בכתבה שפורסמה היום (שלישי) ב-BBC, סקרו את המלחמה מפן אחר: מהזווית של הקהילה הגאה באוקראינה. בכיכר מיידאן המרכזית בקייב, הונחו אלפי דגלים קטנים בצבעי כחול וצהוב, לזכר החיילים האוקראינים שנפלו, ולאחרונה, קבוצת פעילים הוסיפה דגלים עם חד-קרן במרכז - המייצג כל חייל להט"ב שנהרג במלחמה.

במאמר, הוסבר כי מותם של החיילים הלהט"בים באוקראינה חשף אי-שוויון. אין להם אותן זכויות כמו לחיילים הטרוסקסואלים. כמו בישראל, נישואים חד-מיניים אינם חוקיים, כך שכאשר חיילים אלה נהרגים - בני זוגם אינם זכאים להחליט מה יקרה לגופותיהם או לקבל תמיכה מהמדינה.

התוכנית של טראמפ לסיום מלחמת רוסיה - אוקראינה: אולטימטום לקייב ואיום על מוסקבה

חלק גדול מהעבודה להגברת הנראות של חיילים להט"בים בחזית נעשתה על ידי ויקטור פיליפנקו, החייל ההומו הגלוי הראשון בצבא האוקראיני, שיצא מהארון בפומבי ב-2018. החובש הקרבי בנה קהילה מקוונת, עודד חיילים משרתים לשתף את חוויותיהם באינסטגרם, לאחר שהבחין שכאשר אמר לאנשים שהציל מכפרים קטנים בחזית שהוא הומו, הם לעתים קרובות נהיו יותר מקבלים.

חיילים אוקראינים במצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
חיילים אוקראינים במצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

ויקטור מכיר בכך שהקהילה שלו קיבלה עזרה מוולדימיר פוטין, שבאובססיה שלו לקידום ערכי משפחה מסורתיים, הפך את ההומופוביה לחלק מהאידיאולוגיה שלו. האוקראינים רוצים להתנגד לו בכל דרך אפשרית. "זו מלחמה של ערכים, ואנשים מבינים שאם אנחנו רוצים להמשיך את האינטגרציה שלנו לאירופה, להצטרף לאיחוד האירופי, להצטרף לנאט"ו, אז עלינו לאמץ ערכים ליברליים," אמר ויקטור.

רודיון, מעצב תלבושות בן 30, הגיע להניח דגל לזכר בן זוגו לשעבר רומן, שנהרג בחודשים הראשונים של הפלישה, יום לפני יום הולדתו ה-22. רומן וחמישה אחרים מהחטיבה שלו נהרגו בהתקפת טילים ליד קופיאנסק, בקרבת חרקוב, לאחר שמשפחה מקומית הדליפה את מיקומם לרוסים. "כל המוות הזה, כל הדם הזה, הוא אותו דבר, בין אם אתה הטרוסקסואל או הומוסקסואל," אמר רודיון ל-BBC, אך דבריו נקטעו על ידי צפירת אזעקה. "אתה רואה?" המשיך, מצביע לשמיים. "טילים יכולים להרוג אותנו באותה דרך שהם יכולים להרוג כל אחד אחר".

"חיכיתי 30 שנה, אני לא יכול לחכות עוד 30, כי אני לא יכול להבטיח שאהיה בחיים כשזה ייגמר," אמר רודיון על המאבק לשוויון במדינה. ככל שאוקראינה אימצה ערכים אירופאיים, היחס לזכויות להט"ב השתנה מאוד בעשור האחרון. אם כי רבים עדיין מחזיקים בדעות שמרניות ואפילו הומופוביות. נוכחותם של להט"בים גלויים הנלחמים ומתים בחזית אתגרה עוד יותר את הדעות הקדומות של אנשים, אך שינוי משמעותי טרם קרה.

באביב שעבר הוצגה בפרלמנט האוקראיני הצעת חוק שמטרתה לאפשר לזוגות חד-מיניים שותפות אזרחית. אבל, 14 חודשים מאוחר יותר היא תקועה. בינתיים, חיילים להט"בים דיווחו על בריונות והטרדות ביחידותיהם.

הצעת החוק על שותפויות אזרחיות נחסמה על ידי ועדת חברי פרלמנט בעקבות לחץ ממנהיגי כנסיות - כך לפי חברת הפרלמנט אינה סובסון, שהציגה את החקיקה בשנה שעברה. בחלקים מאוקראינה, הומופוביה מתוחזקת בעקבות קנאות דתית. "לצערנו, מה שאנחנו רואים הוא שהפרלמנט שמרני יותר מהחברה, ובמקום להקשיב לציבור, הפוליטיקאים מגיבים לכנסיות, שאינן הרוב, אבל הן מאוד קולניות", אמרה סובסון.

מצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
מצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

חבר אחד בוועדה לענייני משפט, שם הצעת החוק תקועה כרגע, אמר ל-BBC שרוב חברי הוועדה מתנגדים לחקיקה, אך מושפעים מחששות שונים בעקבות כנסיות ומהבוחרים שלהם. כשהצעת החוק הוצגה לראשונה, מריה, מלאת תקווה, כתבה מכתבים לחברי פרלמנט. אבל היא אמרה שוויתרה ככל שהתהליך נמשך: "זו תהיה דרך ארוכה, אני חושבת".

מריה וֹולְיָה כמעט נהרגה בהגנה על עיר הולדתה מריופול ב-2022, היא החליטה שהגיע הזמן לצאת מהארון. למרות ששירתה בצבא מאז 2015, הפלישה הרוסית המלאה שינתה את סף הפחד שלה. חשיפת נטייתה המינית כבר לא הייתה משהו שהיא פחדה לחשוף. היא פרסמה את יציאתה מהארון בחשבון טיקטוק לחיילים להט"בים.

כשהמפקד שלה ראה את הפוסט, הוא אמר לה למחוק אותו, והיא קיבלה גל של שנאה מקוונת מפעילים אנטי-להט"ב. מריה עברה יחידות ועכשיו עובדת באזור דונייצק, ליד החזית המזרחית, כמהנדסת רדיו בחטיבה ה-47.

אבל, עדיין היא נאלצת להתמודד עם הערות מפלות. "למה אתם לא יכולים להקים יחידה משלכם?" שואלים אותה חלק מחבריה לנשק. היא ממשיכה לסבול מהטרדות ברשת וברחוב, עד כדי כך שלפעמים היא לא מרגישה בטוחה לצאת במדים, מחשש שתזוהה.

ב-16 ביוני, בזמן הפסקה מהחזית, מריה לבשה את מכנסי הקמופלאז' הירוקים שלה כדי להשתתף במצעד הגאווה הראשון שנערך בקייב מאז תחילת הפלישה. יחד עם ארוסתה דיאנה, מריה הצטרפה למקהלה שקראה ל"ניצחון ושוויון". "יש לנו שתי דרישות. יותר נשק ושותפויות אזרחיות", צעקו המארגנים.

מצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
מצעד הגאווה בקייב, אוקראינה (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

כאמור הסדרת נישואים חד-מיניים אינה אפשרות כרגע, כי זה דורש שינוי בחוקה, מה שאינו אפשרי בזמן שאוקראינה נמצאת תחת חוק צבאי. "אני לא יכולה לשלול שמשהו רציני יקרה לי, ואני רוצה שארוסתי תהיה מטופלת, מוגנת," אמרה מריה ל-BBC.

מריה ודיאנה הצטרפו, בגשם השוטף, לתריסר חיילים להט"בים. עבור חלקם זה היה מצעד הגאווה הראשון, והם קיבלו אישור מיוחד מהמפקדים שלהם להשתתף ליום אחד. זה היה בלתי נתפס ב-2021.

זוג אחד השתמש במצעד כדי לצאת מהארון בפני משפחותיהם ויחידותיהם הצבאיות. "זה יום מאוד רגשי עבורנו," הם אמרו לי, עדיין לא מוכנים לחשוף את שמותיהם בפומבי. "אנחנו גאים שהצלחנו להראות לאנשים שיש הרבה חיילים הומואים, ושאנחנו בחזית מגנים על אוקראינה."

ה-BBC פנה לצבא האוקראיני בשאלה לגבי היחס לחיילים להט"בים, אך טרם קיבל תשובה.