שנאז סאדיק היא רק אחת מגל מועמדים פרו-פלסטיניים המקווים לגייס את הקול המוסלמי ולהטות את הכף בבחירות הקרבות בממלכה, זאת על ידי ניצול חוסר שביעות הרצון מעמדות שתי המפלגות הגדולות בנוגע למלחמה בעזה.

חיזבאללה סימן את הנקודה הרגישה של ישראל: זה היעד שנסראללה תקף הכי הרבה

הן השמרנים והן הלייבור שמרו על קו אחיד בנוגע לתמיכתן בהפסקת אש ובעצירת הלחימה, אך גם תמכו בזכותה של ישראל להגן על עצמה - התבטאויות שהכעיסו חלק מ- 3.9 מיליון המוסלמים, המהווים 6.5% מאוכלוסיית בריטניה.

מעטים, אם בכלל, מהמועמדים הפרו-פלסטיניים הרצים כעצמאיים או למפלגות לא מרכזיות ייבחרו לפרלמנט, אך קמפיין "הקול המוסלמי" מקווה לזכות במספיק קולות כדי להעביר מסר חזק לאלה שכן ייבחרו. ״עזה אינה ויכוח פוליטי. זה ויכוח על זכויות אדם״ אמרה סאדיק לרויטרס. היא מתמודדת להיבחר כחברת פרלמנט עבור אולדהאם מזרח וסדלוורת', צפונית למנצ'סטר. ״אנחנו לא מתנצלים על היותנו מפלגת עזה״.

הפגנה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: שחר שקלש)
הפגנה פרו פלסטינית בלונדון (צילום: שחר שקלש)

קמפיין ״הקול המוסלמי״ דוחק בבוחרים להצביע עבור מועמדים פרו-פלסטיניים הרצים כעצמאיים או ממפלגות קטנות יותר כמו מפלגת העובדים השמאלנית, שהציבה 152 מועמדים, כולל סאדיק. מנהיגה הבוטה של המפלגה, ג'ורג' גאלוויי, זכה בבחירות מיוחדות במרץ למושב פרלמנטרי פנוי ברוצ'דייל, עיירה שכנה לאולדהאם, שגם בה אוכלוסייה מוסלמית גדולה, לאחר שהלייבור משכה את תמיכתה במועמד שלה בעקבות הקלטה שבה הביע תיאוריות קונספירציה על ישראל.

המלחמה החלה כאשר לוחמים בהובלת חמאס פרצו לדרום ישראל ב-7 באוקטובר, הרגו 1,200 אנשים ולקחו כ-250 בני ערובה, לפי נתונים ישראליים. המתקפה שישראל ענתה כתגובה עלתה בחייהם של כמעט 38,000 אנשים, כך לפי משרד הבריאות בעזה.

יש כ-230 מועמדים עצמאיים נוספים הרצים בבחירות הנוכחיות לעומת הבחירות האחרונות ב-2019. באזורים עם ריכוזים גדולים של בוחרים מוסלמים, רבים מאותם עצמאיים רצים על פלטפורמה פרו-פלסטינית, כך לפי רויטרס. הסבירות הגבוהה ביותר להרגיש את ההשפעה של חוסר שביעות הרצון בקרב הבוחרים המוסלמים היא מפלגת הלייבור של קיר סטארמר, שעדיין צפויה לנצח בבחירות, אך מזה זמן רב נסמכת על תמיכתם של מוסלמים וקבוצות מיעוט אחרות. הלייבור של סטארמר ספגה ביקורת ומסתכנת באובדן בוחרים בגלל המעבר ההדרגתי בלבד לקריאה להפסקת אש בעזה. הלייבור התחייבה להכיר במדינה פלסטינית אך לא קבעה לוח זמנים מוגדר לעשות זאת. ״הייתי תומך לייבור מזה זמן רב... אבל לא עוד, אני והמשפחה שלי כבר לא תומכים בלייבור״ אמר רפית חוסיין, בן 51, בעל חנות באולדהאם, עיר שהיסטורית מצביעה למפלגת הלייבור. ״רצח עם מתרחש לנגד עינינו ולא נעשה דבר בנידון... מה שמאוד מצער ומאוד עצוב״.

סקר של סוונטה בחודש שעבר מצא כי 44% מהמוסלמים שדירגו את הסכסוך כאחד מחמשת הנושאים החשובים ביותר ישקלו לתמוך בעצמאי המתמודד בנושא זה. פופי יוסף, תושבת אולדהאם נוספת, היא אחת מאלה ששמעו את המסר שלהם: "אני אצביע השנה תוך בחינת עצמאיים, כי אני לא חושבת שממשלת השמרנים או ממשלת הלייבור הבטיחו או עשו דברים שמתיישבים עם המצפון שלי."