מהתוצאות בבחירות לנשיאות איראן שהתקיימו אתמול (שישי) עולה כי התחרות הסופית תהיה בין הרפורמיסט מסעוד פזשכיאן לשמרן סעיד ג'לילי, זאת לאחר ששני המועמדים קיבלו כל אחד יותר מ-40% מהקולות. מאחר ואף אחד מששת המועמדים לנשיאות לא קיבל יותר מ-50% - צפוי להתקיים סיבוב נוסף.

הסיוע אכן צומצם? את זה נתניהו לא סיפר: נחשפו משלוחי הנשק מארצות הברית
טראמפ הביס את ביידן, אבל מילה אחת שלו הרגיזה המון אמריקאים - וקשורה לישראל

ברויטרס דווח כי כי אחוז ההצבעה היה סביב 40% וכן כי הקלפיות בטהרן ובערים נוספות לא היו יחסית "ריקות". למעשה, מדובר בשיעור הצבעה נמוך באופן היסטורי, שכשלעצמו מהווה הצבעת אי אמון בממשל האיראני.

על פי הנתונים שפורסמו, מסעוד פזשכיאן מוביל במירוץ לנשיאות איראן. עם ספירתם של 19,069,713 קולות עד כה, פזשכיאן זוכה ל-8,302,577 קולות. במקום השני ניצב סעיד ג'לילי עם 7,189,756 קולות, אחריו מוחמד-באקר קליבאף עם 2,676,512 קולות, ובמקום הרביעי מוסטפא פורמוחמדי עם 158,314 קולות. המירוץ היה צמוד בין שני המועמדים המובילים, כאשר הפער ביניהם עמד על כמיליון קולות בלבד. בעקבות התוצאות, איראן תצא לסבב בחירות נוסף בשבוע הבא.

מסעוד פזשכיאן (צילום: Morteza Fakhri Nezhad/IRIB/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)
מסעוד פזשכיאן (צילום: Morteza Fakhri Nezhad/IRIB/WANA (West Asia News Agency)/Handout via REUTERS)

סעיד ג'לילי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
סעיד ג'לילי (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

פזשכיאן בן ה-69, מנתח לב במקצועו ובדומה לנשיא לשעבר רוחאני הוא מגיע מהמחנה הרפורמיסטי. בין הנאומים הזכורים של פזשכיאן היו בין היתר הקריאות לחזור להסכם הגרעין שנחתם ב-2015 והתפורר לאחר פרישת ארה"ב ב-2018. עוד קרא המועמד לשפר את קשריה של איראן עם המערב. עם זאת, אין מה לפתח תקווה בנוגע אלינו, שכן הוא אמר כי מקווה שיהיו למדינתו קשרים ידידותיים עם כל העולם, חוץ מישראל. 

מנגד, ג'לילי בן ה-59, היה בעבר ראש צוות המו"מ של איראן בשיחות הגרעין וכן חבר המועצה לאבטחת אינטרס המשטר כמזכיר המועצה העליונה לביטחון לאומי. בשנת 2013 הוא התמודד בבחירות לנשיאות, והגיע למקום השלישי עם כ-11% מהקולות. ב-2021 הוא שוב התמודד אך פרש כדי לסלול את הדרך לניצחונו של ראיסי. 

מוחמד-באקר קליבאף, שסיים במקום השלישי בסיבוב הראשון של הבחירות לנשיאות איראן ולא העפיל לסבב השני, פרסם הצהרה המביעה תמיכה במועמד השמרני סעיד ג'לילי לקראת הסיבוב השני. בהצהרתו, קליבאף ציין כי הוא שומר על "כבוד" כלפי המועמד המוביל מסעוד פזשכיאן, אך הביע דאגה לגבי שותפיו לקמפיין הבחירות. "על כולנו לפעול כדי שד"ר ג'לילי, כמועמד של חזית המהפכה, יהפוך לנשיא הבא", נכתב בהצהרה. צעד זה עשוי להשפיע משמעותית על מאזן הכוחות לקראת הסיבוב השני, כאשר קליבאף מגייס את תומכיו לטובת ג'לילי במאמץ לחזק את המחנה השמרני.

למרות שבאיראן בוחרים נשיא באופן דמוקרטי, הוא עדיין כפוף למנהיג העליון עלי חמינאי. האחרון קרא לבוחרים להגיע בהמונים לקלפיות זאת מתוך כוונה ליצור תחושה של תמיכה במשטר הרצחני. עם זאת, אחוז ההצבעה כאמור היה נמוך במיוחד, אף יותר מאחוזי ההצבעה לנשיאות איראן בבחירות 2021.