אומה אובמה, פעילה קנייתית ואחותו למחצה של הנשיא לשעבר, השתתפה אתמול (שלישי) בהפגנות הענק בניירובי ונראתה מנגבת את פניה מגז פלפל ומתאמצת לדבר ולנשום תוך כדי שהיא מתראיינת לצוות CNN שסיקר את המחאות. הרשויות במדינה דיווחו כי במהלך ההפגנות נהרגו 23 בני אדם, בעוד כ-30 נוספים מטופלים בבתי החולים לאחר שספגו ירי חי.

״אני לא מאמינה שהצעירים האלה רק מנסים להפגין למען זכויותיהם", אמרה אובמה בראיון ל-CNN. היא אמרה שהשתתפה במחאה כדי לתמוך במפגינים הצעירים, ״הם צריכים להשתמש בקול שלהם, מרססים עלינו גז פלפל, יש לנו דגלים וכרזות, לא שום דבר אחר ומרססים עלינו גז פלפל!״

נשיא קניה, וויליאם רוטו, גינה אתמול את ההפגנות ואת מותם של לפחות חמישה מפגינים מירי כוחות הביטחון מירי כ״בוגדנות״ - אך נמנע מלהתייחס לזעם הגואה מצד עמו נגד הצעת חוק שנויה במחלוקת שהייתה הטריגר למחאות. הצעת החוק מתייחסת להעלאה משמעותית במיסים במדינה ואלו עוררו את זעמם של תושבי קניה אתמול שנשבעו לקיים ״שבעה ימים של זעם״ כנגד צעדים ממשלתיים אלו.

המחאות הפכו במהרה לאלימות כשהמשטרה השתמשה בגז מדמיע ובירי חי על מפגינים. בשבוע שעבר ביטלה הממשלה כמה העלאות מס, כולל מע״מ של 16% על לחם יחד עם מסים על כלי רכב, שמן צמחי והעברות כספים ניידות. אבל הוויתורים לא הספיקו כדי לדכא מחאות על רקע העלייה ביוקר המחיה.

לפי דיווח של צוות של CNN נראו שתי גופות שוכבות ללא תנועה על הקרקע בניירובי בזמן שבניין הפרלמנט נפרץ. משטרת קניה נראתה גם מכה ומאוחר יותר עוצרת כמה פרמדיקים שסייעו למפגינים פצועים. במהלך נאום ארצי לאחר האירועים אמר נשיא קניה רוטו כי אלו היוו ״איום חמור לביטחון הלאומי״ וכי השיחה סביב הצעת החוק ״נעשית על ידי גורמים מסוכנים״, אמר.

מהומות בקניה (צילום: REUTERS/Monicah Mwangi)
מהומות בקניה (צילום: REUTERS/Monicah Mwangi)

"אין זה אפילו מתקבל על הדעת, שפושעים המתחזים למפגינים שלווים יכולים להשליט ​​טרור נגד העם, נציגיו והמוסדות שהוקמו על פי החוקה שלנו ולצפות לצאת ללא פגע", אמר הנשיא. משרד ההגנה של קניה אמר כי הצבא הוצב כדי לתמוך בשירותי המשטרה במדינה מכיוון שארגוני זכויות אדם וחברה אזרחית מבקרים את התגובה הקשה של המשטרה ביום שלישי.

ההצהרה המשותפת האשימה גם את המשטרה בירי לעבר מרכז חירום רפואי שנמצא בכנסייה. CNN פנה למשטרת קניה לתגובה. "השימוש בכדורים חיים חייב להיפסק כעת", נאמר בהצהרה. "למרות הבטחת הממשלה שהזכות להתאסף תהיה מוגנת, ההפגנות הפכו לאלימות. שומרי זכויות אדם וקציני רפואה דיווחו על מספר מקרים של הפרת זכויות אדם".