שוודיה השיקה השבוע חוק חדש המאפשר לסבים וסבתות לקבל חלק מדמי חופשת הלידה המיועדים להורים בתמורה לטיפול בנכדיהם, לתקופה של עד שלושה חודשים בשנה הראשונה.

מהלך זה יכול לסייע לתאים המשפחתיים לתכנן את תקופת הינקות של הרך הנולד בצורה גמישה יותר, ולאפשר להורים שמעוניינים בכך לחזור לשוק העבודה בקלות, בזמן שילדיהם נמצא אצל האנשים שעליהם הם סומכים בעיניים עצומות. בכך למעשה תורם המהלך גם לתאים המשפחתיים וגם למשק. 

כיממה לאחר האסון בהודו: נחשף תיעוד מזעזע מהזירה | צפו   
ינון מגל זועם: "מה שהיה לרבין - בטל בשישים לעומת מה שקורה פה"   

סבא ותינוק אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
סבא ותינוק אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

שוודיה הפכה למדינה הסקנדינבית הראשונה בעולם שהנהיגה חופשת לידה לאבות, ולא רק לאמהות, לפני כחמישים שנה. החוק המדובר הוא עוד צעד חשוב לטובת התאים המשפחתיים השונים בשוודיה. צעד נוסף נעשה בדצמבר שעבר, בו הפרלמנט השוודי, הריקסדאג, אישר הצעת ממשלה להעברת קצבאות ההורים. כיום, כ-30% מהאבות בשוודיה לוקחים חופשת לידה. בישראל לצורך ההשוואה, פחות מ-1% מהאבות לוקחים חופשת לידה. 

על פי החוק החדש הורים יוכלו להעביר חלק מקצבת חופשת הלידה הנדיבה לסבים ולסבתות של הנכדים. זוג הורים יוכל להעביר מקסימום של 45 ימים, בעוד הורה יחידני יוכל להעביר 90 ימים.

בשוודיה, חופשת לידה משולמת למשך 480 ימים, שהם כ-16 חודשים, לכל ילד. מתוכם 390 ימים מחושבים על בסיס מכלול ההכנסה של ההורה ובעבור 90 הימים הנותרים כלל ההורים מקבלים סכום קבוע של 180 קרונות ליום (17 דולר). מבנה החוק השוודי מתמרץ את האבות לקחת חופשת לידה באופן מכוון בכך שמתוך 480 הימים הניתנים לזוג ישנם 90 ימים ששמורים באופן ספציפי לאב ולא ניתנים להעברה. כלומר אם לא יקח האב את 90 הימים האלה הם - "פשוט ילכו לפח". כיום כ-30% מהאבות בשבדיה אכן משתמשים בהטבה ולוקחים חופשת לידה (ששם נקראת חופשת הורות). 

לצורך ההשוואה, בישראל חופשת הלידה בתשלום אורכת 15 שבועות בלבד וניתן להוסיף עוד 11 שבועות ללא תשלום. אם האם מעוניינת להעביר חלק מהימים לאב זה מגיע על חשבון הימים המגיעים לה. בישראל פחות מ-1% מהאבות לוקחים חופשת לידה. 

מדיניות של חופשת לידה לאבות הוכחה מחקרית כמועילה לאבות ולילדים, וכצעד אשר בכוחו לייצר שינוי בחלוקת התפקידים המגדרית המסורתית ולהגדיל את השוויון בין נשים לגברים בשוק העבודה ובבית. בשל כך, מספר הולך וגדל של מדינות מנהיגות חופשת לידה ייעודית לאבות בלבד, כזו שאינה באה על חשבון חופשת הלידה של האם, או מציעות תמריצים משמעותיים אחרים שיעודדו את האבות לקחת חופשה בת כמה חודשים.

הטבות נוספות להורים בשוודיה כוללות משרות הורים נוחות, עד מלאת שמונה שנים לילד, כאשר עובדי מדינה זכאים לתקן משרה מופחתת עד שהילד בן 12.