"אין ספק - זו פעולת טרור נגד ממשלת סרביה": מפגע ירה היום (שבת) בחץ בקשת במאבטח שאבטח את שגרירות ישראל. אבטחת השגרירות תוגברה. חבר בגוף צבאי העוסק בפעילות שיטור במדינה, השתמש בנשק להגנה עצמית וירה בתוקף, שמת כתוצאה מפציעותיו.

בתוך כך, באתר הסרבי "קרור" דווח כי לפי מידע בלתי רשמי המפגע שנוטרל היה אזרח סרביה ממלאנובאץ', ששינה את דתו, החליף את שמו לסלאחודין עבר לגור בנובי פאזאר בסרביה, וגופתו עדיין נמצאת במקום הפיגוע. עוד לפי הדיווחים, הוא חבש מסיכה כירורגית וכובע. היו איתו תיק גב ותיק שממנו הוציא קשת, וחושדים כי הגיע ברכב למקום - לאחר שמישהו הסיע אותו.

אירופה מתעוררת - אך ייתכן וזה מעט מאוחר מידי | דעה

סגן ראש ממשלת סרביה ושר הפנים במדינה, איוויצה דאצ'יץ', הודיע כי המאבטח שנפצע נמצא במצב טוב. עוד ציין שחשוב שהוא נמנע מלהסיר את החץ מהצוואר, ואמר שזה הציל את חייו. הוא ציין כי הם מחפשים אנשים נוספים שהיו מעורבים בפיגוע, שלדבריו "היו מונחים על ידו, הם כמה שלוחות מחבלים. עקבנו אחריהם, אולי עברו שבעה או שמונה ימים עד שהם נעצרו. אבל ברור שהם עשו מעשה קודם".

הוא הודיע "עקבנו אחריהם בשל פעילות בלתי חוקית, ואם היו ראיות שהם עומדים לתקוף, הם היו נעצרים מיד. אם היינו עוצרים אותם קודם לכן, אז העיתונאים היו מתלוננים, והם היו דורשים פיצוי. הפעולות נמשכות כעת כדי להפוך את הרחובות שלנו לבטוחים. עכשיו אנחנו צדים את כולם, וזה עניין של תזמון וטכניקה. אנחנו מכירים את השמות והכל. לא נרחם על הטרור בסרביה", הדגיש.

זאת לאחר שנאם לציבור אחרי הפיגוע: "אין ספק כי מדובר בפעולת טרור המכוונת נגד מדינת סרביה ונגד חברי הז'נדרמריה. עצרנו כמה אנשים שהיו ליד מתקני המשטרה מטעמי זהירות, ואנחנו בודקים אם יש להם קשר למקרה. יש כמה אינדיקציות שמדובר באנשים המוכרים לשירותי הביטחון, מטעם התנועה הווהבית - אך טרם מדובר במידע מאושר". התנועה הווהבית היא תנועה אסלאמית-סונית שמרנית, המפרשת את האסלאם ככתבו וכלשונו.

במשרד החוץ הגיבו לפיגוע והודיע כי השגרירות סגורה ולא נפגע אף עובד: "היום התרחש ניסיון פיגוע בסביבת שגרירות ישראל בבלגרד. השגרירות סגורה ולא נפגע אף עובד מעובדי השגרירות. שוטר מקומי נפצע. נסיבות האירוע נחקרות".

האירוע ארע סמוך לשעה 11 בבוקר בשעון סרביה, כשהאלמוני ירי בצווארו של המאבטח. המאבטח שנפגע הובהל בהכרה לבית החולים, החץ הוצא מצווארו והוא נמצא במצב יציב. השר דצ'יץ', שהגדיר את האירוע כפיגוע, אמר כי "כל המניעים האפשריים נחקרים". הוא תיאר כיצד קודם לירי האיש ניגש למאבטח מספר פעמים ופנה אליו בשאלות.

בתקשורת המקומית נמסר כי הבניין עצמו מאובטח על ידי הז'נדרמריה, גוף שיטור צבאי, ויש נקודת משטרה במקום. המפגע פנה מספר פעמים לשוטר, שאל אותו היכן המוזיאון, הז'נדרם השיב שאין מוזיאון, הוא חזר שוב, הוא הוציא מתיק קשת, חיצים, ראשי חץ, וירה ופגע בצווארו של הז'נדרם, שנפצע - כך אמר דאצ'יץ'.

החץ וקשת שבהם השתמש המפגע בסרביה (צילום: תקשורת סרבית)
החץ וקשת שבהם השתמש המפגע בסרביה (צילום: תקשורת סרבית)

עוד הוסיף כי הז'נדרם הגיב מיד, הוציא את אקדחו, וככל יכולתו עד שנפל הוא ירה מספר יריות לעבר התוקף. מותו של התוקף נקבע לאחר חצי שעה, והז'נדרם הועבר למרכז חירום לטיפול נמרץ. הוא נקב בשמו של הז'נדרם, מילוש יברמוביץ' (34) שפונה עם החץ שהיה בצווארו. "אני לא מתכוון לדבר על ההיבטים הרפואיים, אבל יש רופאים ואחיות שיטפלו בזה. הניתוח בעיצומו, אנו מקווים שהכל יהיה בסדר. המקום בו קיבל את החץ רגיש למדי", מסר איביץ' דאצ'יץ. הרחוב שבין מוזיאון העתיקות לשגרירות נסגר.