הפסיקה האחרונה של בית המשפט העליון בארצות הברית בנוגע לחסינות הנשיאותית של דונלד טראמפ יוצרת תקדים משפטי משמעותי. לראשונה בהיסטוריה האמריקנית, בית המשפט העליון הגדיר את גבולות החסינות לנשיאים לשעבר, וקבע כי החסינות תהיה "חלקית". המשמעות היא שלנשיא לשעבר יש חסינות מלאה על פעולות שביצע בתוקף תפקידו הרשמי, אך אין לו חסינות על פעולות שביצע במסגרת פרטית.

מעל 30 פצועים: מטוס בואינג של 'אייר אירופה' נפגע ממערבולות | דיווח
חסר תקדים: תביעה הוגשה נגד איראן, סוריה וצפון קוריאה בשל הדבר הבא

ההחלטה התקבלה ברוב של שישה שופטים שמרנים מול שלושה שופטים ליברליים. נשיא בית המשפט העליון, ג'ון רוברטס, כתב בחוות דעתו כי על פי המבנה החוקתי של ארצות הברית, לנשיא לשעבר יש צורך בחסינות מסוימת מפני העמדה לדין פלילי על פעולות רשמיות. עם זאת, הוסיף רוברטס, ערכאות נמוכות יצטרכו לקבוע אם המעשים של טראמפ במסגרת המהומות בקפיטול היו במסגרת תפקידיו הרשמיים או לא.
 
השופט קלרנס תומאס הביע ספק בלגיטימיות של המשך עבודתו של התובע המיוחד, ג'ק סמית, וציין כי אם התביעה תמשיך, יש להבטיח שהיא תתנהל על ידי אדם שהוסמך לכך על ידי האזרחים. השופטת איימי קוני בארט, שהצטרפה לדעת הרוב, כתבה חוות דעת נפרדת, שבה הסבירה כי הנשיא לשעבר יכול לערער על חוקיות האישומים נגדו, אך אם ערעורו נדחה, עליו לעמוד לדין.

דונלד טראמפ נוחת באטלנטה טרם העימות (צילום :רויטרס)

השופטת סוניה סוטומאיור, שהייתה אחת מהשופטים שהתנגדו לפסיקה, כתבה כי ההחלטה מרחיבה את סמכויותיו של הנשיא באופן דרמטי. היא הזהירה שהפסיקה יוצרת למעשה אזור חסין חוק סביב הנשיא, מה שמסכן את עקרונות הדמוקרטיה האמריקנית.
 
הפסיקה הזו אינה רק החלטה משפטית, אלא גם מהלך פוליטי רב-משמעות. מצד אחד, היא מדגישה כי אף אחד אינו מעל החוק, כולל נשיאים לשעבר. מצד שני, היא מעניקה לנשיאים מכהנים ולנשיאים לשעבר חסינות מפני תביעות על פעולות רשמיות, מה שעלול לאפשר להם לפעול בחופשיות רבה יותר במסגרת תפקידם.
 
ההשפעה המיידית של הפסיקה היא עיכוב ההליכים המשפטיים נגד טראמפ עד לאחר הבחירות לנשיאות בנובמבר. זה מעניק לו יתרון פוליטי משמעותי, שכן הוא יוכל להמשיך בקמפיין שלו ללא הפרעות משמעותיות מצד מערכת המשפט. הנרטיב של טראמפ כתובע צדק הנרדף על ידי המערכת עשוי להתחזק בקרב תומכיו.
 
הדיון הציבורי באמריקה בנוגע לכוחו של הנשיא והמגבלות על סמכויותיו יעמוד במרכז תשומת הלב בעקבות הפסיקה הזו. ההחלטה מזכירה לאמריקנים את חשיבות איזון הכוחות בין הרשויות, אך גם מדגישה את הצורך בהגנה על נשיאים מפני תביעות משפטיות פוליטיות.
 
הפסיקה החדשה משליכה גם על תיקים אחרים בהם מעורב טראמפ, כמו תיק המסמכים המסווגים ותיק הניסיון להטות את תוצאות הבחירות במדינת ג'ורג'יה. כל תיק יבחן כעת לפי הקריטריונים החדשים שנקבעו, האם הפעולות שביצע טראמפ במסגרת תיקים אלו נחשבות לפעולות רשמיות בתפקידו כנשיא או לפעולות פרטיות.

ג'ו ביידן מתבלבל פעם נוספת (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

בסופו של דבר, הפסיקה מעניקה לטראמפ ניצחון חלקי. ההשלכות של הפסיקה יתבררו בעתיד הקרוב, במיוחד כאשר התיקים הנוספים בהם מעורב טראמפ, כמו תיק המסמכים המסווגים ותיק הניסיון להטות את תוצאות הבחירות במדינת ג'ורג'יה, ייבחנו לפי הקריטריונים החדשים שנקבעו. הבחירות הקרובות יעמידו למבחן לא רק את מנהיגותו של טראמפ, אלא גם את השפעת הפסיקה על הפוליטיקה האמריקנית.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".