ממשלת הולנד הודתה שחלקי מטוסי F-35 המיוצרים על אדמתה מגיעים לישראל דרך ארה"ב, כך דווח בסוף השבוע בתקשורת המקומית. 

כזכור, בתחילת השנה השופטים פסקו החלטה תקדימית בבית המשפט לערעורים במדינה ולפיו על הממשלה להפסיק את אספקת הרכיבים הללו לישראל בשל השימוש במטוסי הקרב במלחמה בעזה. בית המשפט קבע אז כי ישנו סיכון ממשי שהתקיפות באמצעות המטוסים הללו "מפרות את החוק הבינלאומי".

אחרי גרמניה: מדינה נוספת בצעד דרסטי נגד תומכי חמאס
"דה-הומניזציה של העם העזתי": בהולנד דרשו לעצור את הנשיא הרצוג בעת ביקורו

על פי הדיווח, ממשלת הולנד נאלצה להודות לאחר שלושה ארגוני זכויות אדם עתרו לבית המשפט בהולנד ודרשו ממנו להחמיר את הגבלות היצוא.  על פי מסמכי בית המשפט, הולנד מאשרת כאמור כי ארה"ב מעבירה חלקי מטוסי קרב המיוצרים במדינה למדינות אחרות עבור מאגר עולמי של חלקי חילוף, בו גם ישראל משתמשת. משרד ההגנה האמריקאי יודע לאן מגיעים 99 אחוז מהחלקים הללו, כך לטענת אותם ארגוני זכויות אדם. 

עוד דווח כי ישנו דו"ח של ממשלת ארה"ב מהשנה שעברה הקובע שקיימת מערכת שבאמצעותה JPO, הגוף המנהל את תוכנית F-35, עוקב אחר חלקי F-35 בארה"ב ויודע דרך יצרנים וקבלני משנה היכן מאוחסנים חלקי חילוף. גם ליצרניות ה-F-35 העיקריות, לוקהיד מרטין ופראט אנד ויטני, יש מערכות משלהם לכך.

מספר החלקים העוברים מארה"ב לישראל גדל באופן דרמטי מאז אוקטובר 2023, הודות לאספקת חלקים ממדינות אחרות. ארה"ב לא רוצה לעשות הסכמים עם הולנד לגבי הגבלת המשלוחים למדינות שלישיות, מכיוון שלא ניתן יהיה לאתר לאן מגיעים חלקים אלה, כך נמסר מלשכת העיתונות של הממשלה ההולנדית.  

הפגנה פרו-פלסטינית בהולנד (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)
הפגנה פרו-פלסטינית בהולנד (צילום: REUTERS/Thilo Schmuelgen)

לאחר פסיקת בית המשפט הופסק הייצוא הישיר ממרכז ההפצה האירופי בבעיר וונסדרכט לישראל. עם זאת, חלקים המיוצרים בהולנד המאוחסנים במחסנים אחרים במקומות אחרים בעולם עדיין נשלחים לישראל. חלקים שעוברים מהולנד למאגר הגלובלי של חלקי חילוף הופכים לרכוש אמריקאי ולא ניתן לאתר אותם באמצעות קוד, טוענת המדינה במכתב חסוי.

עוד לטענת המדינה לא ניתן יהיה להבחין בין החלקים מהולנד לבין חלקים ממדינות אחרות ולפיכך לא ניתן למנוע אספקת חלקים הולנדיים לישראל. לטענתם, הפסקת המשלוחים ההולנדים ליצרנים אמריקאים תעצור את כל תוכנית ה-F-35. עבור חלקים מסוימים כמו ציוד הנחיתה והכבלים של חברת GKN Fokker, הולנד היא היצרנית היחידה בעולם. 

ליסבת' זגוולד, עורכת דין שמייצגת את הארגונים:"זה מפר את הצו של בית המשפט", טענה. "הצו מתייחס לכל רכיבי F-35 שישראל היא היעד הסופי שלהם, ועל המדינה לעצור כל משלוח שכזה", הוסיפה. היא הדגישה כי על הרשויות בהולנד לפעול באופן "אקטיבי" כדי למנוע הגעה של רכיבים לישראל. 

עורכי הדין מטעם הממשלה טענו כי אין עליה חובה להגביל ייצוא של רכיבים לאף מדינה מלבד ישראל. לדבריהם, ממילא הסיכויים שרכיבים שכאלו ייכללו במשלוחי F-35 לישראל "נמוכים באופן משמעותי", כיוון שהם משמשים לייצור מטוסים חדשים ולא לתיקון שלהם.