לאחר הכישלון החרוץ של נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, בעימות המתוקשר מול הנשיא לשעבר, דונלד טראמפ, שוחחנו היום (שישי) עם ד"ר שי הר-צבי, מומחה לענייני ארה"ב שהתייחס לתוצאות העימות ולהשלכותיו הנרחבות.

בפתח דבריו אמר: "זמן קצר לאחר העימות, ולמעשה אפילו במהלכו, החלו להישמע קולות במפלגה הדמוקרטית שקראו לפרישתו ולהחלפתו של ביידן, כולל מצד מקורבו של הנשיא, העיתונאי תומאס פרידמן. זאת בשל החשש כי הוא יתקשה לנהל קמפיין בחירות מתיש, באופן העלול להוביל לבחירתו של טראמפ. ואמנם, בסקר שערכה רשת CNN, כשני-שלישים מהנשאלים טענו שטראמפ ניצח בעימות".

הבחירות באיראן החלו: חמינאי מחפש יורש לנשיא שהתרסק | צפו בתיעוד
דיבר בקול צרוד: המפלגה הדמוקרטית ב"פאניקה" מהופעתו של ביידן בעימות

"הזמן לקבלת ההחלטה קצר, שכן הועידה הדמוקרטית, בה מתמנה רשמית מועמד המפלגה לנשיאות, אמורה להתקיים בעוד כחודש וחצי", הסביר הר-צבי, "לסקרים בתקופה הקרובה תהיה חשיבות רבה בהבנת ההשלכות של העימות, ובהחלט סביר כי אם יתחוור כי טראמפ פותח פער גדול, יופעל מכבש לחצים אדיר על ביידן לפרוש. עם זאת, ההחלטה נמצאת בידיו".

לדבריו, "המפלגה הדמוקרטית לא תקבל החלטה להדיחו, בתרחיש בו הוא יחליט להמשיך במרוץ. במידה וביידן פורש, המועמדת המובילה להחליפו היא סגניתו, קמילה האריס. הבעיה שהיא עצמה אינה זוכה לתמיכה ולפופולאריות רבה. לצידה מוזכרים עוד מספר אישים כמועמדים אפשריים להחליף את ביידן. השם אולי הבולט ביותר הוא של גווין ניוסום, מושל קליפורניה".

"ייתכן כי גם שמה של מישל אובמה יוזכר כמועמדת אפשרית להחליף את ביידן, אך הסבירות שאכן תבחר קטנה", טען הר-צבי, "ההחלטה לקיים את העימות זמן רב לפני הבחירות עשויה לשחק לטובתו ולטובת המפלגה הדמוקרטית, זאת משום שאם יחליט להמשיך במרוץ לכאורה יש לו מספיק זמן לנסות ולתקן, כולל בעימות הבא שאמור להתקיים ב-10 לספטמבר. מהצד האחר אם אכן יחליט לפרוש הדבר מאפשר למפלגה הדמוקרטית להתארגן ולבחור יורש עוד לפני הוועידה".

העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
העימות בין ג'ו ביידן לדונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

עוד הוסיף כי "מציאות בה נשיא ארה"ב נתפס כנשיא חלש, מקרינה על דימוי העוצמה של ארה"ב. לכך עלולות להיות מטבע הדברים הקרנות גם על בעלות בריתה של ארה"ב, ובראשן ישראל. תוצאות העימות עלולות להשפיע גם על הסיכויים לקדם את הנורמליזציה עם סעודיה. כידוע, מדובר בעסקה משולשת, במסגרתה סעודיה מבקשת בין היתר לקדם הסכם הגנה עם ארה"ב, הדורש אישור של 67 סנטורים. יותר מסביר כי הסנטורים הרפובליקנים לא יהיו מוכנים לתמוך בהסכם ולהעניק לביידן הישג, בשעה שהוא נתפס כחלש וכפגיע".

באשר למישור הבילטראלי, הר-צבי טוען, כי "ראש המממשלה נתניהו חייב לגלות רגישות רבה בהתנהלותו מול הממשל בכלל ובעת הנוכחית בפרט. גם כך מערכת היחסים בין ביידן לנתניהו מתאפיינת במתיחות רבה, כפי שניכר רק לאחרונה בסרטון שפרסם ראש הממשלה בו הטיח ביקורת בביידן על עיכוב משלוחי נשק לישראל".

"נתניהו צריך בראש ובראשונה לנהל את המחלוקת עם הממשל מאחורי הקלעים ולא בפומבי ולגלות זהירות רבה שנאומו הצפוי בקונגרס ב-24 ביולי לא יצטייר כתמיכה בטראמפ וברפובליקנים. לכך עלולות להיות הקרנות שליליות רבות על התמיכה של המפלגה הדמוקרטית בישראל. נתניהו צריך להימנע בכל מחיר מלהצטייר כמי שמתערב במערכת הבחירות. עליו לשמר את התמיכה הדו-מפלגתית. מדובר בנדבך מרכזי וחיוני בברית בין המדינות", סיכם.