המאבק בין לאטימר לבאומן, שחרג מגבולות המחוז ה-16 של ניו יורק והוביל לתוצאה משמעותית לטובת איפא"ק, חשף את הפערים העמוקים בהשקפות כלפי ישראל ויחסי ארצות הברית-ישראל, והבליט את המורכבות של הקשרים הבינלאומיים הללו.

ג'ורג' לאטימר הוא פוליטיקאי ותיק אשר כיהן בתפקידים ציבוריים שונים במשך עשרות שנים. הוא נולד וגדל במחוז ווסטצ'סטר והחל את דרכו הפוליטית כחבר מועצת העיר ניו יורק. לאחר מכן נבחר לשרת כסנטור של מדינת ניו יורק. לאטימר, הידוע כתומך נלהב של יחסי ארצות הברית-ישראל, הביא עמו ניסיון רב שנים בתחום הפוליטי, ותמך בשיתוף פעולה ביטחוני וכלכלי עם ישראל. הקמפיין שלו התמקד בהבטחת המשך התמיכה בישראל ובחיזוק הקשרים בין שתי המדינות, מתוך אמונה שישראל היא בת ברית אסטרטגית וחשובה במזרח התיכון.

השקר הלבנוני נחשף: "מי שהכי לא רוצה מלחמה זה נסראללה"
ממשלה ימנית קיצונית ראשונה מאז מלחה"ע השניה? הבחירות בצרפת יצאו לדרך

לעומתו, ג'מאל באומן, חבר קונגרס פרוגרסיבי מהברונקס, הביא עמו גישה ביקורתית כלפי מדיניות ישראל והממשל האמריקאי בנוגע לישראל. באומן לא היסס לבקר את פעולות ישראל, במיוחד בהתייחס למדיניות ההתנחלויות ולטיפול בפלסטינים. הוא קרא לשקיפות ולחשבון על פעולותיה של ישראל, ולעיתים קרובות עורר מחלוקת בהתבטאויותיו האנטישמיות, עוד מימיו כמנהל ביה"ס.

אחת מהתבטאויותיו השנויות במחלוקת של באומן נגעה לאירועי ה-7 באוקטובר, בהם חמאס ביצע מתקפה על ישראל שכללה מקרי אלימות חמורים. באומן העלה ספקות לגבי דיווחים על מקרי אונס שבוצעו על ידי חמאס. דבריו נתפסו כהכחשה או כמזעור של הזוועות שבוצעו, ועוררו תגובות חריפות מצד פוליטיקאים, ארגונים יהודיים ופעילים למען זכויות האדם, שראו בכך פגיעה בקורבנות ובניסיון להצדיק את מעשי חמאס.

נוסף על כך, באומן נזכר כמי שהפעיל אזעקת אש במהלך הצבעה של חוק שאותו רצה לסכל, מהלך שהעלה שאלות לגבי יושרו הפוליטי. כמו כן, הוא התמודד עם שערוריה נוספת כשנחשף שביקש תמונות עם רב כדי להציג עצמו כחבר של הקהילה היהודית, ניסיון שהתפרש כניסיון לצבור תמיכה פוליטית דרך מניפולציה ולא באמצעות בניית קשרים אמיתיים.

במאבק הפריימריז, נחשף מאבק אידיאולוגי עמוק בין איפא"ק (הוועד האמריקאי לענייני הציבור של ישראל) לבין ארגונים פרוגרסיביים כמו "הצדק הדמוקרטי" (Justice Democrats) הכולל תמיכה באמצעות כסף משני הצדדים של המתרס. 

איפא"ק, אחד מארגוני הלובי החזקים והמשפיעים ביותר בארצות הברית, השקיע משאבים רבים בקמפיין של לאטימר, כולל תמיכה כספית משמעותית, הפקת תכני תעמולה ותמיכה בלוגיסטיקה של הקמפיין. הם עבדו על מנת להדגיש את חשיבות הקשרים הבילטרליים עם ישראל ואת המחויבות של לאטימר להמשך התמיכה הביטחונית והכלכלית בישראל.

הניצחון של לאטימר לא היה מתאפשר ללא מעורבות נרחבת של הקהילה היהודית במחוז ווסטצ'סטר. קמפיין השטח של לאטימר כלל ביצוע של מעל 50,000 שיחות ודפיקות על 12,500 דלתות, והתוצאה הייתה השתתפות יוצאת דופן של המצביעים היהודים, עם 14,871 מצביעים שהיוו 57.66% מכלל המצביעים היהודים הזכאים.

בנוסף, 5,153 קולות מוקדמים ממצביעים יהודים פוטנציאליים מאוחדים של ווסטצ'סטר, ו-3,907 פתקים מוקדמים שנשלחו בדואר חזרו, שיעור החזרה של 83.48%. למעשה, 52% מכלל הפתקים המוקדמים שנמנו על ידי מועצת הבחירות של ווסטצ'סטר היו מקהילתנו. שמונה בתי כנסת גדולים עם השתתפות של מעל 70%, חמש מעל 80%, ואחד כמעט 90%. הקהילה שלנו מייצגת 23.73% מכלל הקולות שנמנו. מצביעים יהודים הצביעו בקצב של פי 2.4 מזה של מצביעים לא-יהודים פוטנציאליים.

אבי, אריה ברדה ז"ל, שנפטר ב-2020, וסיפר לי חוויות מרדיפתו כמשפחה יהודית בלוב, אמר לי: "בבחירה בין שנאה כלפי אדם, תמיד אבחר את השנאה שנובעת מפחד ולא מזלזול." חשבתי שהעולם השתנה. הוא לא. ולכן, הניצחון של איפא"ק היום, לא מטריד אותי כהוא זה לגבי אפשרות עלייה של אנטישמיות. וביום שבו איפא"ק מכריזה על ניצחון 90:0, במועמדים שתומכים בקשר של ארה"ב וישראל, יש בזה אמירה מהדהדת בוושינגטון.

הניצחון של ג'ורג' לאטימר בפריימריז של המחוז ה-16 הוא יותר מסתם ניצחון אישי או מקומי. הוא מסמל את כוחו והשפעתו של הלובי הפרו-ישראלי בארצות הברית, ואת המאבק המתמשך בין הכוחות המסורתיים לבין הכוחות הפרוגרסיביים בפוליטיקה האמריקאית. במאבק זה, ניצחון לאטימר מהווה תזכורת לחשיבות של מעורבות קהילתית ולכוחו של קמפיין שטח ממוקד ואפקטיבי.

הפריימריז במחוז ה-16 של ניו יורק מראים שהמאבק האידיאולוגי בין תומכי ישראל לבין הביקורתיים כלפיה ימשיך להיות חלק מרכזי בפוליטיקה האמריקאית, ושהקהילה היהודית, עם מעורבותה הנרחבת והמשמעותית, תמשיך להשפיע ולהבטיח שדעותיה והאינטרסים שלה מיוצגים בזירה הפוליטית.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".