משרד החוץ המצרי עבר היום (רביעי) שינוי משמעותי, עם מינויו של בדר עבד אל עתי לשר החוץ במקומו של סמאח שוקרי. לצורך הכרות עם הדמות החדשה והבנת המשמעות של המינוי והשפעתו על יחסי ישראל-מצרים, ראיינו את קסניה סבטלובה, ח"כ לשעבר ועמיתת מחקר בכירה במכון Atlantic Council.

עוד יכתבו על זה ספרים: מיד אחרי התקיפה של איראן, נחשף האיום של ביידן לנתניהו | דיווח דרמטי
והיד עוד נטויה: כמה פעמים חיזבאללה תקף את ישראל?

לדבריה של סבטלובה, מדובר במינוי שאינו משנה באופן דרמטי את המצב. "שניהם, עבד אל עתי ושוקרי, הם דיפלומטים מצוינים ובעלי ניסיון רב", היא מציינת. "השר החדש היה שגריר באיחוד האירופי, בלגיה ולוקסמבורג, וגם בשגרירות מצרים בישראל לפני יותר מעשור, בזמנים קצת יותר טובים".

סבטלובה מסבירה, כי שוקרי לא נחשב לשר חוץ חזק במיוחד או אהוד. "הוא התבטא בחריפות רבה נגד חמאס, והדבר עורר עליו זעם של גורמים פרו-פלסטינים במצרים. דברים שהוא אמר על חמאס בכך שהוא הטיל עליהם את האשמה על המצב הנוכחי, זה משהו שאמנם אנשים מסוימים אולי חושבים אותו למעלה, אך במצרים זה לא מקובל לומר. האהדה הגדולה לפלסטינים וצמיחה משמעותית של תנועת ה-BDS שם הופכות את זה לנושא רגיש מאוד".

גבול מצרים (צילום :רשתות ערביות, שימוש לפי סעיף 27 א')

בהתייחס לאפשרות שיש קשר בין הביקורת של שוקרי על חמאס למינויו של עבד אל עתי, סבטלובה אומרת: "קשה להגיד אם זה קשור, כמובן שאף אחד לא באמת מעניק שם הסברים. א-סיסי עשה כמה שינויים בהרכב הממשלה שלו בחודשים האחרונים, אז אי אפשר להגיד שזה משהו שהוא מעשה בודד. אפשר לחשוב שהוא משנה את הקבינט שלו וממנה ראשי ממשלה ושרים חדשים". עם זאת, היא לא פוסלת את הסברה הזאת, "מאוד יתכן שזה קשור לעניין שלנו, כי התיק הגדול שנמצא אצלם על השולחן הוא הסיפור של עזה, חמאס וישראל".

סבטלובה מדגישה שימים יגידו לאן יתפתחו הדברים: "צריך להמתין ולראות האם יהיה שינוי במדיניות. בגדול, שר החוץ מבטא את המדיניות שמתווה אותה הנשיא ולכן הוא לא דמות עצמאית בשטח. א-סיסי זה אותו א-סיסי, ויש לו אינטרס להרגיע את הרוחות ולהפסיק את המלחמה".

בנוגע להשפעתו האפשרית של עבד אל עתי על היחסים עם ישראל, סבטלובה מציינת שאין הרבה מידע על התבטאויות חריגות שלו כלפי ישראל. "יש הערכה שהוא מכיר את הדמויות הבולטות כאן ועבד בשגרירות בישראל, אז הוא לא דמות חדשה לחלוטין. כמו כן, הדמות של שר החוץ יכולה להשפיע על הלך הרוח בדיפלומטיה המצרית. לדוגמה, עמר מוסא היה ידוע בקו שלו נגד ישראל ולכן בשנת 2000 הקדישו לו שיר 'אני שונא את ישראל'. נראה עד כמה שר החוץ החדש יהיה באמת שונה מהבחינה הזאת".

לסיכום, סבטלובה מסבירה כי "במצרים, כמו במקומות אחרים, שר החוץ מבטא את המדיניות שמתווה הנשיא. א-סיסי מעוניין להרגיע את הרוחות ויש לו אינטרס שהמלחמה תיפסק. עדיין, יכולים להיות ניואנסים, והדמות של שר החוץ יכולה להשפיע על הלך הרוח?".