עלול ליצור אתגרים נוספים למשא ומתן להפסקת אש, שכן לקטאר תהיה פחות השפעה על הארגון. עם זאת, דווח כי חמאס מתכנן לשמור על ייצוג מסוים בדוחא כדי לפקח על היחסים עם קטאר, שצפויה להיות בין התורמות העיקריות למאמצי השיקום בעזה לאחר המלחמה. גורמי ביטחון ולוגיסטיקה של חמאס כבר נסעו לבגדד כדי לפקח על ההכנות למעבר, על פי המקורות.